Hot Midget ! Skrevet 18. juli 2010 #1 Skrevet 18. juli 2010 Har deres barn ds, isåfall hvor gamle er de? Jenta vår på 5,5 år har spurt om å få en ds nå ett par måneder, og vi syns helt særiøst hun er litt for ung og at det å bare få noe til 1000 kr, helt uten videre (uten jul eller bursdag) , er å skjemme henne ut..Vi er ingen kjipe foreldre, barna våre får det de trenger å vel så det, men vi vil ikke de skal venne seg til å få alt de vil ha! Nå har vi inngått ett kompromiss med snuppa, om at hun skal få spare en liten stund, så betaler vi resten...I bunn og grunn kommer vi til å betale 90% eller noe av den, men dette er bare en ordning for å få henne til å skjønne at dette er noe som koster, og at hun er superheldig som faktisk skal få en. Er vi kjipe? Kjøper dere ds eller andre dyre leker til barna deres utenom jul og bursdag?
*bolla pinnsvin* Skrevet 18. juli 2010 #2 Skrevet 18. juli 2010 For meg faller nok ds i kategorien bursdags-/julegave. Gutten vår fikk nettopp nå og han er 4 år. Synes det er kjempemoro
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 18. juli 2010 #3 Skrevet 18. juli 2010 Dere kan jo få henne til å hjelpe til litt hjemme med oppgaver som passer til alderen som hun derretter får penger som lønn. det har mine på 6 gjort det siste året å skal si det har vært stas å kunne bruke sine "egne" penger på butikken. Mine har helt klart lært mye av dette! De vet at man ikke kan få alt man vil man må faktisk "jobbe" litt for tingene man ønsker seg. blir jo dere som betaler i bunn å grunn da. her har oppgavene vært f.eks -ette alle skoene både deres sko og våre voksne sine de ligger somregel slengt over hele gulvet i ganga. -bært inn ting fra bilen etter en liten helgetur. -gå ut med en pose i søpla (merkelig nok har jeg aldri hørt ordet æsj) -legge på plass sine egne klær i skapet (veldig stas stor mestrings følelse ) dette er IKKE noe de MÅ gjøre å det er ikke noen rutine. men om de kjeder seg en dag så elsker de å hjelpe mamma å da må de jo få lønn
Mom2Two Skrevet 18. juli 2010 #4 Skrevet 18. juli 2010 Ville aldri funnet på å kjøpe utenom jul eller bursdag når det er så store ting. Har i hvert fall ikke gjort det til nå. Minsta fikk til 5-års dagen. Da var det spleisegave fra oss foreldre+broren, og 2 sett med besteforeldre. Hun fikk noen penger ved siden av fra besteforeldre, men de blir spart. Kunne vært mer tilbøyelig til å kjøpe laptop eller lignende utenom skjema, da det også er en nyttegjenstand. DS er en leke i mine øyne.
Gjest Sekretøsa Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 Neinei, som en "værsegod, det er onsdag" gave, så absolutt ikke. Jenta mi fikk til 5årsdagen sin, men hun er nok i overkant lite engasjert i den, og jeg ser jo de pengene kunne vært brukt på noe annet
Hot Midget ! Skrevet 18. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 18. juli 2010 Takk for synspunkt:) Jenta mi har bursdag i Januar, så er det jo jul rett før. Hun får liksom gaver en gang i året... Sier ikke det er synd på henne, men tenkte om hun skulle få denne mer som en sommergave, men da forutsatt at hun "er med" og betaler, hun føler at hun da er med, ikke bare får, for hun vil ha. Så skal jeg ærlig innrømme at jeg vil det litt for min del også, haha. Elsker ds;)
Mom2Two Skrevet 18. juli 2010 #7 Skrevet 18. juli 2010 Jeg er januarbarn, så skjønner absolutt problemstillingen;-) Tror hun setter mer pris på det om hun må vente:-)
Mom2Two Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 Det var jo typisk sånn: "God jul og gratulerer med dagen-gaver" jeg fikk.. Men ble vant til det også.
Ksenia & Anjem Skrevet 18. juli 2010 #9 Skrevet 18. juli 2010 Ja 5åringen vår fikk det utenom bursdag og jul. Ser ikke problemet.
Vipsenmamma Skrevet 18. juli 2010 #10 Skrevet 18. juli 2010 Ja, hun fikk det til jul da hun var 4 1/2 år. Men det er jo mer i bruk nå - som hun nesten er 6 år.
winneboo Skrevet 18. juli 2010 #11 Skrevet 18. juli 2010 Jenta mi fikk det når hun var 4 år, og det var utenom bursdag og jul. Som sagt det er en dyr leke, så jeg kjøpte den når jeg hadde penger til det. Hun har bursdag i oktober og jul kommer rett etter så det er ikke den tiden på året hvor jeg har best råd. Derfor ble det på våren.
Fire småtroll Skrevet 18. juli 2010 #12 Skrevet 18. juli 2010 Sønnen min fikk til 6 års dagen sin, hadde aldri kjøpt en sånn gave utenom bursdag/jul. Problemet var jo lillebror som er 2 år yngre, han gråt og var helt utrøstelig for han syntes jo også at dette var utrolig gøy, men fikk ikke låne så mye som han ønsket. Men han hadde hatt bursdagen sin noen måneder tidligere og fått penger av se samme personene som spleiset på DS til storebror, så vi løste det likevel. Lillebror ble med i banken, tok ut 1000 kroner av kontoen sin og kjøpte DS for dem. De var da 4 og 6 år da de fikk DS, og fra første sekund fikset de dette bedre enn meg. De er utrolig flinke til å finne ut av sånne små elektroniske duppedingser, tror vi mammaer ofte undervurderer dem
Gjest Skrevet 18. juli 2010 #13 Skrevet 18. juli 2010 Min eldste gutt på 5,5 år har også maset om dette en stund, og vi har sagt han får ønske det til bursdag eller jul (han fyller i desember...) De har ikke vondt av å glede seg til å få noe, tenker jeg. Så jeg syns ikke dere er kjipe
Libido- Skrevet 18. juli 2010 #14 Skrevet 18. juli 2010 Gutten vår er 4 år. Fikk låne lilletante sin DS nå i sommer og det var veldig poppis =) Spurte om å få, men da sa jeg at det kostet så mye penger at det må han ønske seg til jul. Så han skal få til jul =) Synes ikke noe om å gi dyre gaver sånn uten videre.. da blir hvertfall gleden borte ved jul og de blir bortskjemte. Ungene har så mye i dag og de bør kunne kjenne på å ønske seg ting over tid, samt å få et nei.
*Minnie Mus* Skrevet 18. juli 2010 #15 Skrevet 18. juli 2010 sønnen min på 7 fikk det utenom bursdag/jul etc.. En helg vi skulle på en litt kjedelig hyttetur hvor jeg visste det ville bli dårlig vær, kjøpte jeg den til han... Sparte meg for en masse grining gitt hehe... Da var han 5 eller noe... Men jeg tror nok jeg har unger som er vant med å få den typen ting tidlig.. (dvs vi venter ikke til bursdager med å kjøpe sånt nødvendigvis..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå