Gå til innhold

Det er så mangen mennesker som ikke kan trafikkreglene!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går ble den vesle jenta vår akutt syk. Vi måtte kjøre til sykehuset selv, siden vi ville komt fortest frem på den måten.

Vi havnet bak en eldre bil som kjørte i 60 km/t i 80-sonen!

Siden det var veldig svingete veier fikk vi ikke anledning til å kjøre forbi.

Da jeg tok sertifikatet mitt for 3 år siden lærte jeg at:

Når en bil ligger tett bak deg og tydelig viser at den vil forbi deg, så er du pliktig til å slippe den forbi! (For å unngå farlige forbikjøringer. Dessuten vet man jo aldri hvorfor bilden har dårlig tid)

Bilen fremfor oss kjørte ikke innom en eneste busslomme eller sideluke. Han trodde nok vi var ungdommer som racerkjørte eller noe.

Men jenta vår var kjempesyk, og hun vi var veldig redde for henne!!

Måtte bare få det ut. Tilfelle noen her inne ikke vet at de er pliktige til å slippe forbi!

Takk :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er bare tull. man er ikke pliktig til å slippe forbi annet enn politi brann og sykebiler.

Skrevet

Dette har aldri jeg lært. Jeg har lært at man skal kjøre etter forholdene.

Jeg ville satt på nødlys og brukt hornet.

Skrevet

I en slik sammenheng hadde jeg nok satt nødblinek på når jeg kjørte samt fløytet temmelig intenst.

Skrevet

Skjønner godt at du ble irritert for det, for man kan faktisk ikke vite hvorfor bilen bak vil forbi.

Det kan være veldig viktig.

Men da jeg lærte å kjøre bil for snart 10 år siden, så var det ingen som sa det til meg.

Så er nok ikke alle som vet det, jeg har ikke hørt om det før.

Men hvorfor ringte dere ikke etter sykebil? De kommer uansett frem og det er mye tryggere.

Gikk det bra med barnet deres?

Skrevet

Eg tok lappen for 3 mnd sidan. Eg lærte det same som deg.

Du skal sleppe forbi, for å unngå farlege forbikjøringar.

Skrevet

ja, det går bedre med jenta vår. Men det var fælt når det stod på.

Vi bor langt ute i ødemarka. Hadde nok brukt en halvtime på å forklare veien ut hit... Derfor valgte vi å kjøre selv. Møtte sykebilen på halvveien da.

Hornet ble brukt flittig. Men nødblinken kom vi ikke på en gang!

Tenker nok ikke så klart i en slik situasjon

HI

Skrevet

Jeg tok lappen i fjor, og ble fortalt at om du ligger under fartsgrensa og biler bak deg vil forbi, så slepp forbi.. Men de bør også ha på nødblink om noe er viktig, lettere å skjønne at noe er viktig å ikke bare "ungdommer" da... Uansett, mange som ikke burde ha lappen, bestemora mi f. eks... Husitter jeg aldri på med, å ikke unga heller... hu er så forsiktig at hu er en fare...

Kjører maks i 60 - 70 i hundre sona på motorveien, på typiske 50 - 60 veier ligger hu aldri over 40... Det er ekkelt når lastebiler og alt kjører forbi, å ikke f om hu legger seg litt inn... Nei, hu har da god tid... Sånne som hu burde fratas lappen!

Skrevet

Nei, man er kanskje ikke pliktig, men mange ganger er de som kjører under fartsgrensa med på å skape farlige situasjoner. De bremser for hver en sving, og når det endelig kommer en rett strekning med god sikt og bilen bak vil kjøre forbi, så gasser søndagskjøreren på. Det handler om å vise litt trafikkvett.

Så finnes det jo dem som irriterer seg over å bli forbikjørt, uten at jeg skjønner hvorfor. Hvis de vil kjøre under fartsgrensa, så hver så god, men slipp trafikk forbi. Ofte er det utålmodige bilister som bare vil forbi, men noen ganger kan det faktisk være alvorlig hastverk.

Skrevet

Min farmor var AKKURAT som du forklarer. Alltid 20 km/t under fartsgrensa og kjørte i 1 gir uansett!

Utrolig vanskelig å få lappen fra de gamle. Først når hun hadde fått diagnosen Alkohol Demens så kunne de ta lappen... Skulle mangen legebesøk til!

Mangen som ikke skulle hatt lappen ja! Både unge og eldre

Skrevet

Til de som ikke vet at de er pliktige til å slippe forbi...

Trafikkreglene §12:

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Så ja...du er pliktig til å slippe fram trafikk.

Skrevet

Det heter ikke mangen men mange!

Skrevet

Husker jeg lærte at man ikke skal øke farten mens noen kjører forbi. Det er jo logisk og rett. Men man er ikke pliktig til å kjøre av veien, med mindre det er et utrykningskjøretøy bak!

Hvis det ikke er mulig å kjøre forbi, får vanlige bilister rett og slett vente til det er mulig!

Husk at vanlige bilister er pliktige til å holde avstand. Tidligere var det kampanjer for å holde avstand, med klistremerker og annet der det stod: 1001, 1002, 1003...

De som ikke holder avstand gjør noe ulovlig og kan få bot hvis politiet ser det. I tillegg er det farlig hvis bilen foran plutselig må bremse opp for noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...