Gå til innhold

Fra hvilken uke i svangerskapet kan et foster overleve en fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De prøvre vel å redde det fra uke 22 eller 23. Vet om ei som fødte i uke 23 og det gikk bra. Jenta er nå 2 år og frisk som en fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med noe tidlig? Tviler du på at det er mulig eller er det ditt personlige syn at man skal la være å redde barnet så tidlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er virkelig så tidlig de kan reddes ja, det er jo helt utrolig.

Jeg er selv i uke 21, og har ingen planer å nedkomme med det første, men det er en liten ekstra trygghet å vite at om noe skulle skje, så er muligheten der for at det kan overleve :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.... tror du VIRKELIG at jeg personlig syns en skal la være å redde et barn selv om det er tidlig??

 

Neida, jeg lurte bare på om barnet i det hele tatt kunne være levedyktig så tidlig..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI mener vel ikke annet enn at et foster på 23 uker høres forferdelig lite og ungt ut... og det er det jo også...

 

Samtidig er det greit å ha kommet så langt i graviditeten at det iallefall finnes et HÅP dersom fødsel setter i gang.. skummelt!

 

Man kan heller ikke si at en for tidlig født 2åring er frisk, da fortidligfødte ofte har senskader som lærevansker o.l. Men det er jo bagateller tatt i betraktning alternativet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 24 uker men i England snakket de om å ikke redde fostre under 27 uker da veldig mange får store sen skader. Om de gjennomførte det, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig vet jeg ikke om det er helt etisk og moralsk riktig å gjøre alt for å redde så premature barn..de har en enorm risiko for senskader, og et kanskje ikke fullverdig (grusomt ord, men fant ikke noe bedre) liv. Men husk at dette er min mening-og jeg har barn-, og ikke dermed gjeldende for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12:03 :

 

Jeg ser du skriver det er din personlige mening, og det er helt greit, men jeg må få lov til å spørre deg en ting..

 

Uansett om det var din førstefødte eller andre, eller tredje.. spiller ingenrolle, de er jo alle like mye verd..

Om du da var gravid, og en fødsel startet i uke 23-24, mener du da fra hjertet ditt at du kanskje ville komme til å ønske de ikke skulle prøve å redde det, i TILFELLE det fikk skader senere i livet?

Jeg kan med min beste vilje ikke fatte at det er noens mening, så lenge det er mulighet for liv....

Og dette var MIN mening :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på egentlig, om babyen hadde vært veldig syk, tror jeg ikke jeg hadde bedt om at de skulle gjøre absolutt alt de kunne. Ser jeg ordla meg litt klønete, eventuelle senskader vet man jo ikke, var egentlig ikke det jeg skulle skrive heller, men at om babbyen er fryktelig syk, så ville kanskje det mest humane for både barn og foreldre være å la den får slippe. men igjen, helt sikker kan jeg ikke være før den dagen jeg eventuelt hadde stått i situasjonen.

12.03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent der datteren ble reddet etter en fødsel i uke 24.. Den jenta er ikke "helt som hun skal være", sliter med læring på skolen, er på et helt annet stadie enn ungene i klassen og snakker urent selv om hun er åtte år.. Det var snakk om at hun hadde et syndrom av et slag som følge av at hun ble født så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.03 :

 

Nå stiller det seg litt anderledes ut fra det du nå skrev. Vet en at barnet er alvorlig sykt inni magen, og fødsel starter så tidlig, så er jeg enig i at en vurdering må tas.

Det jeg mente var en normal frisk unge som bare hadde veldig hast med å komme til verden :)

 

Kanskje vi ble litt mer enige nå da :)

 

HI

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...