Gå til innhold

Er midt i et brudd og lurer på et par ting...


Kosego&Lille'n

Anbefalte innlegg

Vi har to barn sammen og lurer på om vi kan dele de slik at den ene bor 60% til meg og den andre 40%, motsatt hos far. Blir vi begge reknet som aleneforsørgere og har rett til overgangsstønad++ (hvis vi ellers fyller alle andre kriterier)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dere kan gjøre det slik og vil begge kvalifisere til OS, men vil dere oppriktig skille søsken av økonomiske årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er snakk om 2 dager på 2 uker, eller vi kan dele opp det enda mer. barna syns det er godt å få være sammen med den ene forelderen helt alene. vi skal bo ganske nært hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å høres frekk ut; du synes ikke selv det høres spekulativt ut?

 

Folk flest (forhåpentligvis) er vel opptatt av barnas beste når de skal avgjøre barnefordelingen, og jeg sier ikke at dere ikke gjør det, men jeg skal vedgå at det ikke fremstår slik i førsteomgang. Klart, er dere utvilsomt tvunget til en slik løsning, stiller jo saken seg i et annet lys.

 

Håper dere finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, når det finnes mennesker som deg, så er det ikke rart aleneforeldre har et dårlig rykte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke det store problemet, men jeg håper de benytter sjansen til å feks ta noe mer utdannelse underveis.

Vet flere har gjort dette både pga økonomi, men også for barnas beste i det lange løp, og selv benyttet sjansen til å ta utdannelse de ellers ikke hadde had råd til.

Her får barna mye tid sammen, og litt alenetid med en av foreldrene i tillegg. Denne løsningen er jo mye bedre enn om far bare skulle had annenhver helg og en dag i uka som svært mange har og som er helt stueren.

Gud-forby at også far får OS en periode.

 

Fytti for en dobbelmoralisme.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel at de velger å splitte opp et søskenpar kun for å tjene på det. Hadde det vært så viktig med alenetid og være sammen med søsken, studere så kunne de valgt 50/50.

 

Det er virkelig ikke snakk om at det er fy at en far får OS, men at de begge skal ha det. Så hvor du får den dobbeltmoralen fra, det er uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er så ille om de har så dårlig råd at det er eneste løsning i en periode.

 

Men jeg aner jo ikke noe om økonomien til HI og eksen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være mange grunner til det, men faktisk så er jeg for å bruke systemet og de rettighetene man har innen for loven.

Så la oss si, Per og Kari har 4 barn, de velger å skille lag. Begge er lei og utbrent etter en tøff periode, de yngste er små og krangler mye seg i mellom. Per og Kari bestemmer seg for å dele opp barna og har 60/40- 40/60 slik at barna får litt pusterom fra hverandre, men fortsatt får mye tid i lag, og begge får OS en begrenset periode og kan få litt tid til å komme seg igjen etter bruddet og ikke minst til å ta noen kurs eller gå litt skole for å finne et nytt arbeid slik at de tjener bedre begge to og senere kan betale mere skatt...

 

Dette er et helt tenkt scenario, men ikke urealistisk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ble faktisk anbefalt på fam.vernkontoret å gjøre det slik. Hun er jo ute etter å få til en løsning som er til det beste for barna.

Barna blir jo ikke splittet, de blir fra hverandre 1 dag i uka. Det tror jeg bare er bra for dem, fordi de er jo sammen hele tiden ellers. Foreldre som bor sammen blir jo anbefalt å ha alenetid med barna de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, havnet vi på barneskolenivå igjen ...

 

Buhu, noen sier noe som ikke passer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en fornuftig løsning jeg, og anbefaler dere virkelig å bruke denne muligheten klokt til å få mest mulig ut av den for framtida :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tror du søsken med foreldre som er sammen klarer seg? Tror du at hver enkelt har en alenedag med mor og far, og at det rullerer gjennom uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heldige eier av et barn, det er en forskjell når det faktisk er to voksne som holder sammen, og faktisk så finner vi på ting alene med et barn i gangen ganske ofte. Feks tar meg med meg et barn på feks besøk, mens de andre er hjemme med mannen og holder på med et eller annet.

 

Søsken kan ofte være temmerlig lei hverandre til tider og krangle endel om man ikke får skilt dem litt med jevne mellomrom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette også høres fornuftig ut. Tenk så deilig å ha en forelder helt for seg selv en gang i blant =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg selvfølgelig ikke! Men tror du ikke det kan være litt godt for barna å ha den fulle og hele oppmerksomhet av mor eller far et døgn? Jeg er helt sikker på at de ikke tar skade av det i allefall. Når alternativet er 50/50-ordning synes jeg dette høres ut som en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som er sammen og har flere barn har et annet utgangspkt. Her har f.eks far akkurat kommet hjem fra ferie med kun eldste. Jeg har vært hjemme med de 2 minste. Forskjellen er nok at vi ikke har behov for å planlegge dette da vi er 2 foreldre under samme tak. Vi er nok neppe unike, og ja alle barn har behov for litt alenetid uten søsken.

 

50/50 løsning er jo ikke spes gunstig på papiret. Ingen blir da å regne som eneforsørger. Hvis begge foreldrene kvalifiserer til OS så har de vel en lav inntekt? Jeg er forøvrig enig med Ugla. Det er reglene som legger føringer og begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Hvorfor kan man ikke benytte seg av systemet, og de godene man kan få? Spekulativt eller ikke, -noen som er misunnelige her eller? Dessuten tror jeg både barn og foreldre har godt av å kunne bruke tid sammen, bare to stk, innimellom.

 

Alle må finne den løsningen som kan fungere best for seg selv og ungene. Ja, faktisk så skal det ikke kun funke for ungene, men også for foreldrene. Skal ikke se bort i fra at det er et viktig moment. Dessuten er det jo fullt mulig å endre på samværsordninger etter hvert, når man ser hva som fungerer bra eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virkelig høres ut som om dere tar vare på barna og setter den høyest. Det er som du sier, dere skiller dem kanskje et døgn eller to, dette tror jeg høres veldig sunt ut både for ungene og for dere som foreldre. At dere på denne måten vil komme godt ut av det vil jo bare komme ungene til gode, dere får en mest mulig rolig situasjon og dere får det beste økonomiske ut av den vanskelige situasjonen også . Så flott at dere tenker alternativt. Lykke til , ungene er heldige som har foreldre som dere som tør å tenke litt annerledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...