Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle litt om dette? Bør jeg være forsiktig når det jeg gjelder omgang med barn (og voksne) som ikke har hatt vannkopper f.eks? Skal på ferie i neste uke og ei av de som vi skal reise sammen med har fått dette viruset. Det er første ferieuka vår og jeg vil nødig risikere resten av ferien til barna pga mulig vannkopper. Hvis det er noe som kan litt om dette er jeg takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helvetesild kan smitte personer med vannkopper, som ikke har hatt det før. Ville ha vært forsiktig med det ja!

Hvis man har hatt vannkopper pleier man ikke å bli smittet av helvetesild, med mindre man har nedsatt immunforsvar (kreftpasienter f.eks)

Skrevet

Det kan smitte og gje vannkoppar, men det er sjølve blemmene som kan smitte, ikkje spytt, så det er mindre smittsomt enn vanlege vannkoppar. De bør unngå å komme i kontakt med utslettet, og den som har helvetesild må vere flink å vaske hendene etter berøring. Om det er væskande blemmer kan det vere greit å dekke dei til, iallefall om ein går lettkledd.

Helvetesild kan gjere vondt ei god stund etter at utslettet er vekke, men då smittar det ikkje.

Skrevet

Helvetesild og vannkopper er fra samme virus, de som ikke har hatt vannkopper før kan bli smittet. Helvetesild kan man kun få hvis en har hatt vannkopper.

Vet ikke om det ble forståelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...