Gå til innhold

hvor lang tid kan det ta fra befruktning til egget fester seg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvor lang tid kan det ta fra sex til egget fester seg og embryoet begynner å utvikle seg?

 

Jeg vet med sikkerhet når vi hadde sex da vi kun hadde det en gang forrige mnd og dette var 14. juni.

 

Jeg var på UL idag som viste 2 fosterposer men de var så små at det ikke gikk ann å se noe hjerteaktivitet (de var kanskje 1-2 mm store) og dette stemmer ikke med utregningen min (og heller ikke den på babyverden). Da ville jeg vært 6+1 idag (siste mens 2. juni) og da skulle hjertet ha slått og embryoene vært større.

 

Spørsmålet er altså; hvor lenge etter kan egget ha festet seg; er det fysisk mulig at jeg ligger for eksempel en uke bak min egen beregning siden embryoene er så små eller er det rett og slett at de har sluttet å vokse?

 

Fikk forresten tatt en HcG prøve også idag og skal ta ny mandag men de får jeg jo ikke svar på før neste onsdag/torsdag......sukk

 

Hilsen bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teoretisk sett er det mulig at eggløsning ikke har skjedd før 7-8 dager etter samleie (kvalitetssæd kan ha lang holdbarhet). Det befruktede egget vil vanligvis feste seg 3-5 dager deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det tok 6-8 dager men er ikke sikker.

 

Går det an å få ultralyd da så tidlig?

 

Men kjære deg om befruktning var 14 juni og det tar 8 dager før det fester seg så vil du jo bare være 3 uker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, regnes befruktningen (og begynner utviklingen) fra sædcellene treffer egget eller fra egget fester seg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sædcelle treffer egg.

 

At du er litt kortere på vei enn du tror er fullt mulig, og crl-måling så tidlig i svangerskapet er uansett en ganske unøyaktig vitenskap (bare en liten feilmåling av crl gir flere dagers unøyaktighet i terminfastsettelse).

 

Lykke til med hcg-prøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-8 dager er det riktige ja.....

 

Og ja, jeg reagerte også på befrukning 14.juni......og det er 15.juli idag :-s Da er du bare 3 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du bare er 3 uker på vei er det ikke noen ting du skal forholde deg til ennå hva det anngår terminberegning. Det legen har sagt er bare et forslag. Når du tar UL i uke 12 får du et nytt forslag, deretter en i uke 18. om disse datoene er de samme, er befruktningen skjedd på det tidspunktet fosteret alder tilsier.

Syklus, befruktningstid etc etc.. kan variere med opptil 2 uker. Men hallo, når jeg leser her inne om folk som tror legen har bomma med 1 mnd på termin og 3 mnd da begynner jeg å lure på helsenorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...