Renate :-) Skrevet 18. juli 2010 #1 Skrevet 18. juli 2010 Fjernet første flott på min gutt på 2 år i dag tidlig, sikkert vært på siden igår kveld Den var ikke stor, ville ikke bort med slik egen ting til å fjerne flott med, men brukte til slutt vanlig pinsett... Det er en bitte bitte liten svart flekk igjen inni huden ser det ut til.. Kan ikke forstå at hodet er så lite for det er vel kun det som sitter igjen...? Kan det være noe annet? Hva gjøre får ikke tak med pinsetten??
Ugl@ Skrevet 18. juli 2010 #2 Skrevet 18. juli 2010 Hei, jeg har fjernet flere hundre flått av både unger, voksne og dyr, bor i et område med mye flått og også enkelt tilfeller av boreliose. Flåtten skal fjernes når den oppdages, fjernes den innen 24timer er det liten sjanse for sykdom. Om det blir igjen litt av "munndelen" så er ikke dette noen krise. Rens stikket og følg med. Hvis det oppstår en rødmende ring rundt stikket etter en tid ( kan være svært lenge etterpå også dette kan skje) og/ eller influensasymptomer så må lege kontaktes. Men husk at dette skjer skjeldent, stort sett går det helt fint.
Lea Laus Skrevet 18. juli 2010 #3 Skrevet 18. juli 2010 Det kan nok være hodet. Så du alle bena på flotten når du tok den ut? Og slapp den taket eller nappet du den ut? For napper man, så sitter det ofte litt igjen. Det kan gå betennelse i det, og jeg vet ikke hvor farlig det er mtp. smitte, jeg ville tatt en rask tlf til legevakta, så er du sikker! Flått er ekle dyr!
Renate :-) Skrevet 18. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 18. juli 2010 jeg tror jeg nappet den ut... Hvor mange ben skal den ha, tror heller det er en del av benet enn hodet men ikke peiling... På kroppen har den en litt lysere runding som jeg mener ser ut som kroppen viss den ikke skal være svart da, og noe lite svart forann der som jeg tenker må være hodet men aner ikke... får liksom ikke borti igjen...
camilla^ Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 Man kan smøre Flotten inn med margarin, da slipper den taket. Da må man ha litt tid, og jeg syns det er enklest med flottfjerner man får kjøpt i dyrebutikken. Nesten ett lite brekkhjern. Får man ikke ut hele flotten, smør over negllakk, da får den ikke puste slik at den dør. Så kan man prøve å få vekk restene. Jeg tok mange flotter på min far, da måtte vi til slutt sitte med nål og pirke for vi slet med å få ut alt. Fjernet de vi kunne, tok masse negllakk over før jeg pirket med nål slik at jeg klarte å få tak med pinsetten. Da hadde vi vært en tur på legevakta først, i håp om at de hadde noe bra til dette. Men de gav opp for å si det mildt, jeg telte 50flott jeg fikk ut før vi dro på legevakta, og enda var det mange igjen.
Renate :-) Skrevet 18. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 18. juli 2010 Det virker som den lille svarte flekken sitter inni huden ikke utenpå... huff blir bare redd liker ikke slike dyr...
Renate :-) Skrevet 18. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. juli 2010 puste den kan vel ikke leve videre uten kroppen sin, samme om det er hodet eller benet?
line_n & sara Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 fjerna en flott på sara i fjorsommer, da så vi også et lite svart hull etter at den var borte, brukte også pinsett. gikk helt fint! bare vær obs på om det dukker opp en rød ring rundt bittsåret.
Renate :-) Skrevet 18. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 18. juli 2010 har pirket med både nål og pinsett, har ikke sjans til å få det bort....får håpe det går bra, eller må jeg ringe legevakten?? Den kan vel ikke gjøre mer skadet bare med hodet eller en fot??
NostraStoria Skrevet 18. juli 2010 #10 Skrevet 18. juli 2010 Hadde dratt til lege for å få den ut! Det er flått du mener?
ellen-propellen Skrevet 18. juli 2010 #11 Skrevet 18. juli 2010 Du trenger ikke å gå til legen om det ikke blir rød ring rundt bittstedet, Bare la den lille sorte tingen sitte igjen,men pass på å rense det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå