Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #1 Skrevet 16. juli 2010 Om du var tidlig,har barna dine også vært det,og motsatt?Jeg var 7 da jeg lærte meg å lese ordentlig,ikke bare små ord,men fulle setninger.Synes det er litt sent,og lurer på om det er arvelig?Gutten på 5 har enda ikke begynt å lese noe særlig.
Gjest Skrevet 16. juli 2010 #2 Skrevet 16. juli 2010 Begynte på skolen da jeg var 4år og da lærte jeg å lese
Mom2Two Skrevet 16. juli 2010 #3 Skrevet 16. juli 2010 Da jeg var 4. Eldstemann lærte å lese da han var 6 (etter at han begynte på skolen), minsta på 5 kan heller ikke lese, men er ikke langt unna, tror jeg:)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #4 Skrevet 16. juli 2010 Jeg vet jeg begynte å lese før jeg begynte på skolen, og på den tid var jo det 7 år, men jeg er født seeeent på året, så jeg var sikkert 6 når jeg begynte å lese. Min eldste kunne lese da han begynte på skolen som nesten 6 åring, min nest eldste kunne ikke lese før hun var 7, nr 3 kan lese litt nå og er 5 år. Så jeg tror det er meget inviduelt. Men viss det er arvelig, så må man jo se på partnerens "evner" også da, siden man er to til å lage ett barn ;o) Viss partneren var sen å lære å lese, så kan vell barna like godt ha arve det?
serin@ Skrevet 16. juli 2010 #5 Skrevet 16. juli 2010 Begynnte å lese engelsk når jeg var 4, leste bra når jeg var 5 år, men strevde med norsk i 1. klasse. Var vel godt og vel 7 år. Annen læremetode på den britiske skolen jeg gikk på, gikk mer på å gjennkjenne/memoriser ord enn å sette sammen bokstaver til ord som vi gjør i norske skolen (?)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #6 Skrevet 16. juli 2010 Da jeg var 4. Gutten min som nettopp fylte 6 har ikke lært det enda, er spent på hvor fort han plukker det opp når han begynner på skolen. Kan de fleste bokstavene og stave seg igjennom enkle ord, så han begynner jo å bli interessert i slikt...Det tror jeg er det viktigste, at de må være motivert. Jeg husker hvert fall fra jeg var 4 at jeg syns det var gøy med bokstaver.
Gjest Skrevet 16. juli 2010 #7 Skrevet 16. juli 2010 Var fire. Pappa gadd ikke å lese høyt fra Donald-bladene, så da måtte jeg bare lære meg å lese selv
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #8 Skrevet 16. juli 2010 Jeg var 8. Her er det nok arvelig for jeg har et snev av dysleksi (min far er hardt rammet).
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 16. juli 2010 #9 Skrevet 16. juli 2010 Jeg var 6 år. Eldstemann var også 6 år (lærte det i 1. klasse) og mellomstegutten på 5,5 år har knekt lesekoden litt nå. Han lyderer litt, altså klarer å sette sammen lyder til enkle ord og skriver også ord slik han uttaler dem. Han kan altså ikke lese skikkelig, men har skjønt prinsippet ved å lese, og leser de aller fleste korte ord, en del lange og noen enkle setninger. Vil tro det vil gå fort for ham å lære og lese nå som han begynner på skolen om en måneds tid.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #10 Skrevet 16. juli 2010 Tror ikke noe på at halvparten av de som svarer lærte å lese hele setninger da de var fire år! Jeg lærte å lese da jeg gikk i første klasse.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #11 Skrevet 16. juli 2010 Jeg leste hele setninger og faktisk hele bøker da jeg var fire år gammel. Min datter er nå tre år og kan lese og skrive bokstavene, og hun gjenkjenner enkelte ord, men jeg håper ikke hun knekker lesekoden på noen år ennå. Jeg kjedet meg helt forferdelig i første klasse siden jeg var langt foran. Rundt fjerde klasse var jeg en helt gjennomsnittelig elev, uten noen spesielle evner, og det har jeg heller ikke i dag. Broren min var også fire år da han lærte å lese. Han fikk hoppe over et trinn.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #12 Skrevet 16. juli 2010 Fem. Då las eg lette bøker og skreiv. Femåringen min les ikkje enno, men om eg hadde satt meg ned med henne systematisk, hadde eg nok kunne ha lært henne det som fireåring. På skulen var det ikkje nokon fordel å kunne lese, og det var kjedelig i 1.klasse. Difor har eg ikkje stressa med mitt eige barn.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #13 Skrevet 16. juli 2010 Hører aldri om disse som kan lese som fireåringer ellers, men her inne er alt som det pleier, her kan vel nesten alle lese som 4 åring. hm snodig.
Gjest Skrevet 16. juli 2010 #14 Skrevet 16. juli 2010 Vel, jeg lærte iallefall å lese da jeg var fire. Søsknene mine har og vært tidlig ute når det gjelder lesing. Tro hva du vil
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #15 Skrevet 16. juli 2010 Hvor ofte går dere rundt og spør om når folk lærte å lese da? Det er veldig få personer her i verden som vet når jeg lærte å lese, er vel bare mamma og mormor så vidt jeg vet...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #16 Skrevet 16. juli 2010 Jeg leste papirene til jordmor med en gang jeg kom ut mellom beina på mor mi! Ungene mine gjorde det samme.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #17 Skrevet 16. juli 2010 Lærte å lese da jeg begynte på skolen, i løpet av første klasse. Min datter lærte også å lese i løpet av første klasse. Jeg var 7 år og hun var 6 år.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #18 Skrevet 16. juli 2010 når ungen din lærer å lese som 4 åring vil jeg tru du fortleller det til andre. Jeg går ikke å husker på hvem som lærte å lese når, men jeg husker om noen har en 4 åring som kan lese evnt om noen er ti før de begynner å lese.......
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #19 Skrevet 16. juli 2010 Jeg var 6, siden jeg er født i desember. Lærte det i 1 klasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå