Gå til innhold

Har noen her nylig vært på Kreta med småunger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal dit første uka i august. Og jeg lurer på en masse ting.

Mat, bleier, soveplass...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :-) Vi var på Kreta i midten av mai, vi var i platanias. Der var det kjempe fint, de har en del barnemat på glass, (nestle) frukt på glass har de, men barnegrøten de har er ikke de samme som her hjemme og de er veldig søte, det ville jeg tatt med hvis dere bruker det. de har bleier, både pamers, libero og div utenlandske bleier, men bleiene er dyre der, mener det var 8euro for libero og 18 euro(!) for pampers.

og sykehuset de har i chania er kjempe fint og ett bra sykehus (noe som vi uheldigvis fikk erfare)

god tur, bare spør hvis du lurer på mer :-)

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Da må vi ha med grøt og bleier skjønner jeg.

Hvordan var det med seng til mini? Vi har bestillt ekstra babyseng... Hadde dere?

Så leit at dere måtte på sykehuset da!! Noe alvorlig?

Gjest thricane
Skrevet

var en uke på kreta i mai, med ei på 11 mnd og en på 6 år. makriagalos

det var utrolig fint. alt gikk tipp topp. vi hadde med alt av bleier og måltider til minstejenta, så ble det plass til litt ekstra på vei hjem.

1 uke gikk det i overkant av 1 bleiepakke+ badebleier. 15 mellommåltider og 3 pk grøt. hadde med egen tallerken fra tupperware med lokk til grøten. kokte den i flaskevann. i tillegg ammet jeg og hadde med noen pakker nan om nødvendig.

vet ikke hvilket selskap du reiser med, men vi bestilte bambinopakken fra ving. da fikk vi stol, paraplytrille og seng til jentungen. kremt, ikke det reneste jeg har vært borti, men men. ta gjerne med en tykk dyne eller teppe som du kan legge i bunnen av senga. paraplytrilla var forresten så solid at vi hadde ikke trengt vogna.

ta med desinfiserende til å vaske hender. det er desverre litt skittent enkelte steder.

vi hadde med laktulose + klyster om nødvendig til gutten på 6 år, for han får lett forstoppelse. flytur med ekle doer og mye varme gjør sitt med systemet.

brukte ca 8000 kr i mat og lommepenger på en uke. da spiste vi og drakk det vi hadde lyst på + kjøpte et fint sjakkbrett.

Skrevet

Vi reiste med star tour og bestilte seng til mini, den var helt grei, så litt ut som en sånn gammeldags lekegrind (hvis du vet hvordan de så ut)

Mini fikk en infeksjon i tarmene og kastet opp og hadde diare, fikk ikke i han mat og han ble dehydrert, var innlagt på sykehuset i fire dager, han fikk veske intrevenøst, det var første gangen mini var skikkelig syk, aldri sett han så dårlig før, fikk nesten ikke kontakt med han, en skremmende opplevelse, men det gikk bra til til sutt :-) Og vi ble tatt godt imot på sykehuset, fikk eget rom med eget bad og både meg og pappaen fikk overnatte.

Og som hun over skrev ta med desinfiserende til hendene, ikke like renslig overalt, men det gjelder jo egentlig over alt i utlandet når man ikke har tilgang til såpe og vann før man skal spise på resturant.

Hvor på kreta skal dere?

Vi fikk ett kjempe godt inntrykk av kreta, vi vil garantert tilbake, kjempe koselige folk som IKKE maser om å komme inn på resturantene og blir sur for ett nei, og ingen inpåslitne selgere.

Nå vet jeg ikke hvor gammel minien din er, men min er mme barn og drakk veldig mye mme i varmen, og ikke så mye fast føde pga varmen, han var 10mnd når vi reiste, og vi gikk tom for mme, krise tenkte vi, men på apoteke hadde de, de samme mme som i norge :-)

Skrevet

Takk for masse nyttig info thricane :)

Skrevet

Huffa meg!! Det må ha vært skremmende! Bra han ble bra igjen!!

Vesla vår blir 14 mnd når vi reiser. Hun drikker bare vanlig melk nå (ikke mm eller mme lenger altså).

Hvordan er melken der nede?

Var der for 7 år siden, men hadde ikke unger da.... så man tenker ikke over slikt.

Men jeg vet hvertfall at det er en fin, barnevennlig og trygg plass vi skal til:)

Skrevet

Ja, han ble bra igjen, og vi fikk heldigvis alt dekket på forsikringen så vi tar oss en tur til neste år igjen :-) Men må innrømme at flytyren hjem med et diarebarn ikke er å anbefale, på flyturen hjem hadde han ca 10 bæsje bleier og vi hadde ikke mer skiftetøy tilslutt og måtte tulle han inni ett fleece teppe vi fikk på flyet. Men utenom det hadde vi en fin tur, er kjempe fint på kreta. Melken vet jeg faktisk ikke hvordan er der, vi drikker aldri melk i utlandet, syns ikke det smaker så godt i varmen og mini drakk ikke vanlig melk når vi var der, så tenkte ikke på det :-)

God tur, dere får nok en kjempe fin ferie! :-)

Skrevet

Vi bodde i en sånn leilighet på en Blue Village, så da kjøpte vi litt mat og hadde på rommet. Det var ingen problemer med melken, et sted hadde de bare "H- melk" (3,5 % fett), men et annet sted hadde de vanlig lettmelk som vi bruker hjemme. Tror melken var grei, men barna drakk ikke så mye som de gjorde hjemme. Ville tatt med noen sånne bokser med NAN for sikkerhets skyld (de sklir ned hos jenta vår selv om hun er 19 mnd! Hun får fremdeles litt flaskekos om kvelden)

Ellers må dere jo passe på at hun drikker nok, for det er veldig varmt der nå!! I verste fall blås i alle råd og gi henne noe søtt. Vi ga barna minst en sånn liten boks med drikke (a la solrik) om dagen og ellers en del eplejuice etc. ved siden av vann for å få de til å drikke.

Vi hadde med bleier, det var enda dyrere der vi var, 12 euro for Libero. Badebleier er et must ved bassenger. Grøt i syden inneholder omtrent alltid sukker/honning etc. så det må med! UV-drakt synes jeg også er greit når de er så små, for ikke å snakke om solhatt med bred brem, evt solbriller i tillegg. Det begynte å renne litt fra øynene til jenta vår, solen er skarp!

Og solkremen går fort unna, så ta med ekstra hvis dere kjøper en spesiell type. Ellers hadde de mye der nede også, selvfølgelig.

Skrevet

Superdupert!! Da har jeg en viss peiling på hva vi bør ha med oss. Tror jeg tar med knekkebrød og en boks leverpostei og jeg ;) Sånn i tilfelle...

Skrevet

Jenta vår har drukket mye melk på Kreta uten problemer.

Ta med UV-drakt, solhatt med bred brem og masse solkrem 50+.

Beregn cirka 2 badebleier per dag, og husk å følg med når barna er i bassenget, avføringen går lett i oppløsning og flyter utover... Ta med bleier, billigste vi fant var Libero til 8 euro (dyrt!!), og våtservietter! Våtserviettene der nede er dynket i parfyme!

Ta med grøt selv, om du bare tar med selve grøtpakken og ikke pappen rundt sparer du masse plass i kofferten!

Sørg for masse drikke gjennom dagene, går med mye flaskevann, da det ikke er noe særlig å drikke vann fra springen.

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...