Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis vannet mitt har gått, ikke veldig mye, men det har vært en rift og kommet jevnt og trutt de to siste dagene. Så har det plutselig bestemt seg for å holde opp. Blir jeg da alikevell satt igang (har time nr 2 for å settes igang i morgen)? Eller må jeg bare vente? Har egentlig 2 1/2 uke til termin. Fikk beskjed av jordmor i dag at hun ligger helt helt nede i bekkenet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må vel være jordmor for å kunne svare på det.. Tror det kommer an på hvor mye vann du har "mistet" - eller hvor mye som er igjen til fosteret.

Du får ha masse lykke til i morgen, kanskje småen din er i armene dine litt tidligere enn forventet!

Skrevet

ble du ikke henvist med det samme til UL hvis vannet har gått?

Skrevet

Nei ble ikke det gitt.Ingen som har snakket om det en gang. kjenner at jenta mi har borret seg enda lenger ned nå, så det kan jo være at hodet hennes fungerer som en propp. vet ikke.

Skrevet

Jeg hadde vannavgang med lillegutt. Startet natt til søndag kl 03.00- kom på kontrol på sykehuset søndag morgen, og de så at fødsel ike var i gang, fikk ny time dagen etter og da sa de at de satte i gang fødsel i løpet av 3 dager etter vannavgang. Du trenger ikke UL. Men regner med at de har satt på sånn bånd rundt magen for å se at babyen har det bra. Jeg fødte ti dg før termin, og det var da tirsdag morgen. To døgn etter vannavgang.

Lykke til.

Skrevet

Da jeg fødte sist, så gikk vannet mitt kl 04 om morgenen. Etter 20 timer var fødselen min ennå ikke i gang, og da ble jeg satt igang. Jordmor måtte da ta vannet fordi det hadde fylt seg opp igjen.

Jeg er ikke mester på dette men jeg fikk forståelse for at fostervannet ville fylles opp igjen om ikke fødselen startet??? Sikkert noen som kan svare bedre enn meg, men dette var min erfaring:)!

Skrevet

Jeg gikk nesten 2 døgn etter vannavgang uten at de satte meg i gang. Men de tok UL med jevne mellomrom fordi det var så lite vann igjen.

Skrevet

vannet mitt gikk 0500 og det lakk hele dagen fram til 1700 ca. jeg fødte da 00.04 dagen etter på.. men er jo forskjellig. jeg skulle bli satt i gang dersom ingenting hadde skjedd etter 72 timer

Skrevet

Man skal jo ikke gå med langvarig vannavgang når man er så nære termin. Det er jo ikke "tett" lenger og du kan få infeksjon som er alvorlig for barnet. Jeg hadde satt maks 48 timer og så blitt satt igang. Men her må du virkelig stå for det du mener. Ifølge veiledningene kan det gå 72 timer før de må gjøre noe.

Jeg ble satt igang etter ca 34 timer. Da ville de ha barnet ut når det er så tett opptil termin.

Skrevet

Forresten, vannet gikk 21 dager før terminen.. så han ble akkurat født 20 dager før

Skrevet

Vannet mitt gikk litt søndags morgen, og da fikk jeg time dagen etter klokken ni for å bli satt i gang, og fødte den dagen... men det var ikke spørsmål om å vente lengre enn det...hadde også tre cm da jeg kom inn dagen etter...dette var kk i bergen...

Skrevet

Når jeg føda nr 2 hadde jeg vannavgang og gikk med det i over 1 uke før jeg føda. Forsto det slik på sykehuset at det ikke var noen regel på hvor lenge man kunne gå. Men jeg var innlagt på sykehuset hele tiden og ble fulgt opp med ctg målinger et par ganger daglig og blodprøve for å måle crp en gang pr dag.

Håper du har føda nå då, siden der er noen dager siden du skreiv innlegget... Det var i alle fall et mareritt å vente så lenge...

Skrevet

Da vannet mitt gikk, fikk jeg beskjed om å møte opp på sykehuset 24 timer etterpå for å bli satt igang. Dette pga infeksjonsfare. Fikk antibiotika før og etter fødsel også, for å være sikker.

Skrevet

Vannet mitt gikk i uke 35. Pga omstendighetene (jeg ble med i en verdensomspennende undersøkelse ang vannavgang og igangsetting/venting på at fødsel starter av seg selv og hva som evt er best, og avgjørelsen ble dermed tatt av de som utfører undersøkelsen, i Australia!) ble jeg satt igang samme dag.

Men generell policy på mitt sykehus (SUS) ved vannavgang, er at man settes på antibiotika, for så å igangsettes etter maks 3 dager (såfremt det ikke er altfor tidlig da).

UL ble ikke tatt i mitt tilfelle, hvertfall.

Når hodet ligger så langt nede, er det ofte det som stopper opp vannavgangen. Men passasjen er jo likevel åpen opp til fosteret da, og infeksjonsfaren derfor til stede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...