Gå til innhold

Prøver igjen jeg.. Kan noen se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger henne mellom 6 og 7 hver eneste kveld, aldri senere enn 7.. Og da sovner hun kjempegreit, ligger å småprater for seg selv en god stund før hun sovner.. Men så tar det max 30 minutter, og da våkner hun, og skal enten ha mat eller vann. Og dette uansett hvor mye hun får på dagtid.

Nå når det er så varmt ute, så tørr jeg ikke annet enn å gi henne vann, er kjemperedd for at hun skal bli dehydrert i denne varmen. Er det noe jeg kan gjøre for at hun skal sove uten å våkne? Eller hvertfall redusere antall oppvåkninger fra 10 til 1?

Når jeg først er i gang med å spørre, så spør jeg om en ting til..

På dagtid NEKTER hun å sovne uten pupp, eller uten at jeg ligger sammen med henne. Hun kan skrike i opptil 1 time før hun sovner. Jeg har prøvd å ta henne inn i stuen igjen når hun holder på sånn, for å skjekke om hun faktisk er trøtt. På veien inn i stuen er hun kjempeblid, men med en gang jeg begynner å leke med henne, eller setter med ned med henne, så begynner hun å sutre, gjespe, og gni seg i øynene.. Så hun er jo trøtt, men skal ikke sovne uten pupp, eller at jeg ligger ved siden av henne.. Men på kvelden går dette helt fint, da legger hun seg som en engel.. Hvorfor??

Hun er strax 8 mnd, korrigert 7.

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du snakke med hs om.

Skrevet

ikke gi henne mat når hun våkner. kun vann.

Er du sikker på at hun faktisk våkner 10 ganger hver natt? de kan "gråte" i søvne når de er i den lette søvnfasen. Vent et minutt før du går inn, roer seg kanskje av seg selv.

Her hadde jeg samme problemene, klarte aldri slutte å nattamme. hun våknet flere ganger hver natt helt til det brått tok slutt da hun var 8-9 mnd..

Nå sover hun hele natten uten mat, "våkner" (lager lyder) flere ganger i løpet av en natt men jeg går aldri inn. (var en lyd i henne nå faktisk men roet seg igjen) Noen ganger griner hun litt lenger, da går jeg bare inn og gir tutten og rett ut igjen roer seg som regel hver gang.

(hun er 10 mnd)

Jeg hadde også samme problemene at hun bare sovnet til pupp eller flaske. men oppdaget at hvis hun sovnet uten, sover hun lenger..

Greit, det er mye lettere å la henne sovne til puppen men det er bare til å vøre tålmodig, trille henne i søvn. så blir hun vant til det tror du ikke? Mi må fremdeles trilles i søvn når hun skal sove på dagen. men ikke når hun skal legges på natten. tror det har med rutinene å gjøre, hun vet liksom at nå er det natt og hun skal sove.

det kan jo hende at du venter for lenge med å legge henne? at hun blir FOR trøtt og derfor veldig sutrete? merker det på jenta mi i hvert fall.

det beste tipset jeg kan gi er å ha faste lurer på dagtid, sånn at hun sover på samme tid hver dag. da blir hun ikke for trøtt, og lærer til slutt at hun sover etter det og det måltidet feks..

det hjalp på oss vertfall :)

lykke til ;)

Skrevet

22.56 her igjen..

Tenkte bare å si at grunnen til at de ikke sover så lenge hvis de sovner til pupp er at de plutselig merker at mor/pupp ikke er der lenger og kan bli redd. helsesøster forklarte det slik. og at hun derfor vil sove lenger hvis hun først sovner uten :)

Skrevet

Du bør avvenne henne fra mat eller vann når hun våkner om kvelden. Regner med hun får nok drikke i våken tilstand, så med mindre det er tropenatt og jenta ligger og svetter og er tydelig dehydrert skal det ikke være noen grunn til å gi henne vann om natta.

Når hun våkner, så skal du ikke ta henne opp, men si at nå er det natta og gå ut. Deretter venter du noen minutter før du går inn og gjentar samme. Legg til et par minutter for hver gang du har vært inne hos henne. Dette er en mild variant av den såkalte Ferber, men vi brukte den da vi avvente jenta vår som var helt avhengig av vannflaske om natta med stor suksess. Var litt pes et par netter, men etter det var det himmelrike og siden har hun sovet natta gjennom.

Du bør ihvertfall ikke ta henne med inn på stuen når hun skal sove, vær vennlig men bestemt. Snakk så lite som mulig og ikke la deg påvirke av litt gråt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...