Gå til innhold

Ta med eldre søsken på fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort dette? Å i tilfelle, hvordan gikk det?

Har lyst å ta med meg dattra mi på 13 år når hun endelig skal få et søsken, men vet ikke helt hvor lurt det er... Hun trenger jo ikke være inne på fødestua hele tida liksom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de er så store så er det ok. Men husk på det kan oppstå komplikasjoner og det kan bli traumatisk for henne.

Men ett så stort barn som er med på en helt naturlig fødsel, det tenker eg er flott -ja om både mor og barn ønsker det da :o)

Min 8 åring maste voldsomt om å få være med, men da sa jeg nei. hun var for liten.

Skrevet

Tror du hun har lyst å se mamma`n sin ligge der å puste og pese og hyle som en stukket gris???

Skrevet

Er ikke alle som hyler som en stukket gris under fødsel da. Puste og pese ja, men det er da vell greit.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Tror ikke jeg hadde klart å gå ordentlig omsorgsrollen. Tenk om det skulle bli noen komplikasjoner, det er jo dramatisk nok som det er. Tror helle ikke jeg som 13åring hadde hatt godt av å bevitne en fødsel, det er mange inntrykk og bearbeide.

Skrevet

Jeg ville fått tak i noen fødselsfilmer og sett dem sammen med datteren din, så vet hun hva det går i, og kan ta en avgjørelse ut av det.

Skrevet

Har datteren selv uttrykt et ønske om det eller er det du som vil det? Jeg synes det høres ganske spesielt ut, og jeg kan ikke komme et eneste menneske jeg kjenner som ville sett mammaen sin i en slik situasjon. Blodig, med sprikende bein, svettende, i tydelige smerter, og etterhvert med masse gørr og mye mer blod.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor noen vil ha med noen andre enn bf på fødestuen.

Skrevet

Ei jeg kjenner tenkte å ta med søsken, men det ble med tanken.

Mor fikk komplikasjon rett etter fødsel, med en overlevelse prosent på 30%.

Hadde hun ikke født på Riksen hadde hun nok ikke levd i dag.

Skrevet

Hadde aldri tatt med et barn på en fødsel. Som andre her sier: Det kan oppstå komplikasjoner og ingen barn trenger å oppleve det.

Hun får se sitt søsken etter fødsel og det er sikkert stort nok for henne:-)

Skrevet

Jeg vet om små barn som har vært med på hjemmefødsel. Da har de hatt en egen person til å ta vare på barna, så moren ikke måtte konsentrere seg om det. Og ungen kom og gikk inn på stua til mammaen som de ville. Både mødrene, og de barna som har vært med snakker om en fantastisk opplevelse.

Skal du føde på sykehus, så ville jeg hatt med en person for å støtte dattera di. Denne personen trenger ikke være med inn, men sitte på gangen/venterommet, så kan dattera di bestemme selv hvor mye hun vil være med og så har hun noen som hun stoler på å snakke med.

Skrevet

09:00 : Jeg kan godt skjønne at man vil ha andre enn BF med på fødsel om BF ikke er tilstede eller bryr seg. Men da tar man selvfølgelig med en voksen, en som kan håndtere det som måtte skje og som kan takle situasjonen. Man tar ikke med et barn!

Skrevet

Dette er noe hun selv har lyst til, jeg hadde jo aldri tvingt henne til det;)

Å hun vet veldig godt hva som skjer under en fødsel, da hun har sett alle episodene av "Jordmødrene", og et utall fødselsvideoer på youtube!

Dessuten bor vi ca en time fra sykehuset, og med all min familie på andre siden av landet...

Skrevet

Hvis hun ønsker dette og du synes det er greit, da synes jeg hun kan bli med. Det blir sikkert en fantastisk opplevelse for henne. Hun kommer til å få et ekstra sterkt bånd til sitt nye søsken.

Lykke til :)

Skrevet

Nei, herregud! Barn (utenom det som blir født) har ingenting på en fødestue å gjøre! Det er min mening.

Skrevet

Det er forskjell på et barn og en ungdom! En 13-åring vet godt hva som skjer under en fødsel. Og hvis hun blir forberedt på at uforutsette ting kan skje, så hun må ut av fødestuen, så tror jeg det går helt fint å ha henne med.

Skrevet

Jordmora jeg gikk til sist jeg var gravid hadde opplevd at storesøsken hadde deltatt på fødsler flere ganger og mente det ikke burde være noe problem så lenge det er godt forberedt (altså de bør virkelig se filmer fra fødsler og sånt på forhånd). Vi vurderte det sist vi ventet barn men eldste var nok ikke stor nok her ;)

Det kan være greit å ha noen i bakhånd som barnet kan være med hvis hun blir sendt på gangen pga at det f.eks er komplikasjoner også bør du avtale det med jordmora.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...