Gå til innhold

Hyperemesis i 1. svangerskap og ikke i 2.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid igjen (6+4) og er så forundret over at jeg fortsatt ikke er særlig kvalm. Har vært uggen og på nippet til å kaste opp et par ganger, men ingenting å snakke om.

1. svangerskapet ble jeg skikkelig dårlig rundt denne tiden, og befant meg kun på sofa eller med hode i do. Jeg har forberedt meg skikkelig på hyperemesis denne gangen også, og må si det er deilig å foreløpig være i form, men samtidig blir jeg jo bekymret....

Noen som har erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk gutt første gang.

Skrevet

Ble dårlig i uke 7 med første jenta, varte hele sv.skapet, men ble en del bedre siste to månedene.

Med frøken nr.2 kom kvalmen i uke 8(trodde jeg slapp unna!) og varte mer eller mindre hele veien den også...:-(

Vet folk som har kun vært dårlige med ene, eller det har gitt seg tidlig med neste barnet, men så er vi noen som blir dårlig med alle barna. Håper du er heldig å slippe unna, tenk så herlig å slippe og spy seg gjennom enda en graviditet!

Lykke til!

Skrevet

Jeg har ikke hatt slik hypermesis at jeg har blitt innlagt osv, men har kastet opp i ni mnd begge gangene. Allikevel var jeg mye bedre 2. gang. 1. gang jeg var gravid, ung og ikke særlig reflektert, var jeg vel av den oppfatningen at graviditet ikke var en sykdom, og at sykemelding var for pyser. I tillegg var jeg helt ny i arbeidslivet, og presset meg selv veldig for å gå på jobb. Jeg satt på jobben og kastet opp, måtte springe fra møter og pasienter for å spy, måtte alltid stoppe bilen minst engang på vei til jobb (10 min) for å spy i en grøft. Etter jobben var det rett i seng, og der lå jeg til jeg skulle på jobb neste dag. Jeg fikk meg jo noen sammenbrudd når jeg holdt på slik, og var endel sykemeldt innimellom.

Når jeg ble gravid 2. gang, så jeg jo hvor dum jeg var som hadde vært første gangen, og nå hadde jeg faktisk et barn jeg skulle ta meg av når jeg kom hjem fra jobb i tillegg. Mannen min kunne jo også ta seg av henne altså, men jeg nektet å "gå glipp" av ni mnd av hennes liv. I tillegg var legen min veldig opptatt av at regel nr 1 mot svangerskapskvalme var myyye søvn. Så å gå nattevakter eller stå opp 6 om morgenen kom ikke på tale. Jeg var sykemeldt endel i starten, da var jeg dritkvalm uansett hvor mye jeg sov. Men så ble jeg bedre, og så lenge jeg sov mye så var jeg faktisk veldig mye bedre enn 1. gang. Arbeidsgiver la så bra til rette for meg at jeg kunne gå svangerskapet ut. Det var ikke mye jeg utrettet på jobb altså, men legen min innprentet meg med at først og fremst skulle jeg ta vare på meg selv og barnet, så fikk jobben komme i annen rekke.

Skrevet

Haha, det ble jo bare LITT langt :-) Mitt enkle råd var jo bare egentlig myye søvn, ta vare på deg selv. Jeg har blitt kvalm tidlig begge gangene, så jeg krysser fingrene for at du blir mye bedre denne gang :-)

Skrevet

Jeg hadde hyperemesis med første, men ikke med andre. Var kvalm og trøtt med nr. 2, men ikke i nærheten av hva jeg var med førstemann.

Skrevet

Jeg hadde ikke ekstrem svangerskapskvalme med noen av mine. Men med førstemann var jeg veldig kvalm og svimmel uten oppkast til uke 15 ca. Eneste som hjalp var søvn.

Med nummer to var jeg veldig kvalm med oppkast 10 ganger i døgnet frem til uke 20 ca. Eneste som hjalp var postafen...

Ene var gutt og den andre var jente.

Men begge ganger ble jeg ikke dårlig før uke 7 ca, så trenger jo ikke komme likt eller arte seg likt.

Håper du slipper unna denne gangen:) Lykke til.

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke hatt hyperemesis i noen av mine svangerskap, men jeg har vært kvalm. I første var jeg veldig morgenkvalm, men kun da, kastet litt opp. I andre småkvalm og kastet opp av og til hele dagen. I tredje var jeg kjempekvalm og kastet opp flere ganger hver morgning og var dårlig resten av dagen (men fikk i meg mat utover dagen). Siste gang var jeg derimot ikke kvalm i det hele tatt, kun litt småuggen noen dager rundt uke 9. Utrolig deilig da, men var også nesten litt bekymret slik som du er nå. Var ikke noe galt, fikk en frisk og flott jente :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...