Gå til innhold

Dere som trener styrketrening og har god peiling-


MammatilMarcusoglillespiren<3

Anbefalte innlegg

Jeg trener mye styrke og jeg prøver nå å såkallt forme kroppen litt...d går ikke an sånn i teorien men få vekk grevinneheng og sånt..jeg trener mye kondisjon og styrke sammen feks 30 day shred med jillian michaels der jegbruker vekter på ca 2,5-3 kg på hver hånd...man skal jo hoppe og slikt med de så d er nok..men jeg trener litt styrke ved siden av for andre muskler og spesielt triceps med en del tyngre vekter fordi folk sier at vi kvinner gjerne kan ha veldig tunge vekter...men er d da best å ta tyngst mulig og mindre reps ? eller skal jeg ta 3x15 feks? og hvor tunge vekter er d lurt å ta for å feks få litt fremgang...nå har jeg brukt 4 kg på hver hånd sist jeg trente...og i dag tenkte jeg å bruke mer...for jeg ble ikke støl av d...hva anbefales? hvor mye øker jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er best av set/reps avhenger av målet ditt. Hvis du vil bli sterk, bør du trene mange sets med få repitisjoner. 5X5 er den "klassiske"

 

Noen gode kilder for nybegynnere som deg: http://www.stumptuous.com/basics-of-a-routine og http://www.treningsforum.no/forum/index.php?board=35.0 og http://www.exrx.net/Beginning.html

 

Det er viktig å få med knebøy, markløft, benkpress, militærpress, frivending, men også å kunne klare dips og chins uten assistanse. Få ordentlig instruksjon i disse.

 

For triceps er dips best. Fransk press og skull crushers er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Um, hvis du er gravid nå, så bør du vente til etter du har født før du begynner å trene styrke på ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Heisann!

 

Kan tipse om at det kommer en bra artikkel om dette i neste utgave av Treningsforum Magasinet (er vel ute i butikk - Narvesen, Ica, bensinstasjoner osv - i november mener jeg) - den gjelder riktignok trening for gravide da, men uavhengig av om du er nybegynner eller viderekommende. :)

 

Ellers er det riktig som skrevet over at det kommer an på målet ditt. Hvis du ønsker å forme kroppen (og ikke er gravid!) ville jeg kjørt tyngre vekter og færre repetisjoner, typ 6-10, og kondisjonstrening i tillegg, gjerne intervaller. Husk at du kjører deg til utmattelse under styrketreningen! Ellers kan du kanskje få noen gode tips her: http://www.gympartner.no. :)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har absolutt ikke god peiling, men min trener har det da styrkeløft har vært hans jobb i mange år:) Jeg går på et treningssenter og fikk senest i dag personlig veiledning i forhold til målet mitt. Jeg er gravid i uke 6 og trener som vanlig enda. Med vekter (alle kroppsdeler): 12 - 10- 8 repitisjoner. Med det mener jeg at man på siste runde ikke skal klare å løfte en eneste gang til når man er ferdig med 8 rep. Dermed er det helt opp til deg hvor tungt du løfter. Kanskje varierer det fra dag til dag, men det viktigste er at man får en naturlig stigning i ant kg:)

 

Og etterhvert som magen vokser kommer jeg til å få nye råd og veiledning=) Veldig digg å få eget personlig opplegg=))

 

Dette har jeg trent i 2-3 mnd og har fått utrolig respons over hele kroppen!!

Jeg fokuserer på å løfte vekter (eller meg selv) der jeg må balansere. Mye bedre effekt!!! Feks kinesis eller at man løfter to manualer over hodet istedet for å bruke stang.

 

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare et lite tips til deg som har fått veiledning. Man skal ikke løfte tungt i svangerskapet. Du skriver at du har blitt anbefalt å løfte til max og det er jeg helt uenig i når du er gravid. Derimot skal du være forsiktig og løfte moderat, dette er ikke tiden for styrkeøkning. 8-15 rep med moderat vekt og lytt alltid til kroppen din. Hilsen en PT som er utdannet innen trening i svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg ser at det jeg skrev kunne misforstås litt... Det jeg mente med når jeg skrev at jeg hadde fått god respons etter 2-3 mnd så var det før jeg ble gravid. Jeg var litt undervektig og ønsket å gå opp i vekt før bryllupet mitt - derav denne typen styrketrening:=)

 

Nå er jeg 9+4 og har roet ned betraktelig. Jeg tar i og løfter alltid etter dagsform og etter hvor lenge siden sist jeg har trent.

Når jeg skrev innlegget mitt var det på grunnlag av dit jeg var kommet da. Nå er jeg kommet på et nytt nivå og trener deretter.

 

Og jeg er helt enig at man skal lytte til kroppen sin under og etter trening. Det er kjempeviktig!

 

Jeg tenker mye på fordelene ved å trene mens man er gravid:) Jeg synes det er kult å tenke at man får flere røde blodlegemer i kroppen, noe som gjør at man får opp kondisjonen mye raskere enn når man ikke er gravid - utnytt den sjansen, tenker jeg!!;D

 

Og nå har jeg fått et nytt opplegg med mye mere... hva heter det nå igjen... henger i tau og bruker egen kroppsvekt istedet for så mye vekter;) Core elr noe sånt. Supereffektivt!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

herregud,er d mulig:P da jeg skrev dette var jeg IKKE GRAVID...men takk alle for gode råd,men jeg spør med tanke på utenom graviditet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...