Gjest Skrevet 18. juli 2010 #1 Skrevet 18. juli 2010 Etter utallige døgn på sykehus med jentungen, en forestående levertransplantasjon, og en haug med blodoverføringer, vil jeg oppfordre alle som kan til å bli blodgivere samt å ta et standpunkt til organdonasjon Blodgivning redder liv i akutte situasjoner, hjelper kreftpasienter, og ingen operasjoner er muligå gjennomføre uten blodtilførsel. Organdonasjon er en ting man helst ikke vil tenke på. Jeg ville iallefall ikke det, før jeg faktisk nå står med begge beina midt oppe i det. Man vil jo helst ikke havne i den situasjonen at man er en potensiell donor, men om ulykken er ute så er det faktisk syv menneskeliv som kan bli reddet. Man vet jo heller aldri når man, gud forby, skulle være i den situasjonen at man selv eller noen av ens nære trenger et nytt organ. http://www.giblod.no http://www.organdonasjon.no
Gjest Skrevet 18. juli 2010 #2 Skrevet 18. juli 2010 Har donorkort og gitt beskjed til mine nærmeste om at jeg ønsker å donere om jeg skulle dø. Blodgiver får jeg ikke bli:(
Gjest Skrevet 18. juli 2010 #3 Skrevet 18. juli 2010 Nei, er ikke alle som kan bli...ganske strengt. Jeg får heller ikke gi blod på grunn av for lave jernverdier, men får lov å gi plasma og trombocytter (blodplater). Men, man gjør det man kan, og kan man ikke så er det ikke noe å gjøre med det
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #4 Skrevet 18. juli 2010 Jepp, vi gir blod og er også kommet i benmargsregisteret. Vi gjør det vi kan:) Måtte ha blodovrføring ved fødselen min, og vet at det er superviktig å ha nok!! Så meld dere folkens!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 Skulle veldig gjerne gitt, men blodet mitt vil de dessverre ikke ha...
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #6 Skrevet 18. juli 2010 For et flott innlegg! Lykke til Mamman til verdens fineste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Og jeg lover å kontakte sykehuset ang det å bli blodgiver!) Takk for påminnelsen!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #7 Skrevet 18. juli 2010 Jeg hadde gjerne gjort det, men siden jeg har røykt tjall som ungdom så er blodet mitt ikke ønsket. Forstå det den som kan.
Gjest Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 Takk for det Håper det skjer noe snart, vært inne på to bomturer, så håper alle gode ting er tre Du trenger forresten ikke kontakte sykehuset, bare gå inn på linken giblod.no. Du kan melde deg som blodgiver der Ha en heidundranes flott søndagskveld alle sammen
Gjest Skrevet 18. juli 2010 #9 Skrevet 18. juli 2010 Slenger inn en fin link om en liten gutt med nytt hjerte
frk Nilsen Skrevet 18. juli 2010 #10 Skrevet 18. juli 2010 Er blodgiver, men har karantene nå pga jeg er gravid. Kommer til å gi igjen når jeg er ferdig med karantenen. Dytter opp denne!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. juli 2010 #11 Skrevet 18. juli 2010 Siden jeg er bløder, får jeg ikke lov til å goi blod, men jeg vil likevel oppfordre alle de som KAN til å gjøre det! Jeg har selvsagt donorkort, og har gitt beskjed til mine nærmeste at jeg ikke har behov for mine organer om jeg likevel har tatt kvelden.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #12 Skrevet 18. juli 2010 Fin oppfordring mamma til verdens fineste Jeg får ikke gi blod pga tidligere rusbruk samt en hep c som jeg har i dag er kvitt etter behandling for 5 år siden. VIl mine organer i det hele tatt bli brukt?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #13 Skrevet 18. juli 2010 Det har jeg også gjort. Men det er over ti år siden. Får likevel lov til å gi blod nå.
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 18. juli 2010 #14 Skrevet 18. juli 2010 skulle egentlig gitt blod nå på fredag, men så gikk jeg hen og eglet meg inn på en flått, så nå må jeg vente 3 uker etter at jeg skulle gi. Og det etter en karantene på ett år etter svangerskap og fødsel! Typisk, alltid noe som dukker opp.. Forrige gang, ble jeg også bitt av flått, så fikk jeg utslett med karantene på 6 mnd, og så ble jeg gravid, he he De har vel snart gitt meg opp på blodbanken! :-)
Gjest Skrevet 18. juli 2010 #15 Skrevet 18. juli 2010 Organene er jeg ganske sikker på at kan brukes om du skulle havne i den situasjonen. På Organdonasjon.no står det at de eneste sykdommene som gjør at man ikke kan donere, er HIV/AIDS og kreft. Men siden Hepatitt er en leversykdom, kommer nok leveren din til å havne i søpla, men alt det andre er fullt brukbart om jeg har forstått det jeg leste riktig
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #16 Skrevet 18. juli 2010 Supert med slik oppfordring, skulle vore flinkare på å oppfordre andre eg òg! :-) Har meldt meg som blodgjevar, og skulle gje blod, men så fekk eg karantene på grunn av eit tannlegebesøk. Håpar eg snart får innkalling igjen, for eg har veldig lyst til å gjere det. Skal melde meg som organdonor og trur eg, men det er så fælt å tenkje på at eg ikkje har gjort det enda! ;-P Håpar det går bra med jenta di!
Gjest Skrevet 18. juli 2010 #17 Skrevet 18. juli 2010 Er bare 24 timers karantene etter tannlegebesøk Om du vil gi, så ta en telefon og spør. Min erfaring er at de kan være trege til å ta kontakt. Rart, siden det er mangel på blod... Du trenger ikke melde deg inn noe sted for å bli donor. Holder med et kort som du finner hos legen eller på apoteket. Fyll ut det, og gi beskjed til dine nærmeste om at du ikke vil begraves med organene dine hvis de kan brukes til noe. Det er alt du trenger å gjøre Tusen takk for det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå