Trenger hjelp!! Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Har nok dette jeg og,venter på time på å få slange ned,kvir meg sånn til dette..Kan noen fortelle om dette??Må si det er vanskelig å gå å handle mat,men det begynner å komme seg.Har kjøpt ferdig blandet deig så jeg har laget brød,men det smaker jo pyy..Har handlet hos bakeriet i dag,men 110 kr for to brød?Det var jaggu dyrt..Flere tips dere har som jeg har bruk for??
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 Søsteren min har cøliaki og hun bestiller mat herfra http://allergikost.no/ http://www.lompe.no/ Hun sier det er billigere enn å handle i butikk. Bare et lite tips fra meg...
Lykkepålandet Skrevet 13. juli 2010 #4 Skrevet 13. juli 2010 Hvis du bor i nærheten av svenskegrensen er det mye billigere og større utvalg der.
n74 Skrevet 13. juli 2010 #5 Skrevet 13. juli 2010 Mannen min har cøliaki og vi baker ofte brød selv. Det som funker best for ham er det grove melet til Finax (grønn pakke), vi tilsetter da endel frø for at det skal bli litt grovere og saftigere (solsikkefrø, linfrø etc). I tillegg bruker vi noe som heter fiber husk (fås på helsekost og noen dagligvarebutikker) som også gjør at det blir litt saftigere. Vi har også prøvd fiberbrødpakken til Finax (brun pakke) som min kjære også liker. Ellers må du jo også tenke på kaker når det skal være festlige lag osv. Vi baker ofte ting som alle kan spise, så slipper vi å spesialbehandle mannen min bestandig. Nøttebunn med krem kan godt erstatte bløtkaka. Vi har også bakt glutenfritt sukkerbrød noen ganger, men jeg synes det blir veldig søtt fordi melet i seg selv er litt søtt. Toro har pakker med glutenfrie vafler - jeg synes de er veldig gode, smaker ikke noe forskjell fra andre vafler. Ellers er noen av Toro sine vanlige kakemixer glutenfri - det gjelder blant annet sjokolade langpanne (som er veldig saftig og god) og muffins. Svigerinnen min baker alltid en sjokoladerullekake - tror den er basert på potetmel, så den er også glutenfri. Vi lager pannekakene selv, bytter bare ut hvetemelet med Toro fin melblanding. (alle ferdigpakker vi har prøvd her har ikke vært noe særlig). Søk litt på nettet når det er noe spesielt du vil lage - det finnes blant annet flere som har lagd egne blogger hvor de kommer med tips - jeg bruker det ganske ofte når jeg vil bake noe spesielt og trenger alternative oppskrifter. Ellers har de fleste ferdigsauser og supper mel i seg. Men Ica har en ferdig brunsaus (pulver) som er uten mel (den eneste jeg har funnet). Toro har noe som er glutenfritt, men det meste har mel i seg. Gilde bruker så og si aldri mel i sine ferdigprodukter - det kan være greit å merke seg. Ellers funker maizenna mel veldig bra:-) Jeg var Toro dronningen tidligere, men har nå blitt ganske flink til å lage mat fra bunnen av - og det tar egentlig ikke så mye lengre tid:-) Lykke til - det er nok litt slitsomt i starten - men etter en stund har det gått seg til:-) Det som er mest slitsomt for mannen min er at han er diabetiker også, så han må ha en mengde med karbohydrater. Men hvis du ikke har diabetes så er livet litt enklere - da holder det ofte lenge med en salat til lunsj for eksempel:-)
Trenger hjelp!! Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2010 Tusen takk for supre tips :-)) Skal nok klare dette og,er nok vanskeligere i begynnelsen.Tar jo litt tid å finne ut av ting :-)
Marbella Skrevet 13. juli 2010 #7 Skrevet 13. juli 2010 12 åringen min har cøliaki og selv om jeg er en habil baker er brødet en utfordring, men jeg baker mye knekkebrød og de spiser hele familien. Vi handler all mat i Sverige, samt Rema butikken her vi bor har endel ciabatta og grove rundstykker som han kan variere med. Hvis du kontakter Toro får du en super oversikt over alle Toro prudukter og hvilke som ikke inneholder gluten- greit og lese hjemme brukte jo 2 timer på og handle i begynnelsen Jeg baker alle kaker glutenfritt( bakte 7 sorter glutenfritt til jul), det finnes endel ferdig sjokoladekake,muffins,brownis som er glutenfri- men alt av kaker erstatter jeg bare melet med semper eller Toro glutenfritt- går helt fint. Fjordlands sin peppersaus er glutenfri. Kan være lurt og melde deg inn i cøliaki foreningen der du bor- der arrangeres det bakekurs og man får mye nyttig info. Trenger du noen oppskrifter, send meg en PM Lykke til
Lille tripsi Skrevet 13. juli 2010 #8 Skrevet 13. juli 2010 Du må ikke begynne på glutenfri diett når du ikke har "svelget slangen". Da blir resultatet feil. Dette er veldigt viktigt, ingen som har informert deg om det?
Marbella Skrevet 13. juli 2010 #9 Skrevet 13. juli 2010 Helt rett Lille tripis....begynner du med glutenfri diett før slangen, kan de hende tarmen har reparert seg med glutenfrikost og du får ingen utslag verken på gastroskopien eller blodprøver etterpå
It's all about me Skrevet 14. juli 2010 #10 Skrevet 14. juli 2010 Har du ikke fått beskjed om at du ikke må starte med glutenfri kost før du er ferdig med gastroskopien???? Har du gått på diett en stund nå vil ikke prøvene vise cøliaki og du står uten dignose. Tarmene trenger gluten for å vise sykdommen. Viktig viktig viktig!
Trenger hjelp!! Skrevet 14. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 14. juli 2010 Hei hei...Joda jeg veit at man ikke skal starte diett før man har tatt slange.Men nå venter vi på svar på blodprøvene..Men nå er legen på ferie så blir en stund jeg får time til det..Jeg skal prøve glutenfritt diett en stund for å se om jeg blir bedre og det har jo jeg blitt..Så tydeligvis at jeg har allergi..Skal utgangspunkt over til vanlig mat igjen om 14 dager,så skal jeg holde meg til det til slangen har vært nede.Men må si at det ikke frister å gå over til vanlig matigjen og bli syk..Har vært så dårlig lenge nå,nærmere 2 år..Og gikk til spesialist og det første han tenkte på var cøliaki..Tenk hvis legen min hadde tenkt i di baner..Men jeg blir fulg opp av han nå så det går bra :-)) Men takk for at dere passer på :-)
dåsa06 Skrevet 14. juli 2010 #12 Skrevet 14. juli 2010 Må bare kommentere det de over her kommenterer, at du ikke må begynne med diett før du har fått tatt tynntarmbiopsien, da dette raskt vil hele tarmen, og prøven vil bli feil. Ser at du er klar over dette, men er det i samråd med lege at du har starta diett, og planlagt å tilbake til vanlig kost før prøven skal tas? Grunnen til at jeg lurer på det er at vår barnelege (min datter på 3,5 år har cøliaki, fikk diagnosen da hun var litt over 2 år) har sagt at dersom man starter på diett, for så å starte en provokasjon med vanlig kost igjen, ofte blir veldig dårlig, altså mye dårligere enn man var før man starta diett. Det ser man bl.a ofte for cøliakere som får i seg noe med gluten, mange blir fort veldig dårlige og kaster opp med en gang..... Sånn ellers har jeg bare god erfaring med å bake både brød og kaker som er glutenfrie. Fikk til og med skryt av brødet mitt av ei som har hatt cøliaki i MANGE år, og har prøvd mye forskjelllige oppskrifter osv. Hvis du er intr i div tips, så send ei privat melding, så svarer jeg når jeg ser det. :-) LYKKE TIL!
Lykkepålandet Skrevet 14. juli 2010 #13 Skrevet 14. juli 2010 På artikkelforum.no finner du noen artikler om cøliaki: http://www.artikkelforum.no/artikler/7-helse/171-coliakere-ma-leve-glutenfritt Ny bakebok: www.outskirtspress.com/mammasglutenfriebakst Ncf.no Her finner du mye info om cøliaki og oppskrifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå