Vekten 78 Skrevet 14. juli 2010 #1 Skrevet 14. juli 2010 Tenkte å ha en ordning sånn at hun samler opp ved å få litt for forskjellige oppgaver i huset og til slutt får det i slutten av uka. Noen her som har så store barn? Og som har en slik ordning? Hva gjør barnet og hva hva får det for de forskjellige oppgavene? Ellers er jeg veldig glad for andre forslag også.
2barns mor Skrevet 14. juli 2010 #2 Skrevet 14. juli 2010 Nå har jeg ei som blir 6 i høst da, men har ærlig talt aldri tenkt tanken på ukelønn enda. Hun holder rommet sitt i orden (rydder) og må plukke opp leker etter seg. Hun er generelt veldig hjelpsom. Men hun får det hun trenger, å lørdagsgodt kjøper jeg inn - så andre ting må hun ønske seg. Hvis hun har vært veldig flink og hjelpsom en periode kan jeg kjøpe noe som står på ønskelisten.
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. juli 2010 #3 Skrevet 14. juli 2010 Jeg har også ei som blir 6 til høsten. Det nærmeste vi kommer ukelønn her, er at mamma har laga skjema hvor hun får 1 krone for hver gang hun gjør som hun blir bedt om, uten å surmule i et kvarter først. For å si det sånn, mamma blir ikke blakk med det første! Dette er et ledd i en lang utprøving med henne for å bedre oppførselen. Utover det så får hun ikke penger for å gjøre ting man skal gjøre. Hun får rydde opp etter seg, sånn som jeg må med meg. Jeg får dessuten veldig lite i ukelønn for alt jeg gjør... bør be gubben om mer ;o)
Fire småtroll Skrevet 14. juli 2010 #4 Skrevet 14. juli 2010 Har en på 6 år og en på 9 år og ingen av dem får ukelønn enda. De får lørdagsgodt, og ellers småting de ønsker seg innimellom. Hender de tjener litt penger ved å vaske bilen til bestemor, hjelpe til å bære ved osv. Vanlige ting i huset som å rydde rommet, sette på bordet, rydde ut av oppvaskmaskinen osv får de ikke lønn for. Dette er ting jeg forventer at de skal hjelpe til med uten lønn. Her må alle bidra, det er i hele tatt en setning som går igjen her i huset, alle må bidra Selvfølgelig skal de få lommepenger etterhvert som behovet melder seg, men jeg kaller det ikke "lønn". Foreløbig har de ikke noe stort behov for penger hver uke, her varer bursdagspengene gjerne fra det ene året til det andre og de har alltid litt penger i lommebøkene sine om de får akutt behov for å kjøpe seg noe..
<3A&A<3 Skrevet 14. juli 2010 #5 Skrevet 14. juli 2010 jeg har en gutt som nettopp har blitt 7 og en jente på 8,5 år. vi hadde en ordning med ukepenger sånn at de kun trengte å rydde rommet sitt,og da fikk 40 kroner hver fredag hver. Det funket i en måntes tid,så etter var de skikkelig sløve med ryddinga,så det funket ikke så lenge. Nå har vi ikke noe ukepenge ording,men de får velge seg litt lørdagsgodt på lørdagene. Tenker å evt.vente litt til å prøve noe annet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå