Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Kalver flest tas fra kua, og får "morsmelkerstatning" i stedet. Men hva er egentlig vitsen med det hvis kalvenes mme er lagd av kumelk? Da kunne de likså godt ha drukket fra sin egen mor. Nattens idiotiske spørsmål :-)
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 for bonden tjener fett på å selge råmelka
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 De får noe kalvegodt som er vegetabilsk, trodde jeg. Med noe mel og planteoljer osv som gjør at melka kan gå til menneskene i stedet. dessuten skal de ikke drikke fra mora, da blir de for knyttet til henne.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #4 Skrevet 13. juli 2010 Jammen var det ikke noen som svarte på dette :-)
Kristin-87 Skrevet 13. juli 2010 #5 Skrevet 13. juli 2010 Når eg jobbet i fjøs på skolen gav vi de melk fra mora. Tappet på egen tønne og gav til kalvene fra flaske eller fra bøtte ( når de var blitt så pass gamle og hadde vent seg til å drikke fra bøtte) med en gang vi var ferdig med å melke kuene:D
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #6 Skrevet 14. juli 2010 Råmelka selges så godt som aldri faktisk. Det er ikke noe generelt system for levering av den.
ellen-propellen Skrevet 14. juli 2010 #7 Skrevet 14. juli 2010 Kua sin råmelk blir gitt til kalvene.Men når kua får vanlig melk i juret (etter 5 eller 7 dager tror jeg) blir melka levert og kalvene får kalvegodt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå