bella1980 Skrevet 15. juli 2010 #1 Skrevet 15. juli 2010 Min samboer er glad i å drikke øl. Sammenlignet med mitt alkoholforbruk så drikker han mye (mitt forbruk til vanlig altså, drikker jo selvfølgelig ikke nå når jeg er gravid). Han drikker vel gjennomsnittlig 10 halvlitere øl i uka, fordelt på 3-4 kvelder. Han er bare glad i smaken sier han og forskjellige typer øl og sånn... ting jeg har lite peiling på siden øl er det som kommer nederst på lista over alkoholholdige ting jeg drikker. Han blir stort sett bare litt susete og klumsete når han drikker, han blir aldri ubehagelig eller kranglete og han blir aldri bakfull. Snydens drikker han seg aldri. Vi har hatt noen debatter rundt dette siden jeg for så vidt synes det er mye å drikke 3-4 kvelder i uka, selv om han ikke drikker så mye hver gang. Nå som det er ferietid, skulle han nok gjerne drukket oftere også... Første spørsmål blir vel kanskje på generell basis om jeg er urimelig som synes dette er litt mye? Vet for all del at jeg skal være kjempeglad for at han aldri drikker seg dritings, og ikke er ubehagelig når han drikker. Neste spørsmål er knyttet til det faktum at jeg nå er 14 dager unna termin og har hatt mange smertefulle kynnere og tegn på at fødselen snart setter i gang. Derfor snakket jeg med ham om at jeg hadde satt stor pris på om han nå avsto fra alkohol frem til sønnen hans er født. Dette ble ikke godt mottatt, men han gikk motvillig med på det. Men sur ble han, og jeg fikk beskjed om at da var det jaggu best jeg føder snart. Jeg forklarte han jo hvorfor jeg ønsket det. Nå når vi er inne i den fasen der ting kan skje når som helst, så hadde jeg trodd at han også ville være klar for fødsel...? Selvfølgelig kunne jeg tatt drosje til sykehuset, bor ikke så langt unna, men jeg vil jo ikke ha med meg han beruset på fødestua. Er det virkelig så urimelig av meg at jeg synes han kan la være å drikke disse dagene/ukene som gjenstår? Det er jo tross alt bare en liten periode av livet hans, men uheldigvis altså midt i ferien, så jeg ødelegger all feriekosen hans (f.eks. ingen vits å dra ut med seilbåten heller når han ikke kan drikke). Jeg har kjøpt alkoholfritt øl til ham, både munkholm og clausthaler, men det er visst ikke drikkbart i det hele tatt og smaker ikke øl, siden det ikke blir brygget riktig. Hva vet vel jeg om dette som ikke drikker øl selv, så det kan jeg jo ikke svare imot på i det hele tatt... Synes det er så vondt at han mener jeg er så striks og at jeg umyndiggjør ham, for jeg har virkelig ikke lagt dette fram på noen hard måte eller tvunget noe forbud nedover hodet på ham. Jeg har ikke for vane å være bitch liksom, og mener virkelig at jeg har vært rolig i måten jeg har snakket med ham om disse tingene. Likevel reagerer han som en sur liten guttunge. Hvis du nå mot formodning har giddet å lese hele det lange innlegget mitt, enten du nå er mann eller dame, så ville jeg bli svært takknemlig for å få høre din mening. Når man bare er to mot hverandre i en sånn uenighet, så er det liksom vanskelig å vite om det er han eller jeg som "tar feil"...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2010 #2 Skrevet 16. juli 2010 Hei tålmodige du! På meg høres det ut som at han har et alkoholproblem. Det at han ikke kan avstå fra drikkingen er et tegn på dette. Det er ikke nødvendigvis slik at han kan kalles en misbruker, men at han har problem, det er jeg sikker på. Kjenner igjen symptom fra en person i min egen familie. Jeg ville ha satt foten ned. Du vil vel ikke ha en full mann på sykehuset? Og ta drosje? Det er jo helt hinsides!! Du er altfor tålmodig spør du meg. Hvem skal ta seg av barnet når det er født da? Han kan jo ikke gjøre mye med barnet tre-fire kvelder i uka når han er "klumsete" av alkohol?! Nei, du bør si tydelig i fra før det blir verre.Jeg ville ha pakket bagen og sagt at jeg ikke bor sammen med noen som kun tenker på seg selv på denne måten. Du trenger all den hjelp og støtte du kan få. Ikke bare under fødselen, men i årene som kommer også. Skal barnet vokse opp med en far som drikker på denne måten? Det er ikke vanlig å sitte hjemme å drikke slik flere ganger i uka. Var jeg deg ville jeg i tillegg ha snakket med noen som har peiling, sånne AA-telefoner, eller ulike sentre som kan mye om slikt. Lykke til i alle fall.
Heanne Skrevet 16. juli 2010 #3 Skrevet 16. juli 2010 Helt enig der ja, høres ut som han har et problem. Hadde det vært her hadde jeg blitt sint. Ødlegge ferien hans? det å få barn er noe av det største som finns, viss han vil bytte ut fødselen med en øl hadde jeg byttet ut han ganske med en gang. Jeg syns det er mye å drikke hver helg.Om han ikke klarer å holde oppe med å drikke er det et tydelig problem, men det er hans problem ikke ditt. Ikke godta det. Uansett lykke til med fødsel Alt ordner seg for snille piker
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #4 Skrevet 4. august 2010 Jeg synes du faktisk er urimelig! Ut fra det du skriver drikker han 1 til 3 halvlitere hver gang, og med mindre han er liten og spinkel blir han ikke beruset på det! Helsemessig er det også bedre å drikke som mannen din gjør enn å drikke mye i helga som mange gjør. Her hadde nok mannen bare sett rart på meg om jeg hadde foreslått at han skulle slutte å drikke før fødsel (han drikker omtrent som din). Ikke fordi han har noen som helst problemer med å la være å drikke, men fordi jeg skal diktere hva han skal drikke. Hadde han vært beruset, oppført seg uanstendig eller på andre måter ikke oppført seg, hadde saken vært en annen. Men etter 2 halvlitere kunne han fint vært med på føden, for de aller fleste av oss er det ikke slik at vi skjønner at vi skal føde også haster det å komme seg avgårde. En fødsel tar som regel TID. Mannen min var iallefall fint kjørbar når vi skulle på kontroll pga vannavgang når vi fikk førstemann, hadde han ikke vært det kunne jeg kjørt selv (hadde bare svake rier på tidspunktet), eller tatt taxi
Anonym bruker Skrevet 4. august 2010 #5 Skrevet 4. august 2010 du er ikke urimelig i det hele tatt!! Drikking skal man velge bort når man venter barnet når som helst! om det er en øl eller ti, her synes jeg det er en nulltoleranse!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #6 Skrevet 5. august 2010 Viss han MÅ drikke 3-4 ganger i uken så har han et problem, og iallefall når han blir sur og irritert når du ikke har så lyst til at han skal drikke. Synes slettes ikke at du er urimelig i det hele tatt!
Ziz Skrevet 8. august 2010 #7 Skrevet 8. august 2010 Det første som slår meg her er at du har en alkoholiker til mann. Beklager å si det, men det er ikke slik at det bare er disse som sitter gatelangs med spritflasken i gråposen som er alkoholikere. Og nei...-du er ikke urimelig. Jeg hadde og satt ned foten med 14 dager igjen til termin. For det første hadde jeg ønsket han kjørbar, og for det andre ville jeg ikke orket lukten av han under en fødsel.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #8 Skrevet 9. august 2010 Synes ikke det er urimelig å drikke opptil 10 halvlitere i uken. Det er ikke unormalt, etter min oppfatning. Særlig hvis det er slik at han er en ordentlig øl-entusiast og koser seg med ølsmaken og ikke bare drikker pga alkoholen. Synes det er bedre enn å gå på fylla og drikke 10 halvlitere på en kveld, som jo mange gjør.. Men - nå med rett forestående fødsel synes jeg det er helt på sin plass å kreve at han er er kjørbar til det er overstått!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2010 #9 Skrevet 16. august 2010 Om det er mye alkohol eller ikke er vel ikke problemstillingen her, men hvordan han takler livet uten alkohol. Han gidder ikke å seile uten øl, han blir sur, det lyser jo alkoholproblem.. Hvis han blir små besruset, hvordan tror han det er for et barn? Jeg har vokst opp med en bestefar som drakk sånn som det litt hver kveld. Jeg som barn merket at han ble anderledes det var ikke noe gøy. For sønnen din sin skyld syntes jeg du skal sette ned foten før dette utvikler seg fra et alkoholproblem til alkoholisme... Lykke til, du er ikke urimelig! Husk snille piker kommer til himmelen, mens andre kommer ditt de vil!
<3 qleopatrice <3 Skrevet 19. august 2010 #10 Skrevet 19. august 2010 Min mann er også glad i øl. Men jeg forventer at han skal være kjørebar og at jeg skal slippe og lukte på øl ånden hans når vi skal føde. Jeg går gravid og holder meg vekke fra røyk, alkohol, spekemat og gudene vet hva alt som er farlig for oss gravide. Nei vet du hva alkoholproblem eller ikke så handler dette om respekt om noe som du ønsker. Vil vi ikke alle gjøre det som vår kjære ønsker for hverandre. Jeg skal ha nr 3 nå og vi har blitt enige i hver gradivitet om at 4 uker før så går det kun i munkholm
lykkeligmams<3 Skrevet 23. august 2010 #11 Skrevet 23. august 2010 uff da, det høres ikk bra ut, selv har jeg den sambo som ikk vil drikke idet hele tatt. og kjønner at de trenger litt mannlig tid. men de er trosalt gravide med deg, det er ikk bare du som skal måtte sitte hjemme og vente. Det var en som sa til meg engang at selv om vi kvinner bærer det frem er det fortsatt to i forholdet som er gravide.... ha god samvittighet for at du ønsker mannen din rundt deg på disse tider, han er den viktigste for deg i denne perioden og det er bare bra at du viser det.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #12 Skrevet 23. august 2010 Herregud!!! La nå mannen din drikke litt på kveldene. Så lenge han ikke drikker seg dritings hele tiden, men koser seg. Det er faktisk utrolig deilig å ta noen øl på kvelden når man har vært på jobb. Det kalles å koble litt av!!! Hvis fødselen hadde skjedd pang med en gang hadde det vært en ting, men det tar faktisk litt tid.... Han rekker å bli edru og kjøre deg til sykehuset. Hvis du er en av de som har en superrask fødsel er ikke taxi feil.... Vi kan ikke være for prippene heller!!!!!
babymama88 *på overtid* Skrevet 23. august 2010 #13 Skrevet 23. august 2010 Jeg tror ikke det er spesielt galt å drikka ett par øl på kvelden etter jobb, men når du nå er gravid kan han heller ta litt hensyn. Jeg kommer til å nekte mannen min alkohol de siste 2 ukene av svangerskapet pga at han MÅ være kjørbar. Helt uaktuelt at jeg skal måtte vente på noe taxi. Vi ofrer så mye når vi går gravide at mennene vår tar ingen skade av å ofre ølet i 14dager stå på ditt
KmammaK Skrevet 27. august 2010 #14 Skrevet 27. august 2010 Jeg syns ikke du er urimelig i det HELE tatt...! Ingen må plent KOSE seg HVER kveld som noen sier nedover her... Herregud, det er snakk om 14 dager i ditt liv, og grunnen er faktisk en fødsel som er på vei??? Nei jeg syns virkelig han ikke kan være det minste gretten for ditt ønske. Han kan være så uenig som han bare vil, men akkurat det der syns jeg du har ALL rett til å mene.. herregud, hvis han ikke kan klare det så hadde jeg i allefall tenkt at han har ett problem i forhold til alkohol...! Eller til å kunne gjøre noe som konen sterkt ønsker.. samma hva det er egentlig! Diktert?? Nei vet du hva, en må kunne gi og ta i et forhold, og her kan mannen gi fra seg med å avstå fra alkohol i kun 14 dager! Jeg kunne sagt utrolig mye mer om hva jeg mente om det der... Men jeg er i grunn bare helt enig med deg!! stå på krava!! og han får bare venne seg til å ikke skulle drikke hver dag! Jeg hadde i allefall ikke akseptert en "klumsete" mann sammen med mitt nyfødte barn! Nei jeg blir så sint så jeg kan ikke skrive mer:) Lykke til med fødselen og det hele!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #15 Skrevet 1. september 2010 Først en liten kommentar til debatten om dette er et alkoholproblem eller ikke. Synes ikke at han har et urimelig stort inntak ila en uke og synes det er fornuftig å fordele enheter alkohol utover i uka enn å ta alle på en og samme kveld. Men i Norge blir en litt mer europeisk drikkestil, som han har, ofte sett på som en noe mer tabu-belagt måte å innta alkohol på.. I Norge skal det være sjelden, men mye.. Er selv glad i øl og liker å teste ut forskjellige typer etc. Drikker nok litt mindre enn eksempelet her, men tar ca en til to pils ca tre kvelder i uka. I tillegg må nordmannen i meg også ha ei helge-fylle-kule nå og da, ca en gang i mnd. Har fortsatt på samme livsstil utover i vår graviditet, men når det nærmer seg fødsel skal jeg avstå fra alkohol i det hele tatt og gjorde det samme forrige gang også. Av nevnte praktiske grunner med transport etc. Når fødselen er i gang er det vel greit å være nykter, selv om opplevelsen allikevel gir en viss beruselse da.. Mann
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 4. september 2010 #16 Skrevet 4. september 2010 Hei, nå har du kanskje født eller? j lurer egentlig på hvordan det gikk? droppet han alkoholen? noe han burde... Håper det ordnet seg og håper du har fått ut ungen din og koser deg med baby <3
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #17 Skrevet 7. september 2010 Irriterer meg det at folk skriver at du er urimelig. Hva faen liksom? Du skal føde barnet hans, også vil han heller ta seg en pils istedefor og være "klar" på fødestua. Nei man blir ikke sløvete etter 1 pils, men som jeg har forstått det så er det snakk om fler. Du har bært på barnet hans i 9 mnd'er, så ber du han om å være "øl-fri" i 14 dager også blir han sur?? Hmm. Liker ikke. Jeg har fortalt samboeren min at jeg ikke vil at han skal drikke alkohol 3-4 uker før termin. Det skjer faktisk for tidglige fødsler. Jeg har også sagt til ham at om han er beruset da jeg skal på fødestua, har han ingenting der og gjøre. Han er "ung" så her er det mer snakk om festing i helgene. Så da har han valget. Når det kommer til alkohol er jeg veldig 'kvass'. Har noen problem i familien, så dette er et sårt punkt fra oppveksten av. Derfor blir jeg rett irritert av at folk synes du er urimelig - for det er du IKKE. Håper alt gikk bra under fødselen, og at du nå koser deg med ditt lille nurk <3
Anonym bruker Skrevet 11. september 2010 #18 Skrevet 11. september 2010 du er ikke urimelig... det må vere lov å si i fra hvis det er noe du ikke liker, å da burde han respektere det... Barn og alkohol hører IKKE sammen!!!!!!!!!! senere kan det sette alt for store spor i minnet...vet hva jeg snakker om....
Anonym bruker Skrevet 23. september 2010 #19 Skrevet 23. september 2010 Hei kjære deg Gratulerer med sønnen deres - håper alt står bra til. Det første som slår meg er hvor mange hysteriske kvinnfolk det er her inne - gneldrekjærringer uten sidestykke! Typen din er vel ingen alkis selv om han tar seg noen øll noen dager i uka - må da være måte på til rødstrømpenykker! Jeg selv elsker å ta meg en øll eller tre når det måtte passe meg gjerne flere ganger i uka - det skal vel andre strengt tatt drite i - så lenge det er kun meg det går utover - har en veldig god jobb- og sitter ikke oppe nattestider å drikker nei... er jo bedre å kose seg litt i ukedagane enn denne forbanna helgefylla! Men er enig i at når terminen nærmer seg så skal og bør han avstå fra alkohol - noe annet er uaktuelt. Jeg selv har kun 7 uker igjen og en samboer som har full forståelse for at han skal være avholdende etpar uker før termin - det ser han på som en selvfølge.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #20 Skrevet 24. oktober 2010 om han er alkoholiker eller ikke: hvis han fint kan holde seg uten alkohold en periode uten å bli amper da har man ikke et problem, og motsatt. og å holde seg uten alkohol i 14 dager før termin burde jo ikke være et problem!
Gloria ** Skrevet 24. januar 2011 #21 Skrevet 24. januar 2011 Hei Bella! Medfølelse i lange baner. Drosje til sykehus kan være ok i mange tilfeller - men fordi mannen har drukket? Nei det blir for dumt. Jeg har en mann som deg, en som tar seg noen 'gode' øl om kveldene. Som din er han aldri 'full', bakfull eller så veldig klumsete egentlig. Bare litt ekstra trøtt om morningene. En gang sa jeg til ham at det blir mye drikking. Og han ble sur først. Han hadde i alle fall ingen problemer med det osv. Mine argumenter var hvorfor da et behov for å forsvare seg? Føler du at du 'taper/ 'mister' noe? Hva synes han blir for mye? Hvorfor gi dette så stor rom i livet? Hvis du føler deg truffet er det fordi du kjenner det egentlig bli litt mye selv? osv osv Litt teknisk gjengitt her, men ingen av oss 'bitcher'. Alt i alt så er det blitt mindre drikking. Nå er jeg blitt gravid (!) og han selv har sagt at han ikke vil drikke en til to uker før fødsel. Det blir ingen drosje her og jeg er litt stolt av oss begge som har klart oss så greit gjennom disse diskusjonene som kunne blitt 'riktig dumme'. Lykke til!!
C.L.H85 Skrevet 25. januar 2011 #22 Skrevet 25. januar 2011 Beklager men for meg høres det ut som alckohol problemer som kan eskalere seg. 2 stykker i min familie drakk seg i hjel og det begynte sånn som det der. Samboeren min er kjempe glad i Øl, men hvis han skulle finne på å ta en i uka er det snakk om 0,33. Tror veldig mange mannfolk ikke ser at det kan eskalere seg til alkoholisme. I tillegg er det denne trangen til å MÅTTE ha 1-3 halvlitere 3-4 dager i uka!? Dette er fare tegn så det holder og et begynnende problem. Sier dette av erfaring og har da senere lært å se fare signalene. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2011 #23 Skrevet 12. februar 2011 Du er ikke urimelig. Og jeg ville syntes dette var et problem. Og til dere som sier at han rekker å få det ut av systemet før fødselen er ordentlig i gang kan ta veeeldig feil. Min fødsel varte i 4 timer og 37 minutter fra første ri til jenta var ute. Hvis samboern min hadde drukket 2-3 øl rett før hadde jeg nektet han adgang rett og slett på grunn av ånden/lukten. Tyggis hjelper ikke. Håper du sto på ditt, og at dere har fått hjelp hvis det skulle vise seg at han har/hadde et problem. (ser at innlegget er gammelt, men er veldig aktuelt enda.)
Hegemor_78 Skrevet 15. april 2011 #24 Skrevet 15. april 2011 UPS.. Håper ikke jeg møter deg eller mannen din bak rattet, en dag jeg er ute og rusler med dattera mi...
Anonym bruker Skrevet 20. april 2011 #25 Skrevet 20. april 2011 Her må jeg si meg helt og holdent enig med deg!! Mannen min er også glad i ølsmaken og jeg gjør ingenting av at han tar seg et par på lørdagsmiddagen eller til biffmiddagen , men da er det snakk om 1-2 dager i uka og 2-3 øl. Han BLIR nemlig sur og tverr når han drikker flere, og det ender alltid opp med at han tar opp mange idiotiske ting som ikke henger på greip og legger seg i sinne - og unnskylder dagen etterpå! DET slipper du hvertfall, bare for å gi deg en positiv ting også Jeg har gitt mannen beskjed om at den siste måneden før termin skal ikke han røre alkohol, jeg kjører ikke meg selv på føden eller har en ølstinkende mann i fødestua, det er helt uaktuelt. Prioriteringer takk!! Når det er sagt synes jeg du har prøvd å tilfredstille han også, med å kjøpe munkholm o.l, flott gjort Dette burde han sette pris på , for det er ikke alle som gidde sånn! Vil ikke si at mannen din har et alkoholproblem, men at han er med glad i øl enn gjennomsnittet , ja det mener jeg.. Men om du mener dette er greit for deg til vanlig er det jo ikke nødvendig at jeg eller andre legger seg opp i akkurat det, men jeg mener hvertfall at du gjør alt riktig nå , så vet du det -S-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå