Gå til innhold

Kjenner dere leger som har sosiale antenner?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Siden vi er inne på dette med å være så innmari smart....?

 

Alle de legene jeg har vært borti mangler en liten del når det kommer til sosialisering. De klarer seg fint sammen med "sine egne", men når de må kommunisere med "oss vanlig dødelige" så ramler de jo helt ut?

 

Bare jeg som syns dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en lattelig påstand. Jeg kjenner mange leger ja. Flere av mine beste venninner og venner, samt kollegaer. Jeg synes det er unntaket av leger som mangler sosiale antenner.

 

De aller fleste legene jeg kjenner (det inkluderer også de legene jeg selv har gått til) er veldig sosiale og trivelige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks kjæresten min er lege, og ingenting galt med hans sosiale antenner!

Men nå skal det være sagt at han er vel en så utradisjonell lege som det går an å bli..

Traff flere leger når han jobbet i forsvaret, alle kule og oppegående gutter/menn med gode sosiale evner. Men kanskje forsvarsleger ikke helt er malen for den typiske legen ;)

 

Men at de er så forbanna mer smarte eller intelligente enn gjenomsnittet det vet jeg sannelig ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei jeg heller tror ikke de er så smarte som man gjerne tror de er. Legeyrket er noget oppskrytt i så måte.

 

Men da har jeg nok bare vært borti "feil" leger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jøss! To av mine beste venninner. Men de begynte å studere medisin i begynnelsen av tredveårene. Tror medisin er et "modningsfag" hvor det kan være en fordel at man har jobba på "gølvet" eller studert andre ting på forhånd - som de har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du synes legeyrket er oppskrytt? Til hva da? Hva er det, og hva er det oppskrytt til?

 

Leger er folk som har jobbet hardt på skolen i mange år, lært seg mye kunnskap og bruker denne på å hjelpe mennesker til å bli friske, tilogmed redde liv. Mener du at legeyrket er oppskrytt til å være mer enn det? Forklar gjerne. Sjalu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fastlegen min som er en dame vil jeg si har godt utviklet sosiale antenner.

Ellers har jeg desverre truffet mange leger som ikke har det. De har vært mest opptatt av å ha autoritet, ikke integritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, er du lege siden du følte deg truffet eller?

 

Jeg mener at det er oppskrytt i så måte at "alle tror at leger er de smarteste på jord"

 

Ja, de jobber beinhardt, det er ikke noe tvil om det! Noe annet har jeg heller aldri påstått. Og jeg vet at hverdagen som lege er lang, hard og krevende.

Men jeg vet også at flere leger sier at legestudiet er ganske enkelt...

 

Nei, er ikke sjalu. Hadde jeg ønsket å bli lege, så hadde jeg blitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18:41, det er nettopp det jeg mener!

 

De legene jeg kjenner som er godt oppi åra eier ikke denne egenskapen i det hele tatt. De er bare opptatt av at de kan og vet best. De yngre legene jeg har vært borti har vært litt "slækkere" på det området, men alikevel oser det en slags "jeg er lege, jeg er autoritær" av dem...

 

Men det finnes maaange unntak, det forstår jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..hehe..er ikke lege, men synes kommentaren din var over gjennomsnittlig tåpelig. Jeg synes det er flott at det finnes leger nemlig, og har lite sansen for folk som rakker ned på høytutdannede mennesker.

Du svarer jo egentlig ikke på spørsmålet mitt heller. "noen sier at studiet er enkelt" javel, ja da er de vel dumme hele gjengen da.

Leger reddet livet til mitt barn, og jeg ville aldri kommet på å si noe så dumt som at leger er oppskrytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere leger. Kun en av de jeg kjenner som har sosiale antenner.

Resten har ikke det. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les hva jeg sier da, jeg sier jo ikke at legeyrket er oppskrytt! Jeg sier at det er oppskrytt at de skal heves over alle når det kommer til intelligens og vitenskap.

 

Så flott at legen reddet livet til barnet ditt, det er jo helt supert! Man trenger jo leger, de er dyktige i jobben sin og er uunværlige!

 

MEN, det er ikke dermed sagt at alle leger klarer å være noe annet enn bare det, LEGE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min er en dame med god innsikt i mennesket og stor omsorg for sine pasienter. Jeg tror nok hun er intelligent, hun er en skarp samtalepartner. Sosiale antenner har hun, og får meg til å slappe av og føle meg sett hver gang jeg er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange leger, inkludert mange i nærmeste familie.

 

Av alle legene jeg kjenner (sikkert over 15 i hvert fall), så er det bare 1 jeg vil påstå har litt knappe sosiale antenner;) Det tror jeg ikke er mer enn snittet:-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to venner som begge er leger, de har gode sosiale antenner. Men legen i familien vår har absolutt ikke det. Han har ikke bare dårlige sosiale antenner men er den mest kyniske, fordomsfulle, uempatiske og selvgode personen jeg noen gang har møtt. Trist, men sant ( men tror nok han hadde vært slik om han var lege eller ei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden var rar, kjenner meg ikke igjen. Jeg kjenner også mange leger og har helt motsatt inntrykk enn mange her. De fleste legene jeg kjenner, med et par unntak akkurat som resten av befolkningen, er veldig sosiale, sporty, glade, morsomme, sosialt smarte mennesker med masse venner. Synes faktisk det er flere sykepleiere som mangler sosiale antenner (jeg er sykepleier selv da..hehe)

Bestevenninna mi er lege og hun er den skjønneste på jord;-) Blid, snill og flink. Bryr seg om andre, og er flink til å lytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg jobbar som lege og kjenner at eg blir temmeleg provosert av denne debatten. Mitt syn på dette er at legar er like forskjellige som folk flest, dei har studert medisin av ulike grunnar, akkurat som andre vel yrka sine av alle moglege årsakar. Somme legar har gode sosiale antenner, andre ikkje.

Eg kjenner MANGE legar, og veit at dei er like ulike som alle andre. Nokre har mage talent innanfor kunst/kultur, andre driv med toppidrett, har matlaging som hobby eller er levande interessert i jakt og fiske - andre har færre talent og trivst godt med å bruke veldig mykje tid på jobben sin. Dette er vel omtrent som resten av befolkningen?

 

Og om medisinstudiet kan eg seia at eg trur kullet mitt opplevde det som veldig ulikt. Somme lærte veldig lett og fekk strålande resultat samtidig som dei rakk mykje anna ved sidan av, andre måtte jobbe hardt for å koma seg gjennom. Medisinstudiet er ikkje supervanskeleg, men det er enormt mykje stoff ein må lære seg dersom ein skal bli ein flink lege.

 

I tillegg trur eg ikkje vi legar er annleis enn folk flest på den måten at vi har gode dagar og dårlege dagar - vi greier ikkje heile tida vera så gode som vi ynksjer i møte med pasientane. Vi er berre vanlege menneske som går til jobben vår og gjer så godt vi kan - anten vi er utviklde etter ein lang ferie, har hatt ein spontanabort dagen før, har slått opp med kjærasten, er gravide og har kasta opp fem gonger før vi kjem oss til jobb eller er kjempeslitne på slutten av svangerskapet... Vi er berre folk vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igrunn var dette bare et eksempel. Jeg forstår at det er like mange forskjeller ute å går her som i alle andre yrker.

 

Det bare virket som i de andre trådene at leger, de var de aller smarteste som fantes. Det at man går så mange år på skole gjør gjerne at man blir smart, faglig sett, men kanskje ikke på alle andre områder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...