Gå til innhold

Dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man dagpenger om man selv sier opp jobben?

Jeg sa opp jobben min for flere mnd siden. Nå er vi tilbudt barnehageplass og jeg ønsker igjen å søke jobb, men før det;

Kan jeg få dagpenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men det er en karantenetid på 8 uker fra du melder deg arbeidsledig til du vil kunne begynne å motta dagpenger

Skrevet

Jo, men er ikke denne karantenetiden over for meg da jeg sa opp jobben min for flere mnd siden? Blir vanskelig å betale barnehage og ikke ha inntekt. Håper jo på jobb, men fikk nettopp barnehagetilbudet, og det gikk plutselig så fort i svingen.

H.I.

Skrevet

Den teller fra den dagen du melder deg arbeidsledig. Så du burde meldt deg arbeidsledig med en gang du sa opp jobben.

Men du får ta en telefon til NAV og høre om de kan hjelpe deg på noe vis eller har noen gode råd å komme med

Skrevet

Ups! Så rart! For jeg kunne ikke melde meg arbeidsledig tidligere - for jeg hadde jo ikke barnepass. Må jo ha barnehageplass for å å være aktiv arbeidsøkende.....men kan jo ikke ha barnehageplass som jeg ikke kan betale for. Håper som sagt på jobb da.

Noen andre som vet? Skal ringe Nav senere i dag.

Skrevet

Du sier det jo selv, man må være reell arbeissøker for å kunne få dagpenger.. Samtidig er det 8 ukers karantene når man selv har sagt opp, og denne gjelder fra man melder seg arbeidsledig.. Ergo må du melde deg arbeidsledig og så vente 8 uker på å få dagpenger... Sånn er reglene, kan ikke tenke meg til at nav kan bruke skjønn på en slik problemstilling..

Skrevet

man kan fint registrere seg som arbeidssøker selv om man ikke har barnepass, det er først når du søker dagpenger at dette med rask tilgang til barnepass må være på plass. Så hadde du registrert deg med engang og søkt om dagpenger nå, så hadde alt vært i skjønneste orden.

men snakk med nav som sagt lenger opp her, kan jo være de har en nødløsning til deg

Skrevet

De kan bruke skjønn i spesielle tilfeller.

Da vi flyttet til en annen kant av landet da jeg fikk meg jobb der, ble karantenetiden kortet ned for mannen min, for selv om han sa opp selv, så var det jo ganske umulig å gjøre noe annet siden vi skulle flytte og det er ikke så enkelt for begge å få jobb akkurat på samme tid på et nytt sted.

Og også å få koordinert det å få ordnet med ny bolig, kvitte seg med gammel bolig osv alt på en gang samtidig som vi jo har barn som skulle over i ny skole og barnehage osv slik at vi jo heller ikke kunne være delt slik at vi var i hver vår del av landet i en evighet, selv om jeg flyttet 1 1/2 mnd før resten av familien.

Men situasjonen må være rimelig spesiell for at de skal være villig til å gjøre unntak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...