Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #1 Skrevet 18. juli 2010 Sambo har en del inkassosaker fra da han var lærling og bestilte mye på kreditt. Etter jeg fant ut av det ringte jeg rundt og laget avtalet med alle kreditorene, fikk avdragsordninger osv. Nå har det seg slik at svigerfar kom på besøk en dag jeg var alene og pratet om dette, han vet jo om det. Han sa seg villig til å stille som kausjonist slik at sambo kan få et lån i banken og betale ut all gjelden og heller betalte ned på et lån. Det var noe jeg har drømt om lenge... Så han ba meg om å samle opp alt slik at de kunne ta papirene med i banken og få dette lånet. Det har jeg gjort og brukt mange timer på å sende på mail og ringe rundt for å prøve å få betalingsreduksjon, noe som jeg også har fått hos de fleste. Nå føler jeg meg mettet av dette og vil bare få det overstått siden jeg har brukt så mye tid og krefter på det. MEN så var vi på besøk hos svigerfar igår og han sa vi snakkes på mandag da. Han mente alså at jeg også skal bli med på dette møtet. Noe jeg absolutt ikke har lyst til..da lånet ikke skal stå i mitt navn. Sambo skylder meg en del penger, noe jeg ikke engang har orket å ta med i oversikten..så lånet skal bare stå på han. Jeg føler meg så ferdig og mettet og vil bare at sambo får ta seg av siste delen. I tillegg har jeg jenta mi hjemme fra bhg og har 1 uke til termin.. Hva mener dere? Er det virkelig nødvendig at jeg blir med? Er det frekt å si at jeg ikke orker? Aner ikke hvor mange timer jeg har brukt på dette her nå...
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #3 Skrevet 18. juli 2010 Tenker også at det er lurt at du blir med (og det er sikkert det svigerfar også tenker)
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #4 Skrevet 18. juli 2010 Syns du skal bli med slik at du har full oversikt. Men pass på at du ikke blir medlånetaker.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 Jeg ville også valgt å bli med på møtet, helt klart. Siste innspurt, dette klarer du jente! Hvordan klarer du å ikke bli med, når du har stått på så mye for mannen din frem til nå Så sørger du for å få oversikt over videre gang fremover, og at du ikke blir medlåntaker, som nevnt over her.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #6 Skrevet 18. juli 2010 Jeg er totalt uenig med de andre svarene du har fått. Jeg ville ikke blitt med i banken. Mulig du er flink til å snakke for deg, og at svigerfar mener du sitter på all infoen, men du skal IKKE ha dette lånet på ditt navn - uansett. Jeg har vært i dine sko, og mannen min og svigerfar klarte fint å ordne dette selv - voksne mennene de er. Dette må mannen din klare selv - og det kan han også si høyt til svigerfar. Det at du er synlig i banken kan være positivt i den forstand at de tenker to inntekter, bla,bla,bla....men igjen; du må ikke sette navnet ditt på noe papir. Det vil ikke bli lett når banken, svigerfar og mannen din presser på.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #7 Skrevet 18. juli 2010 Men det er da ikke nødvendig at hun er medlåntaker? Men hun har en god oversikt og har tydeligvis fått orden på tingene... det er en del styr med dette her:) Så gjør det helt klart for svigerfaren din at det er samboerns lån, og at du ikke skal bli med for annet enn moralsk støtte. Det kan være positivt for banken at du er med for å vise at du har hjulpet han å ta tak i tingene osv. Og dessuten - man er to i et forhold, og neste gang kan det være deg som trenger han med deg:)) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 HI her. Jeg skal ikke være medlånetaker uansett om jeg er med i banken på møtet eller ikke, men det handler bare om at jeg føler meg mettet nå. Jeg sitter og tenker tilbake på alle gangene vi har kranglet når jeg har tatt opp dette temaet som er sårt for sambo, alle timene jeg har sittet og åpnet regninger som jeg har funnet gjemt overalt i hele huset, sendt e-poster og fått i gang avdragsordninger, lånt titusener av kroner slik at huset ikke har gått på tvangssalg. Imens dette har foregått har vi fått en datter og jeg har vært fattig student som har tømt bsu'en min hver gang jeg har klart å fått inn noen kroner. Nå orker jeg bare ikke mer, og gleder meg til at møtet i morgen er over og alle kreditorer får pengene sine. Det blir som å få et nytt liv! Jeg er sliten og lei, og med 1 uke igjen til termin føler jeg at jeg har gjort nok nå. Er det feil av meg? Jeg vil få all info av svigerfar likevel og har gjort klart alle papirer som sambo skal ha med seg i banken. Huff, jeg er lei!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #9 Skrevet 18. juli 2010 Gi faen i møtet da! Det er han som har rota seg oppi dette helt alene, og du har vært kjempeflink(!!!) og snill som har hjulpet ham så mye som du har. Et møte med banken er han da stor nok til å gå på alene uten deg som påpasser om at alt går bra.. Ikke meningen å være krass, men det minner meg så om min situasjon med min mann.. Han fikk klar beskjed om at dette fikk han fikse selv. Eneste måten han blir klar over konsekvensene av idiotisk pengebruk..
