Anonym bruker Skrevet 15. juli 2010 #1 Skrevet 15. juli 2010 Er det så galt om man kjøper tøy,barnemat,kaffe etc etc hvor produsenter benytter barnearbeid. Jeg er selvfølgelig for at barn skal få være barn,leke og gå på skole.Jeg skjønner også at dette er viktig for utviklingen i den 3 verden slik at de på sikt kan klare seg selv. Men foreløpig er familiene i disse landene avhengig av inntektene barna får. Det er ikke noe alternativ. Etter barnearbeid er blitt forbudt flere steder sparker foreldrene barna ut i 5 års alderen for at de skal klare seg selv.Barna blir da tvunget til ett liv i prostitusjon.Eller de overlever på søppelfyllinger. Noen steder blir også gatebarn skutt som rotter. Plan og andre organisasjoner prøver å fange opp og hjelpe disse barna,men de er ikke store nok til å hjelpe alle. Er det ikke bedre at disse barna jobber? Da har de jo ett mer verdig liv enn alternativet. Forbudene mot barnearbeid kom for tidlig,og alternativene er ikke gode nok.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2010 #2 Skrevet 15. juli 2010 Jeg er enig i at alternativene for barna ikke er gode nok. Men vi i vesten kan alikevell ikke være med på å støtte barnearbeid. Da vil det jo aldri ta slutt. Vi må vise at vi tar avstand fra det. Man skal forby barnearbeid samtidig som man skal jobbe for at de voksne (foreldrene) får ok lønn for sitt arbeid, så barna ikke må jobbe og foreldrene har råd til å sende barna på skole. Derfor prøver jeg å handle mest mulig hos bedrifter som jobber for dette, selv om det for meg koster bittelitt mer å kjøpe klærne. Hadde mange nok gjort dette, så hadde flere bedrifter sett seg nødt til å gjøre det samme.
Gjest Skrevet 15. juli 2010 #3 Skrevet 15. juli 2010 Jeg liker best at man arbeider sammen med de lokale myndighetene og sørger for at barn som arbeider får gå på skole, dvs at skolegang er et krav for at de skal få jobbe på ettermiddagene for eksempel. Jeg synes forbud mot barnearbeid er noe de lokale myndighetene bør vurdere nytten av og ta tak i selv. Man må som konsument gjerne stille krav men boikott og den slags tror jeg ikke er løsningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå