Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #1 Skrevet 18. juli 2010 Vi har veldig lyst på ett kjæledyr, men før vi anskaffer oss ett vil jeg tenke litt nøye gjennom hvilket dyr som passer for oss. Vi kan IKKE ha katt eller kanin pga allergi. Det bør være ett dyr som man kan kose med (altså ikke gullfisk eller pinnedyr el.l), ikke mus/rotte. Vi har ikke hatt kjæledyr før, så vi må ha ett "enkelt" ett, som ikke krever så mye. Ser for meg at hund blir for krevende i første omgang. Hvilket dyr kan passe for oss?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #2 Skrevet 18. juli 2010 marsvin eller hamster?? Ellers så er det jo ilder da, men den tror jeg nok er ganske krevende. Vil dere ikke ha marsvin eller hamster så tror jeg nok ikke det er så mange andre alternativer enn hund... Lykke til med valg av husdyr :-)
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #3 Skrevet 18. juli 2010 Dersom noen i familien er allergisk mot både katt og kanin, er det dessverre stor sjanse for at vedkommende vil eller komme til å reagere på de fleste andre pelsdyr. Jeg har alltid vært allergisk mot katter, men skaffe meg fugl som måtte omplasseres hos min søster etter kun en uke. Legen sa at jeg var lite dum som utsatte meg for flere allergener når jeg var allergisk fra før av. Så nå har allergien min utviklet seg til de fleste dyr + støv og midd..
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #4 Skrevet 18. juli 2010 Ilder er kjempetravelt !!! Hamstre er søte og morsomme, men de er nattdyr og ikke særlig kosete av seg. Marsvin er veldig kosete og blir veldig tamme, så det kan høres ut som et godt valg for dere
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 Hi her. Hmm...legen har ikke sagt noe om det, gutten som har allergi, og han går i en gårdsbarnehage og er sammen med både hund, gris og sau, og kanin (han har testet allergi, men ingen reaksjon). Pappa har hund, katt og hest som vi er en del sammen med, og heller ingen reaksjon da. Hamster eller marsvin er det vi tenker mest på da, hva anbefales av de da?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #6 Skrevet 18. juli 2010 Hamster er jo ikke akkurat noe "kosedyr",de er enstøinger som sover mesteparten av dagen og er våken på natta. De er superraske og sitter sjelden still for kos. Marsvin er mer koslige,de er sosiale og kan lett ligge i fanget og kose. MEN de er krevende. De "maser" på kontakt og de maser på mat,høye hyl fra buret deres når de føler de er forlatt eller kjeder seg. Det er jo iogforseg ganske søtt,men noe å være klar over. De er også flokkdyr og bør være to for trivselens skyld. Dette gjør ingenting fra eller til når det kommer til hvor tamme de blir ovenfor dere. Det finnes en katterase,Sibirkatt,som er allergivennlig. De fleste alergiske personer tåler den. kanksje du kan søke opp på nett om det finnes et testhjem i nærheten av dere så dere kan låne en katt noen dager? Sjekk ut www.sibirkattensvenner.no
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #7 Skrevet 18. juli 2010 Jeg syns dere skal satse på marsvin, de er kjempe skøye små skapninger, men mye mas hehe. Eller så kanskje en liten hunderase hadde vært noe. Vi har strihåret dachs som er med oss på alt, vi er kjempe fornøyd med hunden vår. Men er ikke dachs noe for dere så finnes det andre små hunderaser som krever mindre stimuli enn det dachsen gjør.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 HI her. Da har jeg lest en god del om marsvin, og tror nok at det er ett dyr som passer oss. Da blir det evt to hunner. Skal sjekke ut litt på dyrebutikken, og se litt på priser ol på bur og utstyr for ser for meg at det blir ganske dyrt først.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #9 Skrevet 18. juli 2010 Det er et hav av forskjell mellom en dachs og et marsvin! Jeg har også strihåra dachs, og han er en kjempeartig kar. Men ikke lettvinn, ikke lite krevende (som det ser ut som HI vil ha) Marsvin er et godt forslag. De er morsomme. Det er endel pass med dem, men ikke så mye som hund. Og de er litt morsommere enn hamster. Og lager verdens rareste lyder Degus er et annet forslag. Ikke så artige å se på, men de er visst veldig sosiale og kosete.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #10 Skrevet 18. juli 2010 Selv om barnet ditt har testet positivt er det ikke sikekrt han er allergisk. Det er veldig mange leger som er negative til de der testene, de er svært usikre. Hva med å tilby dere å passe f.eks. en katt et par uker, så ser dere selv?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #11 Skrevet 18. juli 2010 Sjekk ut finn, for er mange som gir bort dyr der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå