Anonym bruker Skrevet 15. juli 2010 #1 Skrevet 15. juli 2010 Jeg la inn dette under ”Foreldrepenger og permisjon”, men tror kanskje dette er ett bedre sted. Beklager om noe har lest dette to ganger. Overskriften får kanskje de fleste til å grøsse, men vi sliter veldig med å finne ut av dette. Kanskje litt komplisert, men håper noen kjenner systemet og tar utfordringen: Min kone og sønn besøkte familie i utlandet fra oktober 2009 til januar 2010. Fra januar 2010 har vi vært i Sveits, og kommer til å være her ett år. Jeg jobbet i Sveits for norsk arbeidsgiver fra januar 2010 til mai 2010, og etter dette har jeg jobbet for ett Sveitsisk firma. Min kone jobber for norsk arbeidsgiver med hjemmekontor i Sveits (skatter til Norge og arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift). Vi venter barn nummer to i begynnelsen av januar 2011, men kommer til å føde i Sveits da jeg må jobbe her og det er lite gunstig å reise hjem de siste månedene før fødselen. Vi planlegger hjemreise i februar/mars 2011. 1) Er det noe som tilsier at min kone ikke opparbeider rett til foreldrepenger siden hun er i Sveits? Spiller det noe rolle om hun har hjemmekontor i Sveits eller i Norge? 2) Om vi blir utenfor Norge ett år (barn nummer to vil jo bli født i Sveits like før vi har vært her i ett år), vil hun miste rett til foreldrepenger? Vil tiden hun var i utlandet for å besøke familie (før vi kom til Sveits) bli medregnet? 3) Etter det jeg har lest meg til vil min rett til foreldrepenger utgå, med mindre min siste jobb er for norsk arbeidsgiver. Det skal jo la seg gjøre, ved at jeg begynner å jobbe for norsk arbeidsgiver igjen før jeg tar ut foreldrepenger (gitt at man får godkjent arbeid innen EØS som en del av de siste 6 måneders arbeid)?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #2 Skrevet 8. august 2010 Kontakt NAV Utland om alt dette - de kan hjelpe dere. Så lenge din kone jobber for norsk arbeidsgiver så har hun krav på foreldrepenger uansett om hjemmekontoret hennes er på månen. DU har krav på foreldrepenger fra ditt sveitsiske firma hvis de har den ordningen i Sveits. Det at din kone og sønn besøkte familien i Sveits - ferierte - i 3-4 mnd. er revnende likegyldig og heller ikke noe dere bør gi beskjed om. SAKSET FRA NAVS HJEMMESIDE: Svangerskaps- og foreldrepenger under utenlandsopphold i et EØS-land Skal du oppholde deg i et EØS-land vil du kunne få ytelsen under utenlandsoppholdet. Kan jeg få svangerskaps- eller foreldrepenger under utenlandsoppholdet? Først må du sjekke om du beholder medlemskapet i folketrygden. Dersom du allerede får utbetalt ytelsen når du reiser utenlands, beholder du utbetalingen fra Norge også under utenlandsoppholdet. Forutsetningen er imidlertid av du ikke er i arbeid. Har du opptjent rett til ytelsen fra Norge men ikke påbegynt stønadsperioden før du reiser utenlands, kan du få ytelsen fra Norge under utenlandsoppholdet. Forutsetningen er at du ikke tar arbeid i et annet EØS-land før permisjonen starter. Du må gi oss beskjed om hvilket land du skal reise til og hvor lenge oppholdet skal vare. Dersom oppholdet varer lenger enn planlagt må du også gi beskjed om det. Siden din kone er registrert i den norske folketrygden, betaler skatt til norge og har norsk arbeidsgiver så har hun rett på foreldrepenger.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 Da du ikke skatter til Norge faar din kone din andel av foreldrepermisjonen - 10 uker. Hun har rett til foreldre penger da hun skatter til Norge. 1 dag holder saa lenge man har jobbet i ett EOS land i minst 6 mnd... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå