Gå til innhold

Oppgitt over Nav nok engang..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har "kranglet" med Nav, siden jeg var 16 år, er nå 23..

Har kronisk utmattelsesyndrom, noe som gjør at jeg i perioder ikke er i stand til å jobbe og blir veldig fort sliten.

Måtte slutte vgs pga stort fravært, men fikk etterhvert fullført det som privatist på 4 år, men fikk ingen hjelp fra Nav. Har prøvd mange jobber, men det fungerer kun et par mnd, så blir jeg sykemeldt, har søkt rehabpenger, fått avslag. Fikk innvilget yrkesrettet attføring, ble sendt på kurs sammen med en haug 50 åringer, og vi skulle lære data.. Det var bortkastede 3 mnd, for jeg kunne absolutt alt fra før. Søkte om støtte til høyskoleutdanning, men det fikk jeg avslag på, siden jeg er under 26år.. har klaget på vedtaket, men fått endelig avslag igjen.. Jeg blir så oppgitt :( har studert 1 år på høyskole nå på studielån, men jeg trenger tilrettelegging i skolehverdagen og det er kun mulig i samarbeid med Nav... Så jeg kan ikke fortsette... De mener at utdanningsituasjonen min ikke er vestentlig avvikende fra normalen.. Jeg har ikke gått på skole "normalt" siden 10kl, er ikke det vestentlig avvikende så vet ikke jeg.... Så nå vet jeg ikke hva fremtiden bringer, får ingen jobber jeg kan fungere i uten utdannelse...

Vet egentlig ikke hva jeg ville med dette innlegget, men er godt å få ut litt frustrasjon!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke jobber KAN du fungere i da?

Unnskyld at jeg spør så brutalt, man kanskje du faktisk er ung og ufør? For det finnes ingen jobb nå i dag som er "lettere" å utføre enn det er å gå på videregående skole. Det veit jeg, for jeg jobber i vgs, og vi krever omtrent bare oppmøte av elevene nå til dags. Det er veldig veldig lite av egen krevende innsats som skal til for å komme gjennom, og hvis du ikke greide det en gang, skal du da greie en JOBB? Minimum er jo oppmøte... Kanskje du bør tenke på en vernet arbeidsplass?

Skrevet

Jeg er blitt noe bedre enn da jeg gikk vgs, men det jeg trenger er en jobb som ikke er så krevende fysisk, altså en type kontorjobb. Men det er vanskelig å få uten utdanning, så jeg ønsker å utdanne meg innen regnskap, bank, revisjon eller lignende, det tror jeg kan fungere.

For jobber jeg har hatt tidligere som f.eks kokk, bhg, kiosk, gamlehjem, butikk blir for krevende fysisk med at jeg blir sliten i kroppen..

HI

Skrevet

Hvordan kan NAV tilrettelegge så du kan fortsette på høyskoleutdanningen? Det er vel ikke oppmøteregistrering så du velger selv hvilke forelesninger du vil gå på.

Skrevet

Hva slags tilrettelegging til utdanning er det du søker på, da? Assistent? Frtitak for oppmøteregistering?

Skrevet

Enkelte fag har obligatorisk oppmøte jo.

Men tenker mer på tilrettelegging med utvidet eksamenstid, utvidet frist på innleveringer av obligatoriske oppgaver osv.

Samt med det økonomiske, det er praktisk talt umulig å overleve på studielån når man av helsemessige årsaker ikke har mulighet til å jobbe vedsiden av.

HI

Skrevet

Jeg søker yrkesrettet attføring/AAP, men tiltakene er fritak for oppmøteregistrering, veiledning eller lengere frist på innleveringer, samt litt tilrettelegging ang eksamen.

Skrevet

hvorfor skal du ha krav på mere penger under utdanning enn alle andre, som klarer seg på stipend og studielån? man blir uansett ikke rik av å være student, frisk eller ikke...

Skrevet

du kan få utsettelse på innleveringer og utvidet eksamenstid osv via skolen så lenge legen din skriver om diagnosen din og sier at det trengs. Økonomisk så får du bare klare deg, det har alle vi andre studenter med barn som ikke har hatt mulighet til å jobbe. (regner med at du enten har bar eller er gravid siden du er her inne) hvis du er alenemor, så får du støtte for det, har du en samboer så må han nesten bare jobbe så mye han kan for å endene til å møtes. Det har jeg og samboeren min gjort i 3-4 år nå, og det er hardt, men det går. Du kan bo på billige tudentleiligheter, du kan handle på fretex og heller søke om ytelser som bostøtte osv.

Mulig jeg virker ubarmhjertig nå, men jeg forstår ikke helt hvorfor NAV skal innblandes i skolegangen din så lenge du får støtte fra lånekassa?! Det er jo ikke NAV som bestemmer dette med hvilke tilretteleggninger du skal få på skolen, det er det skolen som tar stilling til i samråd med legen din.

Skrevet

Yrkesrettet attføring og AAP er jo ordninger som er til for de som er syke! At de skal hjelpe til med diverse ting for at man skal kunne komme seg ut i lønnet arbeid!

Skrevet

Jamen de tilretteleggingen som HI ønsker kan skolen ordne så lenge HI har en legeerklæring som foklarer hvorfor dette trengs. Ingen av de jeg gikk på Høgskolen sammen med som hadde tilrettelegging hadde gått via NAV, de hadde med seg legeerklæring fra fastlegen og evnt sykehus.

Hvorfor skal HI få mer støtte enn det lånekassa gir fordi hun ikke får jobb ved siden av? De færreste som har barn i tillegg til fulltidsstudier har tid og overskudd til å jobbe samtidig som de studerer. Hun kan jo søke om å få penger fra NAV under sommerferie, siden lånekassa ikke utbetaler på sommer, men under skoleåret tror jeg hun ikke får noe annet enn evnt bostøtte.

Skrevet

Det ser ut til at "yrkesrettet attføring" har opphørt fra mars i år?

Og at de bruker en ny sekkebetegnelse som heter arbeidsavklaringspenger.

"Ordningen med yrkesrettet attføring er opphørt fra 1. mars 2010. Fra samme tidspunkt er det innført en ny stønad som erstatter tidsbegrenset uførestønad, attføringspenger og rehabiliteringspenger. Den nye stønaden kalles arbeidsavklaringspenger."

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Yrkesrettet+attf%C3%B8ring

Skrevet

Kjære HI

og til anonym 17.12 først!

er du helt dust eller?

"du for klare deg på stipend og studiestøtte"??!

vet du hva NAV står for???

De er der for å hjelpe de syke, de som for en periode eller for resten av livet IKKE har mulighet til å jobbe.

Du fikk ingen støtte fra NAV nei, synd for deg..du er IKKE alle vet...jeg har AAP penger nå mens jeg studerer.

Jeg for 14 000 kr i måneden av NAV.

Jeg er ikke alenemor så vi klarer oss bra.

Og til deg HI.

Ta kontakt med fastlegen din. Fortell han hva du ønsker og hva han skal skrive. Be han sende det brevet til NAV!!! Du har rett på å blitt tatt på alvor, og du har krav på penger og oppfølgning pga sykdommen din.

Skrevet

Sikker på du ikke fyller unntaksreglene da?

Skrevet

Det er sikkert fælt for HI å ha hatt den sykdommen så lenge, og bli overfalt av "haukene" her på bim-forumet.

Men 19:29, jeg lurer på hvorfor du får 14000 i mnd av NAV for å studere til en jobb du ikke kan ha? Eller misforstod jeg nå?

HI har skrevet at hun har studielån, men hun mener det er vanskelig å klare seg på.

Skrevet

19:29:

Jeg har sendt flere legeerklæringer til Nav, der det står at lege anbefaler videre utdanning, til "kontoryrker" som er det mest hensiktsmessige for meg.. Men Nav bryr seg vist ikke om det..

HI

Skrevet

I forhold til SKOLEN du studerer ved HI, så sender du de samme papirene som legen har skrevet til NAV og snakker med SKOLENS ledelse om mulighet for å få utsettelser osv. NAV er ikke riktig instans på akkurat dette punktet, det er skolen du må ha en avtale med. Og ALLE skoler vil gi deg de riktige tilpassningene som du har rett på iflt sykdommen din.

Økonomisk må du nesten bare godta at NAv sier nei, de har tydeligvis loven på sin side. De er iskalde byråkrater som gir beng i det enkelte mennesket, de skal kun følge sine regler og aldri se utenfor firkanten. Har kranglet med dem selv om 3 ukers pappaperm når jeg skulle ut i praksis via høgskolen, og de nektet bankt siden jeg ikke var i perm via NAV (ikke fikk støtte fra dem) og fordi far ikke hadde søkt om perm ved barnets fødsel... Jo takk, reglene er klare der, jeg vet det, men litt slingringsmonn må det da vel være? Nei, NAV har ikke slingrinsmonn, men det har sosialen da, kanskje du kan høre der om litt støtte??

Ellers så kan du søke om bostøtte for å få mindre å betale i leie pr mnd.

Skrevet

jeg har nå regnskaps jobb, hadde ingen utdanning etter 10 kl men tok kurs (3 mnd) i kontor og regnskap. (dette fikk jeg dekt av NAV- ) etter kurset søkte jeg jobb via vikarbyrå og jobbet meg oppover derifra.

Skrevet

Hvis nav skulle hatt slingringsmonn, hvordan skulle da velferdsstaten blitt?! Veldig god for mange, men vi er en del som jobber hue og ræva av oss, og betaler skatt i alle bauger og kanter... Man er faktisk nødt til å sette grenser i et system som vi har. Vanskelig å uttale seg i enkeltsaker, slik som HI presenterer her, da det kan være utrolig mange forhold som spiller inn. Hun får vedtak, og må lese gjennom disse grundig. Dersom de er urimelige må man klage, begrunne, osv... De som får avslag på søknader får det av en eller annen grunn. Ikke alle kommer gjennom nåløyet, men for noen hjelper det å klage. Sånn er det bare!!!

Legger til at jeg ikke tar stilling til HI's sak her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...