Gå til innhold

Er kommet inn på sykepleien..jippi:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor krevende er egentlig studiet? Har ikke gått på skole på 6 år så begynner å bli litt "rusten". Har 2 barn i barnehagealder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer! Studiet er, som alle andre, krevende og nytteløst om du ikke legger arbeid i det. Om du står på, leser til prøver og eksamener, møter opp på alle forelesninger, frivillige så vel som obligatoriske, skal det nok gå veldig bra med deg :)

Skrevet

Hei. Gratulerer!! Jeg er akkurat ferdig med 3 år studie og starter jobb som sykepleier på onsdag :) Har gjort det samme som deg. 2 barn i barnehage når jeg startet. En på skole når jeg gikk siste året.

Jeg vil ikke sitte og si at alt er rosenrødt og si at dette er et enkelt studie, for det er det nok ikke. Det er temmelig krevende. Mange som dropper ut i løpet av studiet. Selv om du er på alle forelesninger, bruker kvelder etter barna er lagt, så er det mye i pensum du aldri rekker over! Men hvis du er strukturert, virkelig er motivert, har en mann som er innstilt på dette og da selvfølgelig barnevaktmuligheter, så kan det jaggu gå bra med deg også :))

Jeg var temmelig skeptisk når jeg startet pga 13 år siden jeg gikk på skole og var alvorlig rusten, men lysten til å bli sykepleier og min egen innstilling, samt forpliktelsefølelse, så gikk det bra og til og med gikk ut med temmelig gode karakterer :)

Noen tips kanskje:

-etter studiestart må du komme fort igang. Prøv ikke stress for det er utrolig mye nytt, men sett deg inn i hvordan systemer virker, skaff bøker og ikke føl at alt er overkommelig. Ta det med ro, men prøv å start tidlig med lesing :)

-vær strukturert. Gå på forelesninger. Alle du kan klare, det har du igjen for. Har du tid etter forelesninger, leser du etter forelesninger på biblioteket før du henter unger i barnehage. Etter leggetid må du ta fram bøkene igjen.. men ikke slit deg ut :)

-finn ut hva som er pensum for eksamen og konsentrer deg spesielt om dette gjennom semesteret.

-når det nærmer seg eksamen (og tiden går fort), så "burer" du deg inne i 1-2 uker før eksamen og har full fokus på dette. da får hus, mann og barn komme i 2.rekke denne tiden og heller ta igjen kvalitetstid etter eksamen :)

-ha tro på at du klarer det! Det vil være stunder der tårene vil sprute fordi du føler deg er uoverkommelig, men tenk at slik er det for alle og de fleste klarer brasene :)

-vær stolt over yrkesvalget. Gå med en innstilling at du skal bli den flinkeste sykepleieren som går i to sko.

og et aller siste viktiste tips: struktur, struktur, struktur, struktur, struktur!!

Om 3 år vil du være like stolt som meg! :)

Klem

Skrevet

Godt svar fra 20:45 :)

Jeg er også ferdig med tre år nå, men jeg hadde ikke barn i studietiden da. Men ta til deg rådene til de to over, så går det nok veldig bra. Jeg har på følelsen av at det ikke er de mest krevende studiet, men jo mer du legger i det og jo flinkere du blir, jo tryggere blir du når du skal ut på egenhånd etter endt utdanning.

Og ett tips til: Når du skal ut i praksis, så pass på å spare på alle arbeidsoppgavene du har gjort. Slik som forventningstrapporter o.l kan en bruke en del av det samme hver gang, bare gjøre noen endringer, eller skrive en ny ut fra de du har fra før.

Enda ett tips: Ta deg en assistentjobb på sykehuset før du skal ut i sykehuspraksis, da slipper du å bruke praksistiden på å lære rutiner og hvor ting er osv :) Men pass på kompetansen din! Har ofte hørt om folk som blir bedt om å gjøre ting de strengt tatt ikke har kompetanse til å gjøre. Da er det ditt eget ansvar å si fra.

Lykke til :)

Skrevet

Gratulerer!

Mange gode tips har du fått!

Teorien og studiet er overkommelig, men på min skole var det veldig liten fleksibilitet med praksisperiodene. Har du ikke tilgang på barnevakt nå- fast Besteforeldre eller lignende, bør du finne en løsning på dette raskt:) - om du ikke har en mann som er hjemme hver kveld?

Ellers møter du sikkert mange i studiet som også har barn. fellesordning med bytte på barnevakt ved kveldsforelesninger/kvelds/nattevakter

Du har veldig mye igjen for å møte opp på forelesninger. - og kjempelurt å ta ekstravakter på sykehus før praksisen, slipper du mye stress de første 2 ukene.

Ellers: Hver åpen, spør om alt du lurer på- bedre å spørre nå, eller å stå alene feks i hjemmesykepleien når du er ferdig å klø seg i hodet:)

Hovedoppgaven: Begynn å tenke på dette allerede nå, for hver praksisperiode, skriv opp dårlige og gode opplevelser, du kan relatere teorien/praksis til oppgaven.

Medikamenteksamen: Repiter mengde, volum, % regning. Bli helt trygg på dette før sykehuspraksis! Regn ALLE oppgavene i oppgaveheftet. Da slipper du mye knoting på medisinrommet. (der er det mange andre som skravler- ) vanskelig å konsentrere seg i begynnelsen.

Pensum omfatter en god posjon lesing, begynn helst i god tid, hver strukturert, spesielt viktig når du har barn.

Praksis: - les deg opp om fagfeltet før praksisperioden. Spør mye, da vet praksisveilederen hvor de har deg. Benytt enhver sjanse til å lære noe nytt, det kan være din eneste sjanse før du står der med autorisasjonen feks, stell av døde, skifte på cvk, HLR, for å nevne noe.

PS, har du printer: skriv ut alle rådene og les de når du føler at du ikke gidder mer og heller vil knekke et ben istedet for å lese til eksamen.

Fanstastisk yrke du har valgt- vi er stolt av jobben vår! Er utrulig mye forskjellig spennende du kan gjøre når du er ferdig:)

Lykke til

Skrevet

Gratulerer og lykke til! Bruk 15 minutter kvelden før undervisning til å gå gjennom morgendagens tema og følg godt med i timene. Bruk avklart og begrenset tid på kvelden etter ungene har lagt seg til å repetere det som ble sagt på skolen.

Fram til skolestart bør du sette deg inn i pensum, som antakelig ligger på nett, og låne en bok om studieteknikk. Hvis du vil forberede deg mer kan du låne, eller kjøpe, en anatomibok og gjerne en fysiologibok og lese litt når du er nysgjerrig.

Vær strukturert og bruk tiden godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...