Gå til innhold

kaffeoppskrifter


beggeto

Anbefalte innlegg

inspirert av en tråd om kaffemaskiner. Har selv nespresso-maskin med melkeskummer. Den er superenkel å bruke, likevel bruker jeg den ganske sjelden. Men kunne godt tenke meg å teste ut noen kaffedrikker som ikke er for avanserte. Til nå har jeg stort sett lagd en slags kaffe latte (veit ikke om det jeg lager er helt riktig i forhold til det) beståande av en espresso med litt sjokoladesirup og steamet melk. Kunne tenke meg å prøve andre varianter, kanskje noe iskaffe. Noen som har oppskrifter? Og hvor kjøper dere tilbehør som kaffesiruper? Og bruker dere h-melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noen oppskrifter, har heller ikke nespressomaskin.

 

Men om du skal ha iskaffe blander du bare i isbiter....

 

Av melk kan en bruke både lett og hel alt etter smak...

 

På kaffebarene selger de som regel kaffebønner og siruper av med forskjellig smak.

 

Prøv med en liten flaske om det er nye smaker.... men vanilje og hvitsjokolade i iskalffe er veldig godt. De som har kaffebønner har også hvitsjokolade.

 

Har du en favoritt på en kaffebar er det bare å spørre hva de bruker i den.

 

 

Vanlig latte med sirup med isbiter er også godt eks banansmak, vanilje... bare fantasien og smak setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islatte kan du lage enkelt:

Fyll et glass med isbiter (minst 4 stykker) og melk, hell over en espresso til slutt. Hvis du vil ha det litt søtt, kan du lage sukkerlake ved å blande ut sukker med litt kokende vann og ha det stående i kjøleskapet.

 

Jeg har ingenting til overs for disse sirupene, det blir altfor søtt for meg... Jeg foretrekker lettmelk, men kaffebarene bruker helst H- melk.

 

Du kan også lage caffe mocca (omtrent som du gjør) ved å blande sjokoladesaus i espresso og tilsette steamet melk.

 

Avansert islatte:

Fyll et glass helt med isbiter (må være nok is!!!!) og videre over i blenderen. Tilsett melk, espresso og evt sukkerlake/sirup og kjør alt i blenderen. Kjempegodt! Eller man kan "shake" det i en drinkmikser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iskremlatte!

 

En passe svær scoop med vaniljeis (jo mer, jo bedre), iskald melk og et eller to shots med espresse. Kjør i blender og nyyyt! (Noen har i isbiter også, da blir den litt tjukkere i konsistensen men litt vanna ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...