Gå til innhold

Til dere med november.09-babyer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan barna deres? Hvor mye sover de, og hvor mye spiser de iløpet av dagen?

Her er snuppa født i slutten av november, var 1 mnd for tidlig født..

Hun sitter godt med støtte, av og til godt uten også, men det er ikke i mange sekunder, hun står veldig stødt på føttene sine, og "babler".. Sier blabla, dada, baba.. Hvertfall sånn jeg tolker det :)

Legger jeg henne på magen, så prøver hun å åle seg fremover ser jeg, men er neimen ikke mange millimeterene hun kommer. Snur seg veldig sjelden fra mage til rygg, tror det har hendt to ganger siden hun vart født.

Hun strekker seg etter leker og ting hele tiden, og er så vidt begynt med "pinsettgrep". Legger jeg henne i vippestolen, så prøver hun hele tiden å komme seg opp i sittestilling virker det som. Men får bare til øverste overkropp, om dere forstår hva jeg mener.. :) Virker det som om hun er sent ute med ting?

Når det kommer til sovingen, så har den blitt HELT ødelagt etter ferietur.. Før ferietur, sto vi opp rundt 8 hver morgen, hun hadde så en 30 minutters lur i 11 tiden, og en lur på 45 minutter i 2 tiden, og så la hun seg rundt halv 7, og sov til 8..

Nå sovner hun mellom 6 og 7 hver eneste kveld, og sover til mellom 7 og 8 om morgenen, så nattesovingen skal ikke jeg klage på.. Men dagsovingen er bare tull.. Istedenfor 2 korte lurer iløpet av dagen, så sover hun en veldig lang i 12 tiden.. Sover kanskje 2 timer.. Så jeg skal prøve å få inn min gamle rutine..

Hun får pupp i sengen før vi står opp, før hun sovner, får hun en skål grøt, og mye vann. En stund etter hun har våknet, spiser hun middagsglas, og drikker mye vann da også.. Når hun skal sove, spiser hun en stor skål grøt, mye vann, og drikker litt melk fra flaske på sengen, + litt pupp før jeg legger henne i sengen sin.. Så sånn ser det ut her hos oss :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er snuppa født 3.november :)

Hun kan:

Sitte støtt og setter seg opp selv.

Bytter selv mellom rygg/mageleie/sittestilling

Drar seg opp etter alt hun kan, og opp i stående stilling. Prøver å gå langs det hun reiser seg opp etter, men har ikke helt balansen til det enda.

Går visst vi holder henne i begge hendene, men tar lange litt ukontrollerbare skritt.

Øver på å krabbe, men synes dette går litt tregt, så ender stortsett med at hun legger seg ned på magen å åler seg framover.

Vippestolen har vi pakket bort for lenge siden, fordi den lener hun seg bare ut av.

Hun sier mamma og hei, å eller bare bababa og kviner i høyt toneleie :D

Sovingen er så som så, har blitt litt tull her også i ferien. Men stortsett så er den sånn:

Står opp kl.07

Første lur fra kl.09 til kl.10:30 (noen dager til 11-11:30)

Sover igjen kl.13-14 (avhengig av hvor lenge hun sov førsteluren) sover da 1-2timer.

Legger seg kl.18:30-19 sover da ca til kl.02 (får pupp) sover så igjen til kl.06:30.

Matingen er ca. sånn:

Pupp på sengen kl.06:30

Frokost kl.08-09 (grøt)

Lunsj kl.11:30-12 (1/2brødskive, fruktbeger og vann)

Middag kl.15 (ett middagsglass + vann)

Kvelds kl.17:45 (grøt)

Pupp på sengen kl.18:30

Pupp kl.02 (mest for kosens skyld, har store planer om avvenning SNART! ) :P

Husk at ALLE unger er forskjellig å alt kommer til sin tid :D så ikke stress med utvikklingen :) Storebror her i huset begynte så vidt å åle seg framover da han var rundt 8-9mnd. Utvikklingen har gått veldig i perioder, der han har lært seg masse på 2-3uker, å så stagnert en stund, for så å lære seg masse på en kort periode igjen. Han begynte ikke å gå uten støtte før han var 21mnd!! Men nå er han en sunn og frisk 3åring som er helt på høyde med alle andre 3åringer :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...