Gå til innhold

Er røykere mindre intelligente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså mindre intelligente enn de som ikke røyker.. Jeg mener, ALLE vet jo at røyking er skadelig, at man kan utvikle livstruende sykdommer av å røyke og at det koster jævlig mye penger som helt bokstavelig går opp i røyk..

Jeg skjønner bare ikke at noen, i 2010, er så lite intelligente at man fyrer på røyken flere ganger om dagen og greier å se seg selv i speilet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt mindre intelligente.

Skrevet

For noe sludder. Avhengighet oppstår uavhengig av intelligens. Det er ikke noe belegg for å påstå at alle misbrukere generelt er mindre intelligente. Det er faktisk ganske dumt å påstå.

Skrevet

Joda, men man kan jo faktisk klare å slutte selv om man er avhengig? Jeg har sluttet å drikke brus og spise sjokolade, det var faktisk ganske hardt for meg, men jeg vet at det ikke er bra for kroppen min, så jeg sluttet..

Skrevet

ja de er kjempedumme.... Burde ha jobbet på vernet bedrift hele gjengen.

De er vel ikke mindre intelligente enn deg som startet denne tråden vel... Alle vet at feit mat er usunt.. men man unner seg likevel en hamburger... man vet at alkohol ikke er bra... man tar seg et glass vin... mange ting man gjør som ikke er så smart, men tror ikke det går på intelligens.

At du er motstander av røyk er nå så, men la nå folk gjøre hva de vil med penga sine.

Skrevet

Det er vanedannede.

En blir avhengig, men idiotisk ja.

Mindre intelligente er en da ikke.

Før var det tøft å røyke, ikke alle klarer å snu med vinden..

Skrevet

Ja, du er i godt selskap med meningene dine. En kjent mann, Adolf Hiltler, var jo, som kjent, avholdsmann og vegetarianer. Han hadde også meninger om andre menneskers intelligens, og spesielt knyttet til trekk/herkomst han ikke syntes om. Slike som dere har kanskje vanskelig for å forstå at andre velger annerledes enn dere, og ikke på død og liv skal pleie legemet så dere kan plage verden enda lengre.

På toppen av det hele er du vel SV'er. Bare sånn for å ha dekket deg...

Skrevet

da er vel overvektige som spiser usunn mat mindre inteligente og da? Og alle som drikker kaffe må jo være helt bak mål, for det er jo bevist at det kan gi magesår, uro osv osv.

Å røyke er usunt, men det er søren meg mye annet også. Og mye av det usunne som voksne gjør påvirker barnet, selv det å spise urutinert eller å være natterangler :P

Hilsen ikke røyker

Skrevet

Haha, tror ikke akkurat at det er sv'ere som røyker minst! Se bare på Hallgeir Langeland, ror du skal lete lenge etter en mer innrøykt mann. Tror nok sv'ere og frp'ere er de som røker mest. Vil også våge å påstå at det er de minst intelligente velgerne. Så kanskje røykere er mindre intelligente da? Tror iallefall det er en sammenheng mellom røyking og utdannelse. Det er nok ganske mange flere uten utdannelse eller med realfag som røyker, enn de med høyere utdannelse.

Ikke HI

Skrevet

Nei, men det er en dum ting å gjøre skal jeg være enig i, røyker aldri i nærheten av barna eller innendørs vel og merke, men det ødelegger helsen, har forsøkt å slutte flere ganger, men ramler fort utpå noen uker eller mnd mellom røykeoppholdene. Har ikke røyket under svangerskap eller ammeperioden.

Hilsen høyt utdannet røyker med en IQ på 131.

Skrevet

Mennesker med kort utdanning og lav inntekt er overrepresentert blant dagligrøykere og har i tillegg statistisk mindre sjanse for å slutte, viser forskning fra Statens institutt for rusmiddelforskning.

I Tidsskrift for Den norske lægeforening nr. 5, 2005 (årgang 125) står det to artikler om sosiale ulikheter og røyking.

Den ene artikkelen, skrevet av forskerne Karl Erik Lund og Marianne Lund ved Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS), viser at mennesker med kortere utdanning og lavere inntekt er kraftig overrepresentert blant røykerne. Blant de med grunnskolen som lengste fullførte utdanning er 43% av mennene og 47% av kvinnene dagligrøykere, mens de tilsvarende andelene blant de med høgskole- eller universitetsutdanning er henholdsvis 19% og 18%. De tilsvarende forskjellene mellom høyeste og laveste inntektstredeler var noe mindre, men fortsatt markante. I tillegg viser undersøkelsen at dagligrøykere med korter utdannelse og lavere inntekt i snitt

har høyere røykeintensitet

forbruker farligere tobakksprodukter

begynner å røyke tidligere

Den andre artikkelen, som er skrevet av Marianne Lund, Karl Erik Lund og Jostein Riise, viser at de samme gruppene, det vil si de med lav inntekt og (særlig) kort utdannelse, har statistisk mindre sjanse for å slutte å røyke. Dette kan enten skyldes at de i mindre grad forsøker å slutte, eller at de i mindre grad lykkes med slutteforsøkene - eller begge deler.

Begge artiklene er basert på data henter fra landsrepresentative undersøkelser som Statistisk sentralbyrå har utført på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet i perioden 1998-2002.

Så HI har vel til en viss grad rett. Nå er det jo ikke slik at en trenger å være mindre intelligent fordi om en har kort utdanning og lavere inntekt, men generellt så er det vel slik. Så til en viss grad, så har nok HI rett. MEN DET FINNES SÅKLART MANGE UNNTAK!

Skrevet

Om man gjør noe idiotisk fordi det er ansett som "tøft" er man i mine øyne så absolutt mindre intelligent.

Skrevet

Har selv vært røyker. Sunn, frisk, trente, osv osv.....Skulle ikke slutte,-ever..For jeg var så mye sunnere enn mange ikke-røykere..SKulle være røykfri under svangerskap og evt aming,- utenom det..Nei,- RØYKEN skulle jeg aldri kvitte meg med..Det var jo så GODT:.....Så avslappende......Og "summen av alster er konstant" osv osv....

Men hvem var stressa om man var godt på vei dit man skulle og røyken var GLEMT!! Hvem var stressa når man tok siste røyk før leggetid og man så det var den SISTE i pakken, og man ikke hadde ny pakke liggende..Hvem gikk rundt seg selv og "over lik" for å få alle som ikke røyka til å kjøpe med røyk hjem fra harry-tur, sydenturer osv osv......Hvordan skulle man formulere seg/hva skulle man gjøre for å bli valgt som " verdig" å få røykpakken fremfor de andre røykerne den "reisende "Kjente...

Røykere er ikke mindre inteligente, sånn generelt sett, men i "gjerningsøyeblikket" så har nok store deler av den aktive delen av hjernen koblet ut...De unnskyldninger man bruker for å "forsvare" røyken man skal ta/holder på med er så ubegrunnede og "grunne" at en treåring kan finne på en bedre forklaring på hvorfor han/hun med vilje tømmer ut et glass melk opp sofaen..

Jeg skjemmes over alle kroner jeg har kastet gjennom ruta( det er ikke BILLIG selv om man får i en 20pk til 20 kroner..Det er fortsatt 20 kroner rett opp i flammer). Jeg skjemmes over å ha ødelagt kroppen som jeg har gjort, og sammen med mye og ufornuftig soling (med oljer osvosv) og over 2 år i spania med MYE soling, og røyking i over 10 år , så er jeg redd for at kreften vil komme og ta meg før jeg er "klar":.Mye kreft i familien. Både mage/tarm, testikkelkreft, tarmkreft, føflekkreft, brystkreft og lungekreft....Så jeg føler meg litt "disponerT" og med den livsstilen jeg hadde...

Nei,-hadde alltid en "god grunn" for å røyke, men ser jo i ettertid, at ja, jeg kunne kalles "Mindre intelligent" hver gang røyken kom med i bildet...SKoleflink og ober snittet bra karakterer, ikke "kunnskapsdum", men alikevel, akk så lite smart..

Så som eks-røyker kan jeg vel signere på at røykere er mindre inteligente i mange sammenhenger..Men de trenger ikke FORBLI sånn, de velger det mer eller mindre selv...Faktsik....Det er en avhengighet, en sigarett var nok for mindel, men jammen var det enkelt og slutte en dag jeg fant ut at fornuften skulle vinne...

Skrevet

Etter å ha sett pasienter dø av KOLS (bli kvalt, rett og slett) og av lungekreft (som er et helvete på jord), kan jeg med hånden på hjertet si at å røyke er det dummeste man kan finne på

Skrevet

Ja det er de. Det stemmer. Kjenner ikke en glup eller trivelig røyker.

Slumfolk.

Skrevet

Røykere er ikke mer eller mindre intelligent enn andre. De bare litt mindre viljesterk og avhengig. Syns de burde få hjelp istedet for å bli tråkket på hele tiden (jeg har aldri røykt selv)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...