Gå til innhold

Vi flytter inn i vårt første hjem..leier vår første leilighet sammen..vi har ingenting, hjelp, hvor starter vi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kontrakten er skrevet, husleia og depositum betalt.

 

Men hva nå?

 

Vi eier kun lillegutts seng og utstyr.

 

Hvordan begynner man å lage et hjem uten penger til overs?

Vi har ca 1500 hver måned vi kan bruke på hvitevarer, møbler osv..

 

Hvordan ville du prioritert?

 

Råd ønskes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk finn, mye gies bort gratis. Både sofa, spisebord, stuebord, tv, komfyr, kjøleskap ol. Hvor bor dere? Kanskje noen her inne har noe de ikke trenger mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Tønsbergområdet.

 

Er så redd for å kjøpe brukt av folk jeg ikke kjenner pga tidligere dårlige kjøp. Men hvis noen vet om en billig vaskemaskin som fungerer, evt komfyr, kjøl og fryseskap så er det bare å rope ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell familie og venner at dere skal flytte for første gang. Hør om de har noe stående som de ikke bruker evt ønsker å kvitte seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til den lokale miljøstasjonen, hender de får inn kjøleskap, fryser osv som virker ;-)

 

Ellers anbefaler jeg finn.no - mye som gis bort, til og med hvitevarer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vaskemaskin og tørketrommel billig tilsalgs:) Ellers sjekk finn, som sagt tidligere, alltid mye som gis bort der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst spør dere foreldre og annen fammilie som er vell etablerte om de har noen timg de ikke trenger stuet vekk på loft eller kjellere. Ofte har folk glass, talerkner, kjeler osv som de bare er glade for å bli kvitt. Noe møbler kan dere kansje også finne på den måten og sengetøy er det heller ikke umulig at noen har alt for mye av.

 

Det er ikke lenge til loppemarkedsesongen starter. Der kan dere finne omtrelt alt dere trenger, med unntak av hvitevarer. Det finner dere til gjenngjeld ofte gratis på FINN.

 

Hvis jeg var dere ville jeg satset på å skaffe alt dere trenger veldig billig, selv om det ikke er i den stilen eller kvaliteten dere har lyst på, og så skifte ut etter hvert som dere får råd. Ikke start med avbetaling eller leie. Det blir dyrt i lengden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleskap, vannkoker, komfyr. Har dere lav inntekt og vipper på sosialsatser på inntekten, kan dere sannsynligvis få etableringsstønad der i fra. Dere kan kanskje få det som lån uten renter fra sosialkontoret. Om dere ikke har annet nettverk som kan hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk venner, familie, naboer , bekjente for det de er verdt- de aller fleste har ting stående som ikke brukes- eller bytter ut ting.

Finn.no både en del og finne rimelig tilsalgs og en del under gis bort.

Annonser i lokalavisa, bruktmarkeder,loppemarked. Fretex (selvom jeg syns ofte de er overpriset)

Her vi bor er det gjenbruksbutikk på gjennvinningsstasjonen, og der kan man finne en del.

 

Har dere mulighet for bil og henger og kan hente, så bor vi på kongsberg og har blant annet et stuebord og en komfyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremst: ikke engang tenk tanken på å skaffe dere møbler o.l på kreditt eller handlekontoer. lett løsning der og da men det lønner seg aldri. GRATIS er mye bedre frem til dere har spart opp nok til å bytte ut gamle ting.

 

som alle andre over sier: spør famile og venner. de aller fleste har et eller annet på loftet eller i kjelleren. ikke bry dere med hvordan ting ser ut. fortvil ikke!

 

en gammel slitt sofa blir som ny med et enkelt møbeltrekk. få noen til å sy eller kjøp et på ikea.

en kommode, et bord, en hylle o.l blir flotte med et pussepapir og et strøk maling. vi har fått mange flotte "nye" møbler ved å male med hvitmaling og bytte ut skuffeknotter og dørhåndtak med noen flotte og moderne noen.

 

kopper og kar: foreldre eller andre i familien har sikkert noe avlagt servise og andre nødvendigheter til kjøkkenet. om ikke så har ikea flotte serviser til 6pers. til 300kr...

 

sånt som stoff, gardiner, sengetøy og håndkler er billig uansett. er ofte 2for1 på de fleste tekstilforretningene.

 

om ikke familien har noe hvitevarer stuet bort så har noen el-butikker utsalg med hvitevarer andre har levert inn. og da snakker vi kanskje 200kr for en stekovn.

 

finn.no - her kan masse får gratis mot henting. når det er gratis så trenger du ikke bekymre deg for dårlige kjøp. er det fullsteding bedritent så kan det kastes. puss det opp dersom det er mulig!!!

 

skulle ønske flere tenkte smart og lett etter gamle skatter i familiens kjeller eller loft!!! er sååå mye gammelt som blir som nytt med litt pussepapir og maling. i tillegg er det jo kjempesjarmerende med innslag av gamle ting preget av tiden;)

 

det koster å etablere seg. gjør det billigst mulig for deres egen skyld. gjeld vil man få nok av senere i livet alikevel.

kjøp kun det dere må kjøpe og spar resten!!! da har dere snart råd til en ny sofa eller noe annet som trengs å byttes ut;)

 

har stor tro på at leiligheten deres vil bli flott, fylt med gamle ting fra nære og kjære;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har oppvaskmaskin og kjøleskap til salgs. tenkte å ta 2000kr for begge delene om du er intr...?

send meg en pm,jeg bor i drammen,men kan kjøre til tønsberg for gjøre det enklere for dere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på den siste her!

 

Hold dere unna avbetaling og ikke vær redd for å kjøpe brukt eller benytte dere av "gis bort" på finn.no.

 

Jeg og min samboer har god råd og ordnet økonomi, men bortsett fra sengene våre og hvitevarene vi etter hvert har skaffet oss er alle møblene våre kjøpt brukt.

 

Salongen kjøpte vi på finn.no for 1000 kr for sofa og to stoler, salongbordet hentet vi gratis, skjenken som vi bruker som TV-bord er kjøpt på loppemarked og det samme er spisebord og stoler.

Bare vær obs på at Fretex ikke lenger er noe særlig billig. De kan finne på å ta 150 kr for en slitt IKEA-lampe som koster 129,- splitter ny! Og de tar seg svinpriser for sofa osv. Da er det mye bedre å se på finn.no

 

Noen av tingene har vi malt, andre ikke. Uansett, det er ikke flaut å ha brukte ting! Det viser ofte mer av din egen stil enn dersom du fyller hele stua med IKEA:)

Men når det er sagt, så er IKEA genialt i en etableringsfase!! Det er utrolig mye å spare på å handle på IKEA i motsetning til Bohus eller Skeidar!!

Selv om jeg er veldig tilhenger av kvalitetsmøbler som kan vare i generasjoner er det ikke alltid nødvendig å tenke at "det må være kvalitet (les. dyrt) slik at det varer i 20 år", for det vil komme en tid senere der dere vil få bedre råd til å tenke sånn. Om sofaen varer i 8 år eller 30 år er ikke viktig i en etableringsfase. Da er det bedre å klare seg med en IKEA i 8 år, for så å investere i Hødnebø når man bikker 40:-) Eller enda bedre, kjøpe en brukt Hødnebø på finn.no for halve prisen av en ny på IKEA.

IKEA har også flotte Start-kits til kjøkken osv, med servise, kasseroller og diverse kjøkkenutstyr til en billig penge. Mulig at det snart vil komme kampanje på dette pga at skolestart og studenttid er rett rundt hjørnet. Pleier ofte å ha det i juli/august.

 

Hvitevarer kan man også kjøpe brukt, eller hente fra "gis bort" seksjonen på finn. Hvis du har fått komfyren gratis er det ikke så krise dersom den kanskje ikke funker så bra. Det er uansett stor sjanse for at den holder en god stund. Særlig om det er av kjente merker som Elektrolux, Miele osv.

Den første komfyren vi hadde fikk vi gratis hos en fyr som skulle kaste den på fyllinga! Vi var der tilfeldigvis for å kaste noe annet da han skulle løfte den ut av bilen. Den så ikke ut, den var helt for &%#¤, rett og slett disgusting, men etter en god runde med hanskevask, JIF og skrubb ble den som ny:) Den fungerte utmerket i to år, da pusset vi opp kjøkkenet og kjøpte oss ny. Da fikk noen andre glede av den ved at vi ga den bort på finn.no, i mye bedre skikk enn da vi fikk den:)

 

Lykke til i etableringsfasen! Det er utrolig gøy når man kommer i gang, og det kan være helt topp å starte på scratch med den rette innstillingen. Husk at dere skal skape et hjem for dere, ikke for noen andre. Da kan dere gjøre akkurat som dere vil, brukt eller nytt, spiller ingen rolle:)

 

Puh! Jeg ble litt engasjert her. Beklager at det ble så langt, men jeg brenner virkelig for at det skal bli mer "lov" til å møblere hjemmet sitt med brukte ting! Det er så mange som føler at det ikke er helt OK og at de føler press på å ha den siste møbelmoten hjemme i stua og at det må byttes ut så og så ofte. Så i enkelte kretser ser man jo ikke forskjell på husene man kommer inn i, alle er jo klin like!

Noen er også fisefine og tenker æsj ditt og æsj datt når det kommer til brukte ting, men her gjelder det bare å vaske ting, så er det jo så godt som nytt igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har forresten et stuebord du kan få. Ikea Lack bord. Helt og fint,bare i veien.

har også en 140cm seng med madrasser som skal selges. Madrassene er kun 1 år gamle og kostet 4000kr nye så tenkte 1500kr for seng og madrasser også. -kan holdes av til neste måned om du vil ha den.

Denne er i lys farge,samme som bordet.

 

du kan sende en pm her inne eller en mail til:

[email protected]

 

om du er intr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de to innleggene over har jeg skrevet, var ikke meningen å være anonym,da får du ikke sendt meg pm.

Sånn tenker jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått massse gode råd!

Bare et tips når det gjelder veggene, det går an å henge masse søte postkort, og evnt plakater, utklipp fra blader/aviser - opp med tack-it, det må ikke være flotte originaler i ramme og glass fra dag en!

Og det gjør virkelig noe med hyggen og stemningen at det er noe på veggene..!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan finne mye fint og billig på ikea, viss dere feks sparer noen mnd og tar en tur til høsten. Kan dere kjøpe litt små lamper,rammer,lys/lykter og diverse! :o)

 

Kid-princess osv har ofte salg. Jeg kjøpte gardiner til ene stua her nå i sommer, tre vinduer- 400kr :o)

 

På det ene soverommet har vi gardiner fra sparkjøp,50kr gardina. Lystette rullgardiner fra jysk på tilbud til 100kr stk.

Så det er ikke alt som trenger å koste så mye :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøleskap,konfyr og vaskemaskin er førsteprioritet:)

 

ikke bruk mer enn de 1500 pr mnd,kreditt er skummelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...