Gå til innhold

Hypernemis gravidarium=( Er det noen andre som sliter med dette?


Lillespiren<3

Anbefalte innlegg

Hei...

Hitttil har det nesten bare vært trist og vondt å være gravid.

Jeg hadde vist om det bare en uke da jeg ble forferdelig dårlig. Jeg har spydd døgnet rundt i mange uker. Da det var på det verste lå jeg bare i sengen hele døgnet og spydde magesyre. Hadde så lite i kroppen at trengte nesten ike gå på do. Gikk ned masse i vekt og blodprosent og andre blodverdier er kjempelave. Volssomme brekninger som aldri tok slutt. Jeg har vært innlagt 2 ganger på sykehuset. Og har nå gått et par uker som dagpasient og kommer noen ganger i uken og får væske intravnøs. Jeg har prøvd mange forskjellige kvalmestillende. Men den eneste som virker litt hete zofran, den blir egentlig gitt til kreftpasienter på cellegift. den tar ikke kvalmen, men en del av brekningene. Synes det er skummelt å mått ta medikamenter, men er jo helt nødt. Selv nå når jeg tar zofran kaster jeg opp mange ganger om dagen og ligger bare til sengs. En tur til legen er stor nok påkjenning til at jeg ligge rå spyr resten av dagen. Jeg har hatt det slik i 7 uker nå. Nå er jeg i uke 12, men har ikke merket noe bedring. Hypernemis gravidarium heter denne tilstanden. Betyr ekstrem graviditetskvalme.

Er det noen andre som har eller har slitt med dette? Trenger virkelig noen råd eller oppmuntring, or er i ferd med å bli deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff og huff, stakkars deg, høres helt forferdelig ut, har desverre ingen gode råd å gi, for jeg har heldigvis bare vært litt kvalm og ikke kastet opp. Sorry, ikke for å gni d inn :-)

Håper du føler deg bedre snart og at den verste kvlmen gir seg...

Masse lykke til, sender deg en haug med gode tanker :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

Kjenner meg igjen. Spydde i 8 mnd med nr1. er nå 16 uker på vei med nr 2 og like ille igjen. Det som hjelper meg er masse hvile. Blir dårlig med en gang jeg gjør noe. innimellom hjelper det å spise kjøtt så magen har noe og jobbe med. lettmat gjør at jeg kaster opp med en gang tyngere mat går det flere timer. Jeg regner med å kaste opp hele svangeskapet nå også. men etter hvert virker det som kroppen vender seg litt til det og man takler det bedre. Hadde aldri fått nr 2 hvis jeg trodde at jeg skulle bli like ille. Men her sitter jeg med en 2 åring i tillegg. Men det går. Det som også virker i perjoder er å prøve å spise mere mat. man finner ut hva man blir mer og mindre kvalm av. Klarer å kontrolere det til en hvis grad med mat nå. men det tar litt tid å klare det. Er letter etter man er over 14 uker.

men uansett er det bedre å kaste opp mat en magesyre for det er pyton..

Håper du har en lege som sykemelder deg den tiden som du trenger. For du trenger ro. Jeg orker ikke å se folk for tiden men de fleste skjønner det. Ta i mot hjelp til hus og andre ting.

 

Håper du blir bedre snart.

Ellers får du trøste deg med det legene sa til meg.

barnet har det bra;o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Spydde/var kjempekvalm i 7 mnd med nr 1. Skikkelig jævlige greier! Har kun vært kvalm t.o.m uke 12 denne gangen. (så der er håp neste gang, dersom du ønsker en til etter hvert;) ) Sea band som man har på armen fås kjøpt på apoteket. Akupunktur og homeopati er det mange i min vennekrets som har brukt med gode reslutater (bare sjekk at de er godkjente!!) Jeg benyttet meg av homeopati med kjemperesultater i 7 mnd:) Skulle gjort det lenge før, men var så redd for at noe galt skulle skje med babyen:/ Dumme meg!;) Ellers funker fersk ingefær på noen. (Jeg trakk sterk te av fersk ingefær) Håper du blir kvitt slike grufulle graviditetstegn snart:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

tusen takk for svar=) Det har blitt litt bedre nå i uke 14, men er enda veldi dårlig. skal gå 2 gang i uken å få intravnøs nå, så det er framgang=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei . uff hvet akkurat hvordan du har det . ikke vært fullt så ille som deg at jeg har havnet på sykehus for næring. men jeg har spydd å vært dårlig siden uke 5 ---! det er helt jævlig ,sliten , vondt spying ,osv ...=( man klarer nesten ikke tenke positivt der å da! var sånn frem til nå ...nå er jeg også 14uker på vei , og eg er fakisk blitt bedre =)=) så nå håper jeg det går riktig vei ,=)

krysse fingrene fremover . lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen ja!:/ Er nå 17+3 og det har så smått begynt å gå over.. Jeg ble også innlagt, for å få væske og næring.. En blir ganske dehydrert av å drive å spy sånn... Og ikke minst sliten! Føler meg deg!!

 

På meg så har kun sprøytene jeg fikk på sykehuset virket (vet ikke hvilket stoff det var). Har prøvd å småspise hele dagen, ingefær, akkupressur, x-antall kvalmestillende tabletter og diverse andre kjerringråd uten hell:/

 

Men de har snudd nå, så ikke bli skremt av de over som var dårlige i 7-8 mnd. Det kan gå over før:) Og jeg har blitt fortalt at dess dårligere mor, dess friskere barn;) (uten at det trenger å bety at de som er helt friske får syke barn).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har/hadde det på samme måten.

Hadde det med førstemann også, men ikke så ekstremt som nå.

 

Eneste trøsten jeg kan gi deg er at du glemmer det fort når det er over (ellers hadde jeg garantert ikke blitt gravid med nr 2 ;-) )

 

Førstemann roet det seg gradvis fra 4 mnd og det var helt slutt da jeg var i 6 mnd.

 

Har du fått Zofran som smeltetablett? Jeg klarte den ikke i pilleform, men smeltetabletten beholder jeg. Den smaker pyton, men for meg er det verdt det.

Bruker du 4 mg eller 8 mg?

 

På Ahus fikk jeg beskjed om at denne var brukt lenge mot ekstrem svangerskapskvalme, så jeg kunne ta den med god samvittighet.

Jeg liker heller ikke tanken på å ta medikamenter.

Samtidig så føler jeg at jeg har fått litt av livet mitt tilbake etter at jeg fikk Zofran.

Jeg slipper å ligge i sengen hele dagen og jeg må ikke på sykehuset annen hver uke for å få væske.

 

Med litt galgenhumor så tenker jeg at jeg slipper i alle fall å legge på meg 30 kg i svangerskapet (som alltid var min store frykt).

 

Vi får krysse fingrene for at det snart er over for oss begge og alle andre som har det. Og for en premie vi får ut av dette, et nydelig lite nurk :-)

 

Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har to svangerskap bak meg med innleggelse pga ekstrem svangerskaps kvalme. På vei m 3 mann nå, og det som har hjulpet meg nå er flattbrød;) tørt flattbrød uten vann til! Er snart i uke 18 og nesten helt bra om jeg bare tar det litt med ro;) verdt et forsøk;) lykke til, dette fikser du;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...