Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vaksinere større barn?

Av ulike grunner (som jeg ikke skal komme inn på her), er mine to barn uvaksinerte hittil.

 

Nå har jeg likevel bestemt meg for å vaksinere barna mine. De er nå 1 og 3 år gamle, og jeg er nå litt bekymret for hvordan jeg skal gripe ann selve vaksineringen. Spesielt når det gjelder 3 årigen, som er midt i trassalderen og meget viljesterk. Gruer meg til vaksineringen bare ved å tenke på det.....

 

Noen som erfaringer med vaksinering av litt større barn? (altså barn i 2-5 årsalderen)

Noen tips for å gjøre det litt bedre for barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fulgt den vanlige vaksineringen på helsestasjon på sønnen vår på 3år, så han har jo fått mange sprøyter der. Den siste når han var 15mnd. Nå i vinter når han var ca 2,5år tok han i tillegg vaksine mot svineinfluensa. Da var det godt over 1år siden han tok forrige vaksine og jeg tror på ingen måte han husket hvordan det var å få vaksine.

 

Vi hadde med 2-3 små lekebiler som han lekte med mens vi ventet og når vi kom inn på rommet hvor han skulle få vaksinen satte vi dem på bordet der og sa at han skulle få leke mer med dem når han var ferdig og at han måtte sitte helt rolig. Av helsesøster som skulle sette vaksinen fikk jeg beskjed om å holde armer og bein på han så han måtte sitte helt rolig og han fikk nærmest panikk av det, så jeg holdt kun armen mens hun satte vaksinen og det gikk veldig bra. Han reagerte knapt.

 

Jeg tror det har veldig mye å si hvordan du (eller evt andre som skal være med når de får vaksinen) oppfører seg. Hvis du er veldig nervøs og virker stresset og bekymret over vaksinen, så blir barnet redd også. Jeg vet ikke om dere har lest noen Tomas eller Emma bøker, men det er noen små, enkle bøker og en av dem heter "Tomas hos doktoren" og i den er han på kontroll på helsestasjonen og får bla vaksine. Du kan jo se om dere får lånt den på biblioteket eller om bokhandelen har den, så kan du lese den før dere skal ta vaksinen. (Tomas får vondt og må gråte litt, men det går fort over med trøst og plaster.)

Skrevet

Jeg tror foreldrenes overføring av stress/frykt er det avgjørende. Det vesle stikket er jo ikke vondt og noe et barn må kunne tåle uten for mye mikkmakkeri etter min mening, og det er din oppgave som forelder å holde deg rolig/roe situasjonen slik at barnet ikke girer seg opp.

 

 

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...