Skaubinna Skrevet 16. juli 2010 #1 Skrevet 16. juli 2010 Jeg har siden tirsdag (hvor jeg måtte dra fra jobben) slitt med svimmelhet. Syns selv det er veldig ubehagelig og må bare sette meg ned. I går hadde jeg en dag hvor jeg gjorde nada. Og da gikk det greit.....men det er vel ikke sånn jeg må ha det de neste månedene??? I morgen er jeg forlover i min venninnes bryllup. Jeg har allerede måttet si fra meg mye for henne pga formen. Nå er mannen ute og gjør de siste tingene til i morgen, for jeg holdt vel i.......tja.......en time tidligere i dag - så følte jeg meg smådårlig. Hva er dette her for noe da?? Nå som jeg sitter pal på sofaen som en stuegris går det fint igjen. Tips for å holde ut i bryllupet i morgen? Har med druesukkervann og noen småmåltider i vesken for nødprovianter....men noen tips for å unngå denne ekle svimmelheten (og litt sånn følelse av å besvime)? Redd for i morgen (og det gjør det sikkert ikke noe bedre) og for å ødelegge for venninnen min. Hun er rimelig skuffet over meg hittil og jeg må bare komme meg gjennom morgendagen. Råd?
Tigergutt Skrevet 16. juli 2010 #2 Skrevet 16. juli 2010 Jeg kan nok ikke sammenlikne min svimmelhet med din, men jeg kan være svimmel hvis jeg ligger nede/sitter og reiser meg fort opp. Da hender det at det svartner helt for meg! Nå er jeg jo klar over det, så hvis jeg unngår å sprette opp går det greit! Samtidig hjelper det om jeg drikker nok vann i løpet av dagen samt at jeg ikke har lavt blodsukker! Lykke til!
Miss Snow Skrevet 16. juli 2010 #3 Skrevet 16. juli 2010 Jeg skal til legen til uka på grunn av svimmelhet, så jeg kjenner følelsen! Jeg kan knapt være på beina i ti minutter uten at jeg er så svimmel at jeg er helt ødelagt etterpå. Og da hjelper det ikke å sette seg ned heller. Da må jeg ut i horisontalen en good stund. I forrige uke gikk jeg rett i bakken også. Jeg veit ikke enda hva det kommer av hos meg, men blodtrykket er fint. Men om det er lavt kan det komme av det. Det er mange som får litt lavt blodtrykk om sommeren. Ellers kan det være at man er blodfattig og må ta jern. Eller så kan det sikkert være en million andre ting ;p Dagene før jeg ringte legen levde jeg superregelmessig for å sjekke at det ikke kom av filleting som for lite mat eller drikke, men det ble ikke bedre av det, så da drar jeg tur og sjekker det istedet. Om "vanlige" triks for å bli kvitt svimmelheten ikke hjelper ville jeg ringt legen og spurt ihvertfall! Det er stusselig å ikke orke noenting, det er ihvertfall jeg skikkelig lei av!
oktoberjentene;) Skrevet 16. juli 2010 #4 Skrevet 16. juli 2010 Jeg har slitt med svimmelhet i 3 svangerskap nå.. Har ikke lavt blodtrykk og alle blodprøver er fine.. Har bare lært meg å leve med det.. Slappe av alt jeg kan. Drikke mye, og sove, ligge på sofaen med øynene igjen så ofte jeg kan.. Pust og slapp av... Sover du nok?? Merker at jeg blir ekstra svimmel hvis jeg har sovet litt lite... Hvis du plutselig blir suuuuper svimmel, og føler du holder på å svime av så kan det bare være et akutt blodtrykksfall.. Hender jeg får det når jeg er gravid.. Ikke så ofte, men en gang i blandt.. Dette er da noe annet en den konstante svimmelheten. Da blir jeg kvalm og kaster opp også Lykke til i bryllupet Prøv bare å slapp av.. Veninnen din bør forstå at du ikke er 100% nå når du er gravid..
Nisand Skrevet 16. juli 2010 #5 Skrevet 16. juli 2010 Jeg sliter også med svimmelhet. Og var så ille på tirsdag kveld at jeg faktisk tok kontakt med legevakt. Og det viste seg at jeg har lavt blodtrykk og får blodtrykksfall. Det gjør at jeg plutselig blir svimmel og føler at jeg må svime av. Fikk beskjed om å ta det rolig, var visst lite å gjøre med. Legen sa at blodtrykket vanligvis kom til å stige i løpet av svangerskapet. Tips for å holde ut er å ta med seg vann og ha det tilgjengelig. Hvis jeg blir svimmel tar jeg slurk og føler at det hjelper litt. Også ser jeg alltid etter steder jeg kan komme ut eller sette meg ned. Håper du får et fint bryllup på tross av svimmelheten
Puppemamma Skrevet 17. juli 2010 #6 Skrevet 17. juli 2010 Hei Jenter! Det kan hende dere har jernmangel! Når jeg har gitt blod tidligere har jeg fått lavere blodtrykk etter tapping og har da gått på jerntilskudd - det kan man få hos legen. Tror det er noe med at når man er inne i 2 trimester er det for sent å sjekke dette via en blodprøve fordi verdiene forandrer seg når man er gravid, men tror ikke jerntilskudd kan være farlig for barnet så verdt å prøve Og drikk masse vann
Teres Skrevet 17. juli 2010 #7 Skrevet 17. juli 2010 Hei! uff, skjønner veldig godt hvordan du har det, Skaubinna... Har samme problem selv, føler meg rett og slett rimelig ubrukelig...Som du sier, når jeg sitter/ligger og tar livet med ro går det helt fint, men aktivitet klarer jeg kun korte perioder i gangen, maks en time før jeg må hvile... Jeg har relativ lavt s-ferritin(37-nedre sjikt av normalen), ble målt i uke 12(er nå 21+1 tror jeg...), og skal sjekke på ny hos jordmor til uka. Mest sannsynlig er det pga noe lavt BT(ligger på 100/50), som dessverre er lite å gjøre med. Legen min har bedt meg om å spise/drikke godt, og rett og slett ta ting i mitt tempo. Skal kontakte lege umiddelbart om jeg besvimer, men heldigvis ikke skjedd enda:) Har krakk i dusjen, må rett og slett ta pauser der også...Trøsten er at BT stiger utover i svangerskapet, så er det årsaken, blir det jo bedre etterhvert! Synd at venninnen din ikke er forståelsesfull, har mye de samme problemene, folk rundt skjønner rett og slett ikke at den tidligere så ernergiske jenta nå ikke har samme kapasitet...Gleder meg til de selv skal ruge, så får vi se om fløyten har en annen låt:) Håper du føler deg bedre etterhvert, husk å tenke på deg selv og den lille, folk rundt får bare syns det de vil, om noen måneder er tross alt svangerskapet over:) Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå