Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #1 Skrevet 18. juli 2010 Skal prøve å forklare dette på en mest mulig rydding måte.. Når jenta mi var 6 mnd, bestemte jeg meg for å slutte å bysse henne i søvn, så la henne i egen seng, og hun skrek. Ikke lenge, og jeg gikk inn og ut med kanskje 1 minutt mellomrom. Etter noen dager, så sovnet hun ganske greit på kvelden, men på dagtid var det fremdeles litt rot. Sånn holdt det seg til vi reiste på ferie for 2 uker siden, og nå er ALT bare rot. Hun hylskriker hver eneste gang hun skal legge seg, både på kveldstid, og dagtid. Jeg ammet henne i søvn første kvelden vi var på ferie, iogmed at hun var så urolig, og siden det, har hun "forlangt" å bli ammet i søvn. Når jeg skulle legge henne ikveld, viste hun mange tegn på at hun var trøtt ( sutrete, gni seg i øynene, gjespe ), og når jeg la henne, så begynte hun å hylskrike. Jeg la henne klokken 18:00, og hun skrek i nesten ett sett til klokken 19:00. Jeg gikk inn og ut med 3 minutters mellomrom kanskje, tilbydde vann og litt melk, hun ville bare ha vann. Til slutt skrek hun så mye at jeg ga etter, og ammet henne i søvn. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg være skikkelig hardhendt, og la henne skrike seg i søvn, eller går det ann å løse dette på andre måter? Målet mitt er å kunne si god natt, og gå ut døren, uten hylskriking, og at hun skal kunne roe seg selv.. Dette har jeg nå prøvd på siden hun var 6 mnd, ( hun er snart 8 ), uten gode resultat. Hjelp?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #2 Skrevet 18. juli 2010 hun er jo ganke liten da, så det er jo ikke godtt å høre henne gråte... mne du så hvor fort hun ble vandt til å bli bysset i søvn, så ammet i søvn... det vil nok kanskje ta noen dager, men gjør som du gjorde idag (bare ikke amme) gå inn til henne hvert 2-3 min, ikke snakk så mye til henne, si f.eks nå skal du sove, eller natti natt med rolig og behagelig stemme, legg henne ned og eventuelt gi henne smokken. det er ikke godt for mamma-hjertet, men det vil bli bedre... lykke til
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #3 Skrevet 18. juli 2010 HI her. Er ikke noe godt for mammahjerte nei, sitter fremdeles å lure på om jeg skal gjøre det eller ikke.. Men på sikt, så er det jo bedre for oss begge to igjen Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #4 Skrevet 18. juli 2010 nei, det skal ikke være lett... og enkelte sier at barn ikke lager seg vaner, hehehe... vi er da bevis på at det gjør de jaggu hilse jeg over her
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 Hvorfor er det et problem å amme henne i søvn? Vet det ikke var det du spurte om, men har inntrykka av at en del mener at det er fyfy uten å helt vite hvorfor.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #6 Skrevet 18. juli 2010 Hehe, nei, det er klart. Barn er noen skikkelige vanedyr, som vi så fint kaller dem her Gir man de en finger, stikker de av med hele hånda
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #7 Skrevet 18. juli 2010 HI her. Nei, er jo ikke noe problem sånt sett, men jeg vil ikke amme henne i søvn. Jeg vil at hun skal lære seg å sovne av seg selv, uten amming og byssing. +, at jeg gjør egentlig meg selv bare en bjørnetjeneste ved å amme henne i søvn, for hva vil skje den dagen jeg slutter å amme, og hun har fått inn pupp som fast rutine? Jo, da blir lillejenta til mammaen sin sint
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 Tja. Min erfaring er at en del ting går seg til av seg selv. Jeg har stresset som bare det med tanken på å få lillemor til å slutte med flaske om natten. For en mnd siden var det helt umulig å få henne til å sove uten. Så plutselig en dag sluttet hun bare, tre uker etter sovnet hun for natten uten flaske da også.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #9 Skrevet 18. juli 2010 Det er jo tydelig at det å legge seg har blitt noe negativt for den lille jenta di. Du må snu det om til noe positivt. Å ligge å skrike er aldri positivt for noen. Hva om du legger henne og så legger deg ved siden av til hun sovner? Så setter du deg i en stol etter en ukes tid, litt unna sengen hennes, og sitter der til hun sovner også flytter du deg lengre og lenge ut av rommet. Det tar nok mye lengre tid enn det en hver skrike kur, men er så mye bedre for både mor og barn. Vi la oss sammen med datteren vår og måtte ofte ligge der i 30-40 minutter. Så ble tiden kortere og kortere før hun søvnet. Til Slutt, når hun var sånn ca ett år og 8 mnd kunne vi bar si go natt og gå ut av rommet, null problem. Nå elsker hun å legge seg, er tre år nå.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #10 Skrevet 18. juli 2010 Er hun, eller har nylig vært forkjølet med tett nese/snue? Jeg har en liten jente, og i forbindelse med hver eneste forkjølelse så får hun væske i mellomøret og noe irritasjon. Dette er fryktelig plagsomt for henne, og er nok ubehagelig når vi legger henne ned og det blir trykk. Selv om hun vanligvis er en engel å legge, så blir hun et krapyl i forbindelse med hver eneste forkjølelse. Har litt dårlig samvittighet for de gangene før jeg var obs på dette var beinhard og lot henne skrike. Så om hun er tett/forkjølet, så tenk deg om før du bare lar henne skrike. Når det er sagt, så er det jo ikke uvanlig at at det blir krøll i rutiner når en er på ferie, og barna læer seg fort hvordan de kan få "viljen" sin. Det kan godt henne at du bare må la hene skrike, men vær sikker på at det ikke er noe som plager henne :-) Lykke til!
Nullstress;) Skrevet 18. juli 2010 #11 Skrevet 18. juli 2010 vi har to barn, en gutt på snart 7 år og ei jente på snart 1 år. med sønnen vår vugget vi han søvn hver eneste natt!!! jeg satt til og med og løftet den ene siden på sprinkelsengen, så han ble vugget mens han lå i sengen sin. det var ett mareritt!!! da jeg fant ut at dette gadd jeg rett og slett ikke mer, var det noen netter med grining, men det gav seg til slutt. han har aldri hatt noen problemer med å legge seg, selv ikke etter de kveldene hvor han gråt i opp til 1.5 time fordi jeg ikke ville vugge sengen hans. med datteren vår tok vi lærdom av gammel erfaring hun har blitt badet, matet og lagt. ferdig med det!!! og om hun noengang gråter litt før hun sovner, så går vi inn, sier ingenting, gir henne smokken og går ut igejn. fort gjort. det er sååå deilig med barn som legger seg uten å protestere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå