Gå til innhold

Hvem har rett, jeg eller arbeidsgiver? (oppsigelse etc)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tidligere en stilling som sommervikar med forlengelse og skrev en vanlig arbeidskontrakt. Det står ingenting om at jeg forplikter meg å jobbe så eller så lenge. Det står ingenting om sommervikariat, det står at jeg er ansatt og har en måneds oppsigelse.

 

Jeg trives i jobben og ba etterhvert om arbeidsklær da jeg så at de andre hadde det, men ikke jeg.

 

Etterhvert som jeg jobbet der dukket det opp mye rart som jeg synes at jeg burde fått vite før ansettelsen. Det toppet seg da jeg hadde et vikig spm som tydelgvis bare en kunne svare på, alle andre bre tolket det som meg. Den ene personen var på ferie og jeg kunne altså ikke få svar på fire uker. Da ble jeg lei og sa opp (siste dagen i juni).

 

Hovedsjefen er altså fortsatt på ferie. Men jeg har e sjef/ leder her i byen som også har fått oppsigelsen. Så får jeg mail av hovedsjefen som skriver at ansettelsen innebar sommervikar med forlengelse og at jeg dermed må samarbeide med de andre ansatte så ikke de blir skadelidende av min oppsigelse. Hvilket i praksis vil si at han mener jeg skal jobbe videre for dem ut deres ferie (ut hele august) selvom jeg sa opp så jeg bare skal jobbe ut juli. Han kan vel ikke sette slike krav på meg når jeg har sagt opp og fulgt kontrakten som sa en måned oppsigelsestid??

 

Jeg har jo en ny job å gå til, og kan bare jobbe for de andre første uka i augist. Det er vel sjefens ansvar å finne en erstatter til meg, jeg skal vel ikke føe at jeg må jobbe dobbelt for å ikke ødelegge ferien til de der jeg har sagt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk du stillingen i år som sommervikar? Eller har du hatt den fra i fjor, siden du har hatt en forlengelse?

Så lenge det ikke står noe fast ansettelsestidspunkt i kontrakten din, og du har en måneds oppsigelse, så vil jeg tro at du har retten på din side. Uansett så har man jo mulighet til å si opp med en måneds oppsigelse om man ikke er fornøyd, selv om kontrakten er fastsatt til en dato..

Høres litt barnslig ut å si opp sånn som du har gjort, du er ikke mye til å stole på og har ingen solidaritet med dine kollegaer, men jeg tror nok du har mulighet til å gjøre det sånn som du har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk stillingen i år. Og forlengelsen gjaldt utover høsten. Dvs, jeg fikk jeg egentlig en fast ansettelse som bare fortsetter, men først skulle jeg jobbe for de som har ferie, dertter fortsette "på egen hånd".

 

Jeg vet at det høres dårlig ut å si opp slik jeg gjorde, og det var dårlig. Jeg føler meg ikke bra som muligens ødelegger ferien for andre. Men... Det er virkelig ikke bra der jeg er nå.

 

* Ville du jobbet et sted der du ikke får sykepenger om du eller barna er syke? Da må du være hjemme uten å få noe + at du må ta igjen det du misset når du kommer tilbake. Om du ikke får til det så blir brukerne, som er avhengig av deg, skadelidende.

 

* Vill du jobbet et sted der du må ringe jobbesamtaler i gjennomsnitt over en time hver uke, etter jobb? Fra egen tlf uten å få tilbake penger for dette?

 

* Ville du jobbet et sted der du kjører rundt til brukere, men ikke får betalt mellom vært sted du er? Selvom det visserligen hører til jobben, siden man ikke kan trylle seg fra sted til sted.

 

* Ville du kjørt hele kommunen på kryss og tvers, betalt penger på parkering og kanskje verken fått tilbake bensinpenger eller parkeringspenger om brukeren ikke er hjemme?

 

Eller ville du kanskje ha sagt opp for en tjeneste i kommunen du også? Der alt er ordnet og trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsigelsestid er oppsigelsestid. Den er på 1 måned, og du trenger derfor ikke jobbe lengre enn ut juli selv om det gjør det vanskelig for ferieavviklingen i bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alt dette var jo noe du burde ha sørget å fått i kontrakten før du underskrev den. Antar du har hatt en prøvetid, og den er jo der for å luke bort slike problemer og forhåpentligvis komme til en enighet. Så lenge du fortsatte etter prøvetiden, så har du godtatt at det er sånn som det er..

 

Klart jeg ville ha tatt den sikre og godt ordnede jobben i kommunen, og om du har jo sagt opp for snart en måned siden, så din nåværende arbeidsgiver har mulighet til å finne erstatning for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette burde vært oppklart før jeg startet! Jeg tenkte virkelig ikke på å spørre hordan det var med sykepenger, jeg trodde ikke noen kunne vri seg unna det. Jeg trodde det var en rett alle arbeidstakere hadde. Så alt dette er slikt som har kommet frem etterhvert, mye gjennom brukerne som har fortalt meg det. Når jeg så har spurt arbeidslederen har hun bekreftet at slik er det ja.

 

Og det med å bruke så mye til i tlf visste jeg heller ikke at det kom til å bli. Jeg er hjemmehjelp, ikke trodde jeg at det skulle bli mye jobbing etter jobben!

 

Prøvetiden var på en mnd. Den første mnd visste jeg fortsatt ikke noe om disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva for slags jobb og i hvilket firma?

 

Du burde vurdere å gå til media med dette, det er jo RAN av arbeidstaker de driver med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: sommervikariatet gjelder i ferieavviklingsperioden hos bedriften..ALtså ut augsus..Du har skrevet kontrakt for den perioden,- DERETTER, har du en "forlenget kontrakt" som har en mnds oppsigelse. SÅnn tolker jeg det..ALtså, etter august starter "den forlengede kontrakten"....Så tror arbeidsgiver har rett der.

 

2: Man må opparbeide seg rett til sykepenger, etter å ha vært ansatt så kort tid somdu, så kan det rett og slett være at du ikke har opparbeidet deg rett på sykepenger fra arbeidsgiver.:Det kan sjekkes ut på NAV sinde sider. Hvor lenge man må være ansatt før man har opparbeidet seg rett på sykepenger

 

3: Kjøring av jobben skal man vel få betalt for, om man bruker PRIVAT bil. Og fyller bensin og parkering selv..Om man bruker bedriftens bil så er det vanlig timelønn i den tiden det tar og kjøre fra a til b, og selvsagt burde det være et firmakort til å betale bensin og parkeringsavtale som firma betaler. Der har nok du rettigheten på din side

 

Men tror du kan risikrer og bli tatt for kontraktbrudd om du bar slutter etter juli er ferdig, da du har signert for "ferieperioden";- som fortsatt løper ut august. Om de andre, som har vært ansatt lenger, helleri kke har "rett på sykepenger"; så er det virkelig noe humbug med bedriften. De skal betale de 16 første virkedager, før NAV tar over. Men ikke om du ikke har vært ansatt "Lenge nok":...Igjen, mulig du skal ha rett på det du også, det er lett og sjekke på NAV:..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det lang svaret.

 

I kontrakten er det ikke oppdelt i sommeravvikling og frlengelse. Det er en helt vanlig arbeidskontrakt som alle de andre ansatte der også har. Det var bare i utlysningsannonsen det sto om sommervikariat og forlengelse. Så utfra selve kontrakten kan det ikke leses at jeg er sommervikar der.

 

Jeg har jobbet der i snart tre mnd. Ingen av de andre får sykepenger heller. Eller dvs, om man blir sykemeldt over en lengre periode får vi det men ikke når vi er hjemme med sykt barn eller er syke selv. Det får ingen nei. Det er deres policy tydligvis...

 

Jeg bruker privat bil og vi får i og for seg kjøregodtgjørelse, men ingen lønn når vi kjører. Vi får altså bare denne kjøregodtgjørelsen mellom hvert oppdrag. Jeg syns det er merkelig, for det er jo en del av arbeidstiden og oppdraget som ikke kan tas bort.

 

Hva skjer om man blir tatt for kontraktbrudd tro...? Litt problematisk når jeg har en ny jobb å gå til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hva denne bedriftens "policy" er, dette med egenmelding og sykt barn-dager er hjemlet i norsk LOV, så det MÅ de forholde seg til. Gjør de ikke det, driver de ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

normalt har man oppsigelsestid 1 mdn fra den første i måneden. Sa du deg selv opp 1 juni, har du en oppsigelsestid frem til 1 juli. Sa du deg selv opp før eller den 1 juli skal du jobbe oppsigelsestiden til 1 august.

 

Har du et vikariat har man ikke krav på sykepenger, om du ikke har faste timer har du ikke slike rettigheter.

Har man faste timer i uken og du blir sykemeldt får man dette betalt.

 

Men har du ny jobb og er mye borte, er det ikke rart kollegaene dine blir snurt på deg og det blir sur stemning. Det er normalt.

 

Men uansett er du på vei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært syk og ikke fått lønn? Det har de på ingen måte lov til uansett hva de selv skulle mene om det. De kan heller ikke la være å betale deg lønn når du kjører med mindre du er ansatt "per oppdrag".

 

Uansett, jeg synes du kan svare din arbeidsgiver at du har en ny jobb å gå til og siden arbeidsgiver ikke er opptatt av å oppfylle sine plikter som arbeidsgiver i forhold til

 

- Sykepenger

- Lønn mellom oppdrag

- annet du reagerer på

 

så velger du å ikke gjøre mer enn det som strengt tatt kreves av deg ut i fra kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fast ansettelse, jeg er timeansatt. Dvs, jeg er ikke ansatt på en viss prosent, men fast ansatt og ed de timene jeg får hver uke.

 

Jeg har ikke vært borte noenting! Det har vært stengte bhg, streik, syke barn og jeg har både jobbet det jeg skal og tatt på meg mye ekstra. Nettopp fodi jeg er så lite borte henger jeg meg opp i dette med sykepengene. De få gangene jeg er borte vil jeg kunne være hjemme uten å måtte ha angst pga jobben. Det er ingen sur stemning og ingen er snurt på meg. Foruten sjefen nå da og mellomsjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anmeldt det hele jeg, til arbeidstilsynet. Alle har krav på egenmeldings dager og sykt barn dager (om man har barn) det er en del av norsk lov. Man skal også ha kjøre godtgjørelse når man må kjøre som en del av jobben.

De kan heller ikke forlange at du skal ta telefoner utenom arbeidstiden og som du må betale for.

 

Med at det ikke bare er deg men alle de som er ansatt der så bør det virkelig bli en gjennomgang av arbeidsplassen.

 

Selv som vikar har man krav på sykepenger om man er satt opp å jobbe.

Hvis jeg jobber i bhg som vikar og har 3 dager satt opp men jeg har blitt sykemeldt da får jeg betalt for de tre dagene, men jeg får ikke for noe mer siden ingenting mer er avtalt før jeg ble syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...