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #10 Skrevet 18. juli 2010 Jeg synes uansett du skal være med når det gjelder samboeren din. Dere bor sammen og dette handler om deg og dine.... Hvis du har funnet regninger som er gjemt rundt osv bør du absolutt være med i banken og høre hva kundebehandleren sier. Du bør være ser for å se om samboeren din tar dette seriøst og virkelig går inn for endring. Dette gjelder fremtiden deres sammen og er veldig viktig. Jeg hadde ikke vært i tvil ett sekund om jeg skulle vært med!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #11 Skrevet 18. juli 2010 HI igjen. Sambo snakket med svigerfar nå om tidspunktet for dette møtet og sa at jeg ikke ville være med siden jeg har gjort nok, men da mente han at jeg måtte være med tilfelle jeg måtte skrive under på noe?! Jeg nekter å være noe medlånetaker eller skrive under på noe. Hva om det skulle gå til h... med oss og jeg sitter da på et lån på et par hundre tusen sammen med sambo pga HANS inkassogjeld? Jeg er bare student så kan ikke stille med noe som helst likevel. Og jeg måtte ta med selvangivelsen min osv, dette har jo ingenting med meg å gjøre.........
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #12 Skrevet 18. juli 2010 Så mye tid og energi du har brukt på det så synes jeg det er lurt at du blir med så ikke det blir noe krøll!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #13 Skrevet 18. juli 2010 Kan godt hende de skal ha dokumentasjon på din inntekt pga dere bor under samme tak og deler på boutgifter. Det måtte jeg sende inn, men var ikke pga jeg skulle stille som medlånetaker eller nor.. Hilsen hun som fortsatt mener du bør gi faen i møtet, og heller sende med selvangivelsen. Si du er sliten. Du har tross alt termin straks, og en liten unge å ta deg av.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #14 Skrevet 18. juli 2010 Gi beskjed til kundebehandler i banken med en gang at du ikke er interessert i å være med på lånet og at han må ordne opp selv, men du vil være med på møtet for at åpenhet og ærlighet er viktig i et forhold. Synes absolutt du skal være med på dette uansett hva du føler, du bør være der for å høre hva som blir sagt og hvordan ting blir fremover.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #15 Skrevet 18. juli 2010 Så flott at du har hjulpet ham så mye som du har.. Har han i det minste vett i skallen til å sette pris på det du faktisk har gjort for ham? Jeg har vært der samboeren din er, men greide å redde meg selv den gang ved å selge leiligheten min.. Jeg har angst, og det kan utarte seg på forskjellige måte, noen ganger får jeg helt angst av hvite konvolutter, og greier ikke å manne meg opp til å åpne dem. Derfor har jeg nok en gang satt meg selv i knipe, ikke så dyp som den du beskriver, men det kjennes ikke noe bra alikevel. Men nå har jeg begynt å plukke opp bitene, tvinger meg til å åpne konvoluttene, ordne med betalinger, utsettelser, avdragsordninger, det å gå inn på nettbanken kan være et dagsprosjekt.. Høres helt patetisk ut, jeg vet, men angst er ikke rasjonelt! Jeg hadde gitt min høyre hånd for å ha noen å støtte meg til, sånn som mannen din har! Og for å vise at du bryr deg, så ville jeg ha blitt med i banken i morgen, kun som støtte og for å vise at dere er to om dette, selv om HAN må ta kostnadene! Skjønner du er drittlei, men dette er siste kneika, og du greier å være med! Lykke til, uansett hva du velger, og sett deg ned sammen med mannen din i morgen kveld og fortell ham akkurat hvordan dette har påvirket deg, og styr økonomien med stramme tøyler, se til at alle brev blir åpnet med en gang de kommer! Stor klem fra meg!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2010 #16 Skrevet 18. juli 2010 Du burde bli med for å forsvare din minimale inntekt. Hva om banken tenker at mannen kan betale rubbel å bit for så å leve på deg. Om mannen din fortsatt er like naiv som tidligere vil han sikkert samtykke til dette. Nei, møt opp å forsvar deg, du skal ikke fø på mannen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå