Gå til innhold

Økonomisk hjelp, vær så snill?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her er tingen.

 

Jeg styrer ikke penger. Har ikke kontroll over hvor mye jeg bruker, kjøper ting i hytt og pine, prioriterer absolutt IKKE regninger, og har aldri gjort det heller..

Dette barnslige greiene her, har nå ført til at jeg sitter her med 3 store rekninger fra inkassoselskap, og har null kroner på konto..

Jeg får heldigvis penger dagen før betalingsfristen går ut, så det skal ordne seg på det punktet, men nå er jeg lei av å være redd for å se i postkassen..

 

Jeg trenger økonomiske råd, og jeg trenger hjelp til å lære meg å prioritere regningene først. Jeg har en liten datter å forsørge, får utbetalt ca 13 000 kr i mnd. Jeg satt igår og funderte på hva jeg skal tillate meg selv å bruke på ting pr mnd, og kom fram til dette

 

- Mat - 2000 kr pr mnd.

- Bensin 1000 kr pr mnd.

- Babymat 500 kr pr mnd ( Hun spiser ikke for mer )

- Telefonregning 700 pr mnd.

- Klær og sminke 500 kr pr mnd.

 

I faste utgifter har jeg 5200 kr pr mnd.

 

Så når man trekker fra alt, så sitter jeg igjen med 3100 kr.

 

 

Og allikavel klarer jeg å dumme meg ut.. Kan dere hjelpe meg?

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med husleie?

Strøm?

Barneklær og utstyr?

 

Betal ALLE regninger når du får pengene, handle det meste du trenger av mat med en gang.

 

Når det er gjort kan du bruke penger på andre ting! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt med slike ting som husleie, lisens, internett, forsikringer i det der?

 

Og så er det smart å spare litt, trenger ikke være mye.. Å sette av 500 med en gang pengene kommer hver måned er bra, etter hvert får du deg en bufferkonto. La lista være høy, meget høy, for hva du bruker denne til. Jeg tenker krisetilfeller,. Og OM du må bruke den så begynner du å fylle den med en gang igjen:)

 

Og så kan du regne ut hva du har råd til etterpå. Til slike teite ting som klær til deg selv, sminke og generelt vas. :)

 

Jeg syns ikke 13000 er lite, men jeg har da kr 0 inn så... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får inn penger så sett alt som skal til faste regninger på egen konto der regningene trekkes fra, så setter du også av 500kr ekstra der som buffer for å spare. Resten betaler du med en gang det du må til inkassobyråene, få avtalt fast trekk med dem hver mnd og trekk også denne summen fra regningekonto, sett inn den summen på kontoen. Så kan du bruke det du har igjen til mat og annet fra forbrukskontoen uten å svi av mer enn det du har å bruke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal alltid regninger først! Da kan du bruke de pengene du har igjen med god samvittighet og uten å måtte senere bekymre deg for de regningene fordi du har brukt opp pengene. Lar du ting gå til inkasso så er det mange penger tapt da dette såklart er dyrere enn å betale en regning med en gang.

Om nødvending, sett opp Avtalegiro på de som har dette tilbud, så går det automatisk.

 

Bytt telefonselskap. Det skal da være høyst unødvending å betale 700 kr i mnd. Få deg et abonnement der du ikke betaler månedspris, og får noen gratis mld og ringeminutter hver mnd. Anbefaler One Call.

 

Når du handler så handler du stort. Handling fra dag til dag lønner seg ikke. De fleste billig produkter er like så bra som de dyrere varianter, og her er det penger å spare.

 

Jeg vil også si det at å handle sminke å klær hver mnd er vel ikke helt nødvendig, og bør havne bakerst i rekken av prioriteringer. Har du ikke råd en mnd til det, så er det heller ikke verdens undergang.

 

Fyll opp tanken på bilen om søndagene/mandag morgen, er vel da bensinen til vanlig er billigst.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...