Gå til innhold

Er jenta mi tidlig ute? Hun er 2 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller helt normal for sin alder? Hun er akkurat 2 år og kan:

Alle bokstavene i alfabetet. Feks om hun ser på melkekartongen, så sier hun bokstavene som står det. Har sånn smått begynt å skrive 2-3 bokstaver.Har også begynt å lære seg alfabetet. Kan rundt 20 barnesanger, med flere vers. Teller til 10. Når jeg sier navnet mitt, og jeg spør, hvem er det? Så sier hun mamma. Det samme med pappa, besteforeldre etc. Snakker i 4 ordssetninger. Har forstått kjønnsforskjeller i mange måneder. Kunne navngi kroppsdeler, både vanlige og "uvanlige" fra ca 1.5 år, f.eks. skulder, øyenbryn, kinnben, kne osv.

Synes selv hun virker å være lettlært og "skarp" for alderen. Men vet også at vi mammer også kan være temmelig subjektive når det kommert til våre egne barn :)

Blir sikkert halshogd for i det hele tatt stille dette spørsmålet, men håper i alle fall på noen konstruktive svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan langt mer enn de 2-åringene jeg kjenner

Skrevet

Hun kan ihvertfall mer enn sønnen min på 2,5 år;)

Skrevet

Høres ut som hun er meget lettlært og skarp. Langt foran de 2-åringer jeg har møtt. Må være artig å følge med på utviklingen hennes:)

Skrevet

Hun er nok litt tidlig uten, men det er ikke uvanlig.

Er flere 1.5 åringer som kan tall, bokstaver, telle, osv.

Det handler om interesse og hvordan man som foresatt tilfredstiller deres interesse. Om man presser barna lærer de som regel seinere, men fanger man opp barnas interesse og gir dem utfordringer og stimulerer de der de er vil de lære lettere og fortere!

Fortsett med leken og ikke press. Gi utfordringer du vet hun kan mestre!!!

Skrevet

Yesyes, jenta di kan se fram til å bli et geni som blir tråkket på av den sosialistiske enhetsskolen, der alle skal være like. Gratulerer!

Skrevet

Må være både slitsomt og trist å være så negativ...

Skrevet

Kult. Sønnen min er 20mnd, og kan alt det dattera di kan, HI, bortsett fra at han ikke gjenkjenner bokstavene. Han bare ramser de opp. Og han kan heller ikke skrive. Men han kan alt annet av det du skriver i innlegget....i tillegg til å rydde opp etter seg. Sette plastglasset i oppvaskmaskinen. Tømme maten i søpla, og sette tallerknen vedsiden av søpledunken. Også sier han "Sånn, mamma....Ferdig" :)

Skrevet

Sikkert begavet, men hun kan ikke lese. Det hun driver med er logografisk lesing, dvs at hun kjenner igjen logoen på feks melkekartongen. Dersom man trener barn på alfabet, bokstaver, skriving osv så vil de nok lære seg det, men jeg nekter å tro at en 2 åring finner ut selv at det er noe hun vil lære seg. Min datter har ifølge et forskningsprosjekt vi har vært med på gjennom universitetet i oslo et ordforråd som 10% eller færre på hennes alder har. Det stoppet da hun var 3 år. Og hun er ei jente som folk poengterer at hun har gode språkferdigheter. Jeg jobber som spesialpedagog, og har i liten grad fokusert på bokstaver mm i forhold til min datter. Det er kanksje lurt å ikke pøse på for mye til jenta deres, det kan fort utvikle seg til vegring når hun ikke opplever mestring lenger. En 2 årings kognitive ferdigheter strekker ikke til mht lesing osv.

Skrevet

Hun er kjempeflink, akkurat som størstejenta mi. Hun leste når hun var 3 år og to mnd..så fortsett å stimulere henne det hun vil. Ungene er som små svamper som suger til seg kunnskap:-)

Skrevet

Jeg er førskolelærer og jobber med 0-3 åringer. Hun kan langt mer enn det som er vanlig, men jeg ber deg om å la henne ta dette i sitt eget tempo. Ikke drill henne på ting eller lær henne å f.eks lese om hun selv ikke har et stort ønske om det. Slike barn har en tendens til å måle sin egen verdi i prestasjonene sine om foreldre blir veldig ivrige når de ser hva barna kan klare. Jeg har sett flere som leste som treåringer, mens så viser det seg at de slett ikke har knekt hele lesekoden og må avlære det de har lært før de kan lære å lese skikkelig. Om hun skulle trenge ekstra utfordringer når hun blir 4-5 år, så anbefaler jeg heller å la henne prøve seg på et instrument eller f.eks dramaklubb om dere bor slik at det er mulig.

Kos deg med datteren din. Jeg synes alltid det er morro når jeg får taleføre toåringer, for det er mye rart de kan sette ord på som vi ellers bare må tenke oss frem til:-)

Skrevet

Så flott å ha et barn som er vitebegjærlig! Sørg for å stimulere barnet fremover og pass dere for janteloven.

Når barnet er ca 1,5år er de i stand til å forstå konsekvenser og slutninger fordi hjernen er ferdig utviklet. Det vil si de bruker både venstre og høyre hjernehalvdel sammenn derfor starter de sin "modning" fra denne alderen. Hva de lærer er individuelt og kommer ann på stimuleringen fra omgivelsene. I andre land begynner de på skolen når de er fire år og lærer for eksempel et nytt fremmedspråk. Kanskje en ide å starte med Engelsk eller et annet språk om barnet er motivert for dette?

Det beste dere kan gjøre for barnet leste jeg var å lese høyt for barnet. Dette fordi det stimulerer språkutviklingen og ordforrådet.

Lykke til videre og kos dere med alt nytt og spennende som skal læres.

Skrevet

Ja hun er tidlig ute, ingen tvil om det.

Min gutt er også 2 år, han kan ingen bokstaver og teller til 3 hehe:-) Men han derimort er en fotballspiller hehe, enormt god koordinasjon, spiller som han skulle vært 4 år. Så stimuler henne på det hun liker og viser interesse for:-) Det gjør vi!

Skrevet

Da kan hun mer enn mine på 7, 5 og 3,5 år.

Jenta mi som skal opp i 2 klasse kan ikke på langt nær så mange sanger.

Skrevet

Takk for gode svar og tips:)

Er veldig enig i det mange av dere sier om at kunnskap ikke skal presses inn. Så både jeg og pappaen passer oss vel for ikke å lære henne ting som hun selv ikke vil eller ikke viser interesse for. Men dersom hun selv ønsker å lære noe, så stimulerer vi henne på dette - dog gjennom morsomme aktiviteter. Det meste av det hun har lært, har hun vist sterk interesse for selv. F.eks når vi leser bøker, da spør hun om bokstavene, og VIL vite hva de heter. Det er også hun selv som har tatt initiativ til å skrive: hun kan f.eks. skrive O, og da sier hun"jeg tegnet o mamma". Det kan selvsagt være på ren slump at hun får til å skrive/tegne et par av bokstavene, men det kan se ut som om hun har forståelsen av hvordan skriving foregår.

Og til deg som er spes.pedagog og som sier at det ikke er lesing datteren min bedriver, er det logografisk lesing når hun også kjenner igjen bokstavene i en bok som hun ikke har sett i før? Eller når hun ser på PCn min og ser en annonse og så kan hun si "der er S mamma". Jeg bare lurer :)

Jeg stusser imidlertid på det ikke er mulig at barn selv finner ut at de vil lære bokstavene så tidlig. Jeg synes i alle fall det virker som om jenta vår tok initiativ til dette. Ja, det var vi foreldrene som kjøpte bokstavleker, men dette fordi hun syntes det var så morsomt å leke med når vi var på besøk til andre. Det var imidlertid jenta selv som begynte å spørre hva de ulike bokstavene het. Det samme når vi leser bøker.

Men det er godt mulig at hun er en skarp unge. Hennes far har IQ opp mot 140 og jeg selv leste da jeg var 3 og er særs glad i å lære ny kunnskap. Men uansett, det viktigste for meg er at hun trives og har det bra med seg selv. Og ikke minst at hun fungerer sosialt og i samspill med andre. Da er det underordnet at hun lærer å lese tidlig. Men dersom det viser seg at hun er begavet, så skal jeg også yte mitt beste for at hun får den stimuli som hun ønsker og krever.

HI

Skrevet

Vet du, jeg må korrigere meg selv på dette. Jeg telte sangene vi bruker å synge, og det er ca 15 sanger det er snakk om. Og det er ikke ordrett hun kan de. Det er ord som faller ut her og der, så skal ikke "skryte" på meg mer enn det hun faktisk kan.

HI

Skrevet

jeg synes hun ligger langt foran jeg;) vær stolt! det ligger som sagt i interesse og læring men d er jo bare bra at hun liker det;) jeg ville ha vært kjempe stolt, selv om noen så klart må komme med negative komentarere som alltid.

Skrevet

ja, hun kan mye mer en de fleste. men det er også normalt.

begge mine er lik jenta di. men det javner seg ut etterhvert med de jevnaldrende.. (om du ikke har fått et geni da)

jenta mi som er nettopp fylt 4 skriver de meste, og leser. (ikke ord som er mer en 6 bokstaver da)

(eg selv mener at de ikke er såå sunt at unger på 4 år leser og skriver) men hun har lært de selv.

Skrevet

Ja, det tenker jeg. og at hun kjenner igjen et symbol for enkelte bokstaver. Men jenta di er veldig flink, jeg sier ikke noe annet for all del. Men mitt sterkeste budskap til deg er at du må passe på sånn at hun ikke lærer seg feile strategier, sånn at hun må starte helt på nytt senere. Videre prestasjonsangst osv. Til deg som sier at andre land starter skolegangen tidligere enn oss så vil jeg si at det også er de skolesystemene som er sterkest kritisert på verdensbasis.

Skrevet

syns ikke hun var noe over normalen, men hun er flink:) alle barn er jo ulike. kjenner flere barn i den alderen, noen kan mer enn det du beskriver, og andre langt mindre :)

Skrevet

Eldste gutten min var som din jente da han var 2 år. Han var tidlig ute og er det ennå ( han er akkurat 5 år) men forskjellen nå hvis du sammenligner han med andre 5 åringer er ikke like stor som da han var 1,5-2 år.

Skrevet

Så flink:)

Min lille gutt kan stort sett det din datter kan, og han er like gammel. Men han kjenner ikke igjen bokstaver, men tall opp til 20. Men er det ikke veldig vanlig at dem kjenner igjen folk etter navn, og at de snakker mer enn 4 ord i hver setning når dem er så gammel?

Men, jo, hun kan sikkert mer enn hva som er vanlig for andre barn på hennes alder. Hvertfall bedre enn guttene;)

Skrevet

Jeg har tvillinger på 2 år og 4 måneder. De kan det jenta di kan, bortsett fra alfabetet. Men de er veldig interessert i bokstaver og spør hele tida hva bokstavene heter, når de ser dem. De sier også der er mamma sin bokstav, pappa sin, broren sin osv. og peker på dem + sine egne. Jeg tenkte å kjøpe alfabetsett til dem, og la dem trene seg. Tror ikke det skader. Jeg jobber som lærer. Men jeg kommer ikke til å presse dem. Tvillingene mine kan telle til ca. 14, og de kjenner igjen tallene. Men de skjønner ikke f.eks 1+2=3 osv.

Jeg ser ikke på dem som spesielt tidlig ute. Men er ikke sikker på hva som er vanlig for 2-åringer å kunne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...