Gå til innhold

Klær til vinterbaby - trenger tips


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi venter baby i november, og lurer fælt på hvor mye klær og hvilke klær vi burde kjøpe inn? Tenkte dere med småtroll på 0-1 år har rimelig god peiling på nettopp dette ;) Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk baby i januar, og kjøpte vel i grunn helt vanlige klær. Langermede bodyer og sparkebukser i velour for det meste. Litt ullbodyer. En passelig tykk utedress(ikke for tykk) og en god lue.

Jeg hadde vel en 6-8 bomullsbodyer og 2-3 ullbodyer, og 5-6 sparkebukser/sparkedresser, mest i str 50. Og str 50 ble brukt en stund, ca 6 uker. Han var normalt stor ved fødsel. Hadde tilsvarende mengde i str 56.

Jeg fikk storgulper, så de ble litt skift i løpet av en dag, så måtte ta i bruk str 56, etter noen få dager, for det var ikke mer rent/tørt i str 50. Gikk greit det og, men var stort i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også noen sett i hjemmestrikket ull. Men det ble ikke så mye brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig om strl 50 blir brukt en uke eller flere måneder, så du gjør nok lurt i å ikke kjøpe alt for mye av dette. Butikkene er åpne etter fødsel også (selv om det kan virke uoverkommelig å komme seg på klesbutikker den første tiden) Og regn med at du får en del gaver i denne størrelsen.

 

Ellers er det kjempefint å ha ulldresser og bodyer i litt større, som kan brettes opp den første tiden, og brukes en stund. (ullklær er ganske dyre). Vi hadde ingen utedress, det holdt med voksipose og tjukke ullplagg. Luer i ull er også et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte inn flere ullklær (bodyer og strømpebukser) både litt dyre og litt billigere. Men vi fikk ikke brukt noe av det fordi snuppa var allergisk mot ull, å fikk masse utslett av det. Så det ble jo ikke brukt! Så vil anbefale deg å kjøpe ulltøy med bomull på innsiden.

Ellers så hadde vi:

5-6strømpebukser

2-3par lester

4-5 joggedresser/sparkebukser

7-8 langermedebodyer (brukte mest strømpebukse og body hjemme)

2 tynne vinterluer (var jo stortsett hette på ytterklærne, så trengte ikke så tykkeluer da vi stortsett hadde hetten på)

Votter med tommel! (da lærer ungen tidlig å ha tommelen for seg selv, å det blir lettere å ta på votter etterhvert som han/hun blir større).

2fleecedresser/eller litt tykke bamsedresser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira06

Ser du har fått mange gode svar her, men vil komme med et tips til.

 

Vet ikke om dette er ditt første barn, men jeg fikk mitt første i september. Den siste tiden gikk jeg sykemeldt, og hadde god tid til å handle... altfor mye!

Har i ettertid funnet ut at det er totalt bortkastet å kjøpe kjoler, olabukser osv til de minste, dette blir brukt maks en gang. Har så mye klær i de minste størrelsene som nesten aldri ble brukt. Rett og slett fordi disse klærene var utrolig upraktiske.

Så mitt råd er at du stort sett ikke trenger så mye annet enn bodier, strømpebukser, pysjer, sparkebukser og utetøy til de minste babyene. Selvsagt er det flott å ha et par fine bukser og gensere til når man får barselbesøk eller skal bort, men ville nok ikke kjøpt for mye av det.

 

Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale å kjøpe inn noen gode og myke ulltepper/babytepper. Dette brukte vi mye av hele tiden, og det er greit å ha flere med tanke på gulping osv. I tillegg er det varmt og godt for babyen i bil, vogn eller tidlig på dagen før huset er ordentlig varmt.

 

Lykke til i tiden fremover:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode tips! :)

 

Forløpig har vi kjøpt litt klær, både bomull og ull, mest i størrelse 56/62, men også et par i str. 50. Har droppet alt av kjoler, stive klær og klær som vil krype opp. Tenker som så at komfort kommer først hos de minste.

 

Siden jeg fikk så utrolig bra respons spør jeg like gjerne om litt til også ;)

Har dere noen råd i forhold til hva man trenger av utstyr? Tenker først og fremst i forhold til amming, men også annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omslagsbodyer! Det skulle jeg ønske jeg hadde mer av i begynnelsen.

Upraktisk med sånt som må over hodet på sånne små.

Og gjerne selebukser/sparkebukser, sånne hele som går over skuldrene. Så slipper du at det deler seg på midten :)

 

Ellers så hadde vi et par 'bamsedresser' til utebruk, men de ble lite brukt. Hjemmestrikket er mye bedre, det er ikke så stivt og klumpete. Spesielt i bilstol.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira06

Når det kommer til amming er det tre ting jeg ikke kunne leve uten; gode ammeinnlegg, ammepute og elektrisk pumpe.

Fikk en ammepute noen mnd før termin (hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe noen), og den brukte jeg faktisk mens jeg gikk gravid også. Fikk så vondt i bekkenet på slutten, og da var den fantastisk å bruke for å støtte opp når jeg skulle sove:) Har i tillegg brukt puten hele tiden mens jeg ammet, og det var mye mer avslappende å legge ungen der enn å holde henne. Pumpe ble mannen min sendt ut for å kjøpe når frøkna var noen dager gammel, fordi da holdt jeg på å sprenge.. hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ei jente i desember og har noen tips å komme med:

 

- Ikke kjøp str 50. Str 56 er litt stort i starten, men det går helt greit med en liten brett på ermene.

 

- Dropp de tykke vinterklærne. Regner med at du har en varm vinterpose i vogna og da er det mer enn nok med vanlige inneklær (evt. i ull hvis det er kaldt).

 

- Glem søte kjoler og tøffe bukser (tøft, jeg vet...). Det er body og stilongs det går i i starten.

 

- Styr unna klær med hette. Skjønner ikke hvorfor så mye babytøy har det - den er bare i veien når de ligger.

 

- Kjøp mindre enn du egentlig har lyst til :-) Det er gøy å shoppe, men ikke noe gøy å ha skapet fullt av fint tøy du ikke får brukt. Jeg hadde et stort redebyggerbehov da jeg gikk gravid og klarte ikke la være å shoppe en del. Men jeg kjøpte mye i store størrelser. Babyen trenger klær neste år også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv novemberbaby og er enig i det meste her inne!

 

Vil bare legge til dette:

 

- Vi klarte oss fint med manuell pumpe vi. Og jeg klarte meg også uten ammepute: Vanlige sofaputer/pynteputer (med trekk som kan vaskes ;)) gjør samme nytten.

 

- Vi klarte oss også helt greit uten vippestol.

 

Og, ja, jeg ville kjøpt skikkelige ullklær (uten bomull innerst), selv om enkelte blir allergisk. Hvis du er redd for det, kan du heller beholde merkelappen på eller ta vare på kvitteringen, så får du alltids byttet det.

 

Vet mange synes det er dyrt med Nøstebarn, men vi hadde et par-tre bodyer derfra og brukte ikke annet. Størrelsen 56/62 brukte vi fra han kom i hus (var 53 lang) og til han ble tre måneder, så de kom virkelig godt til nytte! Legg til et par bukser derfra og et par ullsokker, ulldress og pysj, så har du helt ærlig talt alt du trenger av klær til knotten de første 3 månedene! Dette er gode klær som ikke trenger å vaskes så ofte... Mitt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn født i både november og januar.

 

Mye gode tips her, så har ikke annet å tillegge enn at en god, varm vognpose er gull verdt. Har selv brukt lammeskinnspose og har kun hatt vanlig body og joggebukse(barbeint i posen) på ungene på vinteren når vi trilla. Ullundertøy på den aller kaldeste tida, og selvsagt en liten ullue.

 

En god, dypvogn er også greit, da ligger barnet lunt og skjermet for vind og vær.

 

Ang. amming, så får du bare se det an hvordan det går. Man blir gjerne veldig sår den første tida, men det gir seg etterhvert. Kjøp en tube purelan på apoteket for å smøre på såre brystvorter.

Ang. pumpe og flasker, så har jeg aldri hatt behov, har kun ammet mine. Du kan jo vente med innkjøp av sånt til du vet om du trenger.

 

Siste tips. Ikke vask alt av nytt tøy med det samme, ofte kjøper man for mye klær/ting man ikke trenger, og forblir klærne ubrukt kan du jo enten bytte, selge eller gi bort i gave det du ikke har brukt, da er det jo helt nytt og med prislappen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg har også kun ammet, men måtte sende samboeren min etter en pumpe etter å ha vært hjemme et par dager på grunn av brystspreng. Så det er flere grunner til at det kan være greit å ha! Har kommet godt til nytte ved tette melkeganger og brystbetennelse!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fikk baby i januar når det var på det kaldeste, men brukte bare langearmet omslagsbody og strømpebukser,

 

når vi var ute med vogna så hadde han på seg strikka genser,lue,votter(babyull tror jeg) i tilegg til body og strømpebukse. han blei helt klam hvis han hadde mer på i voksi posen.

 

og når vi brukte bilsete hadde vi en god bobledress(m/hette) og her vil jeg anbefale å kjøpe slik hvor armer og bein kan brettes inn, da har du en dress hele vinterperioden.

 

må legge til at vi fikk mye bruk for str50 på tross at gutten veide 4,4kg ved fødsel. Folk sier at 56 er like bra, men vi kunne ikke bruke 56 i det heletatt i begynnelsen. synes det er litt trist å ligge med 3 bretter på armer og bein, når man ofte finner kjempebillig 50 tøy på H&M (vi fant bl.a velur bukse 30 kr ,2 pk body 50 kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må legge til andre ting vi absolutt ikke trengte,(skulle ønske noen ga meg råd om hva man ikke trenger)

 

trengte IKKE:

bleiesøppeldunk: har ikke hatt, men tror det er totalt bortkasta.

 

vippestol: vi har gitt gutten vår grøt en stund nå, men brukt stolen 1 gang

 

brystpumpe: de få gangene jeg trengte funket det bedre for hånd.

 

trengte etterhvert:

 

seng: vi brukte ikke senga hans før han var 3 mnd

 

badebalje: mye lettere å dusje sammen , men dog kjekt når det er sommer å bruke som "basseng"

 

stellebord: brukte kunn vaskemaskinen i begynelsen

 

 

 

brukte MYE : vogna (er så vanvittig fornøyd med emmalijunga vogna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk ei lita jente i slutten av november. vi kjøpte inn en god del "vanlige" myke klær i str. 50 og 56 (vi visste at vi ville få ei lita jente)

 

jeg kjøpte også 5sett med Devold ull, langerma body og stilongs, dette var tolags med bomull innerst. det endte opp med at disse ble mest brukt, både på dagen og på natta:) det er så mykt og godt med ett tynt og varmt lag istede for mange lag i klumper.

 

ellers hadde vi en tykkere dress når vi skulle i bilen og slikt, og en hjemmelaget vognpose av en dundyne og fleecepledd. så hun sov godt og varmt i posen i bare ull selv om det var 30 minus(jada, en skal ikke ha de ute under 10minus, men dette gikk helt fint!)

 

tror dette var veldig behagelig, hun fikk bevege seg som hun ville og det var akkurat passe varmt:)

 

så jeg kunne egentlig spart pengene som ble brukt på vanlige klær og pysjer, og brukt mer penger på to-lagsull!:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og utstyr ellers vil jeg anbefale et skinn i senga og dundyne, sam ullpledd(vi hadde et strikket og kunne ikke vært for uten! top i seng, bil og i vogna utover våren, når pose blir for varmt)

 

sånn med tanke på amming vil jeg absolutt anbefale deg brystskjold! jeg hadde nok dødd uten! har du store brystvorter er avent sine gode, men jeg likte nuk sine best, de er mindre og tynnere og ikke så stive og var ivertfal bedre for babyen å få tak i uten å få brekkninger..

smukken kom godt med for oss, og vi valgte nuk her også, fordi disse var minst å ikke så lange i smokken, latex er bedre enn naturgummi(brun) fordi den siste danna et hvitt lag på utsiden om den ikke var i bruk på to-tre dager.. :S

 

ellers var det nødvendig med bilsete(maxicosi cabriofix, med base for vår del) og vogna emmaljunga edge, stor og god og mange fix'e finesser! blandt annet klikk systemet for enkel sammenslåing, vipping i bunnen på baggen, innebygd insektsnettig og ikke minst at en kan sette opp ryggen i baggen, så kan en variere mens den lille er for liten og drukner i sportsdelen.. vi bruker baggen til sitting og soving enda, den lille er 7 månder, og vil fortsettemed baggen ivertfall en månde eller to til..!:) )

 

ja, nok gulpekluter(vi har vel 20++ til diverse bruk, selv om hun aldri var noe storgulper, men hun har noen hun koser med om hun skal sove, noen til underlag i stelleveska osv.), sinksalve, paracet for de minste og termometer er kjekt å ha i hus den dagen du trenger det.. :)

 

så vogn, bilsete, gulpekluter, brystskjold, pumpe og en god ammebh(mamabell funka fint for små pupper;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare anbefale melk oppsamlere.. I begynnelsen når du ammer,så renner det som regel av det ene brystet når ungen ligger på det andre. Da er det veldig kjekt å samle opp denne melka! Så er det bare å fryse ned,så har du og faren melk nedfryst hvis dere skal ut en liten tur! Jeg angrer på at jeg ikke ble fortalt det! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk i oktober i fjor og dette var også en rimelig kald vinter. Så kald at det var sjelden vi kom oss utendørs.

 

Det første jeg kan anbefale er en kjørepose med glidelås (om dere har bil). Vi hadde først en kjørepose fra Lindex som var med armer som vi måtte tre babyen inn i, det var egentlig upraktisk.

Istedet kjøpte vi en kjørepose fra Babytravel som bare kunne være en del av bilstolen. Så var det bare å sette babyen oppi der og trekke igjen glidelåsen på midten. Når bilen ble oppvarmet var det bare å trekke opp glidelåsen slik at babyen ikke ble for varm. En utrolig praktisk sak å ha på vinteren når man bærer bilstolen imellom.

 

Ellers hadde vi litt ullbodyer og strømpebukser, men ikke bare det. Jeg brukte det stort sett når vi skulle utendørs og trille, for ellers syns jeg det var et herk å fjerne bæsjeflekker fra ullklær som trenger skånsom vask. Det gikk bort, men da måtte jeg vaske de litt hardere enn anbefalt.

Samme med nattpysj i ull. Vi hadde for det meste ulltøy fra Joha, men også fra Sparkjøp. De er billige, og det er greit å kjøpe billig når babyen vokser så fort som den gjør.

Hvis det blir for lite klær i ull, så kan man spe på mer ved å handle mer når babyen er født. Det kan føles individuelt hva man har behov for av ull og slikt. Vi hadde ikke mye, og babyen var sjelden kald.

 

Et par tynne luer i merinoull, og evt et par votter i merinoull. Er det veldig kaldt ute kan man kle en tykkere lue utenpå, men vi klarte oss med den tynne merinolua, da det er ganske lunt i vogna. Vottene ble ikke brukt den første tiden, da vi hadde "innebygde" votter i dressen.

 

Ellers anbefaler jeg å passe på å kjøpe en tykkere vinterdress som har både føtter og hender, så slipper man det styret med tykke sokker og votter. Ofte ramler det av uansett. Favoritt-vinterdressen var fra H&M og var utrolig lett å kle av og på. Det gikk som en lek. Noen babyer blir illsinte når de blir påkledd, så det er greit å gjøre det enklest mulig :)

 

Kort oppsummert:

Kjørepose fra Babytravel

3-4 ullbodyer i ull, samme med strømpebukse

2 nattpysjer i ull (til bruk på de kaldeste periodene)

En lue i merinoull. Gjerne i den typen med hals (djevellue???)

Et par votter i merinoull

Vinterdress med hender og føtter

Hals, om det ikke er med på lua.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå listet jeg selvfølgelig bare opp de ekstra klærne man trenger på vinter. I tillegg kommer selvsagt vanlige bodyer, strømpebukser etc.

De bør være tilsammen 7-8 av hver når det kommer til body, strømpebukse og nattdrakt. Jaja, ikke fullt så mange nattpysjer kanskje ;) Vi hadde bare 2 nattrdrakter i starten og det ble fort for lite. Kunne gjerne hatt et par til.

Et par behagelige bukser.

 

Jeg syns det var utrolig upraktisk med bomullsokker på vinteren, da hun likevel brukte strømpebukse. Det gikk i ullsokker utenpå strømpebuksa. Og bomullsokker er upraktisk uansett på småttisene da de bare sparker det av seg, eller at de sklir av. Jeg opplevde det ihvertfall slik. Det er bedre når som hun er litt større, i tillegg til at det er sommer og at det ikke gjør så mye om hun sparker dem av.

Tynne jakker og søte hettejakter var også bare upraktisk. Babyer liker å ha på seg minst mulig klær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du har fått så mye tips så er jo ikke så mye mer å adde. Men noe av det beste jeg hadde ift. årstiden (januar) var sånne små ullpledd i merinoull. Hadde alltid et med meg, og synes det kunne brukes til "alt" siden det var så "lett". Har et fra Joha, og var aldri redd for om han skulle dratt det over hode og sånn siden man kan puste lett igjennom det.

 

Og om du er avhengig av bil, så er det kjekt med en god løsning for å sette babysetet i ei trille eller vogna. Jeg var bestemt på at mini skulle sitte så lite som mulig i bilsete så litt skeptisk i starten. Men fant fort ut at han sovnet umiddelbart og at en sovende baby er grusom å flytte på.Og så da skulle vekke han for 10 minutter inn på en butikk f.eks var bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode tips her inne. Men vil si du ikke må kjøpe så mye i de minste str. Du kommer til å få mye klær, og da er det enklere å supplere etterhvert når du har behov for det. Og når du ser hvilken type klær du liker.

 

Mange sier dropp str 50, men jeg ville ha kjøpt noen plagg og heller handle mer ved behov. Jenta mi var bare 47cm da hun ble født og da var det sån at jeg måtte brette opp srt 50! (hun var ikke prematus, så hadde ikke forventet en så liten baby) Greit å være forberedt, og om du ikke trenger str 50 får du heller bytte eller gi bort det du ikke har brukfor. Så må jeg signere hun som nevner plagg uten hette! Det er søtt, men forferdelig upraktisk og klumpete.

 

Når det kommer til amming:

ammeinnlegg i ull! Kjøp hakket større enn du tror du trenger. Dette både fordi brystene kommer til å vokse+ at det er godt å dekke mesteparten av puppen med ull for å ungå brystbetennelse.

 

Kjøp brystvortesalve. Så det har blitt nevnt før, men må bare gjenta det: melkeoppsamlere, set har en tendens til å renne bra fra brystet det ikke ammes fra i begynnelsen. Ville ikke ha investert i en pumpe før du vet om du har behov for det. Ikke alle som har behov for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg angra faktisk på at vi ikke kjøpte sånn vinterpose til bilstolen, ble så klumpete å dra på jenta masse klær hvær gang vi skulle ut å kjøre, noe vi gjorde ofte med kolikkjenta vår;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...