Gå til innhold

Noen som har beste/oldeforeldre med alzeimers/demens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kunne dere ha med barna deres på besøk til dem?

Altså aldern på barna, eldste min er 3 nå og tenker hvor lenge før han skjønner at hun ikke husker han. Og hva skal jeg si?? Ja vente til han spør, men var på besøk hos oldemoren dems i dag (hadde med minstemann på 1) og begynte å tenke. Noen råd/tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke barn skal skjermes helt for alt som er litt trist og leit, de må lære at livet er slik det er, så får man skjerme dem for det værste, men la dem få treffe de gamle selv om de ikke blir husket av de gamle fra gang til gang. ¨Helt i orden at barna begynner å fundere og tenke litt, så får man som foreldre forklare så godt man kan hvorfor det er slik det er.

Ikke at de skal skremmes, vet enkelte blir temmerlig frustrerte og aggressive desverre, de kan man godt skjerme barna fra, men ikke alle blir slik heldigvis.

Gjest datatyven
Skrevet

Vi skjermer ikke barna fra sånt, de er 2 og 4 år gamle. Har jeg ikke engang tenkt på å gjøre.

Vi har alle mulige slags sykdommer og plager i familien og slekta vår på begge sider, vi utsetter barna våre for folk med alzheimers, ms, hørselshemma, byller (ikke smittsomme), tarmsykdomer som fører til dårlig lukt, manglende kropsdeler, ny opererte, rullestolbrukere etc.

Eldste spør sine evindelige koffor, koffor, koffor og han får svar.

Yngste smiler og ler til det meste, og sier "x eller y" bare tuller om det er den senil demente som rører, eller særlig når det er den hørselshemma som har sine godagmann-økseskaft samtaler.

Det går så fint så.

Forøvrig eni i at man kanskje ikke bør utsette barn så alt for mye for stor sorg, depresjon, agresjon og rusmisbruk. Men at de vet at slike ting også finnes, gjør ikke noe stor skade, men her kan man være litt obs, mener jeg.

Skrevet

Kan jo besøke uansett da.

Jobber på skjermet enhet (bare demente), å alle lyser opp nå det kommer ett barn inn i avdelingen.

Selv de som er hardest rammet og som er utagerende o.l. til vanlig, blir blid som solen når det er en unge i nærheten :D

Visst ungene spør så forklar dem at at beste/oldemor/far har en glemmesykdom, som gjør at dem glemmer veldig fort. Derfor er det ikke sikkert at hun/han husker hva han gjorde i går, eller i formiddag osv.

Vær ærlig, å ikke skjerm barn mot sykdom, det er en del av livet :D

Unger har en kjempe postiv virkning på personer med demens/alzheimers :) Så ta ungene med på besøk så lenge du selv føler det er rett, og svar ærlig på spørsmål som ungene kommer med :)

Skrevet

Jeg har en dement mormor, ungene syns ikke det er veldig gøy å være med til hun men det er helt greit når de er der. Det er ett piano der, så de spiller der for de andre demente som er der. Hun på 5 husker henne ikke slik hun var før, hun har ikke spurt om hvofor hun aldri husker hvem vi er. Det er bare slik virker det som. Hun på 7år, har snakket litt med meg om dette men ikke så mye.

Vi mistet min farmor for ett år siden, også dement. Hun surret vel igrunn værre, men på en helt annen måte. Der syns ungene det var helt greit å være, de husker mye fra henne.

Men det er nok kanskje jeg som syns det er eklest og vanskligst.

Men sier ungene at de ikke vil der, og det er noe de er redd, bekjymret for eller noe annet så skal de la være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...