Gå til innhold

Dere med store/lange babyer/barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever dere at folk forventer mer av babyen/barnet deres enn de forventer av babyer som er mindre av vekst?

Jeg har en stor/lang baby og allerede da han var 5 måneder fikk jeg spørsmål om han hadde begynt å krype...?!?

Har folk en tendens til å "glemme" at babyen/barnet faktisk ikke er eldre enn det er når det er stort av vekst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, har hatt det problemet med sønnen min hele veien. Og det blir ikke bedre av at han i tillegg til å være stor har forsinket språk.

Han ser ut som en litt liten 6 åring, men har språket til en 2,5-3 åring.

Skrevet

ingen med erfaringer?

HI

Skrevet

Gutten min har alltid vært stor. Han har i tillegg MASSE hår, og ser på et merkelig vis litt "voksen" ut i ansiktet. Har ikke de typiske babytrekkene. Moren min har det for seg at han er så treg! Han strakk seg etter leker da han var 2,5 måneder, snudde seg rundt da han var 4 måneder, krabbet før han var 7 måneder, reiste seg opp og gikk rundt møbler da han var 9 måneder, gikk da han var 13 måneder... osv... Dvs. han er ganske gjennomsnittlig i motorisk utvikling. Men, moren min holder fast på at han var så sen.

Jeg har igrunn ikke tenkt på at det kan skyldes at han har vært stor.. men kanskje det? :-)

Skrevet

sånn er 3åringen her i huset. Fikk faktisk spm fra naboen om han likte å være bllandt de elsdste i barnehagen.

Og han har verre språk enn toåringen dies

Skrevet

Høres mer ut som moren din ikke har peil...

Jeg har hatt store babyer. Har ikke opplevd slike kommentarer, men tror nok det med mengde hår har endel å si.

Skrevet

Jeg har følt det sånn siden han begynte i bhg, ihvertfall. Min gutt har alltid vært stor, og var sent ute m språket han også. + motorisk, vanskeligere fordi han var stor og tung, tror jeg. Lærte ikke å sykle før han var 7-8, det er jo ikke så kult når du ser 3 år eldre ut. Har alltid følt at andre ikke passer godt nok på ham, fordi han ser så stor og selvstendig ut. Du må bare si at han er stor for alderen, hvis du får kommentarer. Og passe på at de tar hensyn til det når han beg i bhg.

Skrevet

Lillebror ser større ut enn det han er, og får ofte kommentarer det på. Han er i tillegg veldig sent språklig pga han var syk og havnet på sykehuset når han var 16 mnd.

Han kommer heller ikke til å slutte med bleie i år (blir 3 i august). Storesøster forteller at han må gå på do og slik når de er hos x-svigers (bf bor der og har jo da samvær der).

Vet ikke om det er helt sant, men tviler egentlig ikke.

Skrevet

Ved to tilfeller spurte fremmede meg om hvorfor sønnen min ikke hadde begynt å gå. Han var da 8 mnd. De ble begge ganske flaue da jeg fortalte alderen hans.

Ellers har venner og familie en tendens til å "glemme" hvor gammel han er og forvente mer av han enn hva de gjør av andre barn på samme alder.

Ei venninne av meg hadde skikkelig komplekser for at sønnen var stor (lang). Hun tok det virkelig innover seg hver gang noen kommenterte størrelsen hans. Det har nok gjort at jeg heller er stolt av at jeg har en stor sønn som ser "voksen" ut for alderen.

Eneste som er irriterende er at jeg må ha med fødselsattesten hans hver gang vi skal fly. De tror nemlig ikke at han er under 2 år ;-))

Skrevet

Våre er alle lange, men de har også vært tidlig ute utviklingsmessig så det eneste er at alle alltid har trodd at de var eldre enn de er både pga str, men også hva de har kunnet gjøre.

Skrevet

Eldstemann er lang og blir alltid tatt for å være eldre enn han er. Var til og med et problem i barnehagen at enkelte "glemte" at han faktisk ikke var så gammel. De forventete mye av han og ped.lederen måtte stadig minne dem på at han ikke var så gammel.

Størst var problemet i 2års alderen da "alle" syns han pratet så dårlig. Han lå helt normalt i språkutviklingen, men når folk trodde han var så mye eldre enn han var så ble det enkelte små-ekle situasjoner innimellom.

Nå er han 3,5år og ligger langt framme språklig og når han i tillegg er like lang som 5-åringene sier det seg selv at det blir noen misforståelser.

Datteren min er også lang. Hun er ikke 2 enda, likevel får vi stadig oftere kommentarer som " snakker hun ikke setninger enda". Hun er i tillegg tidlig ute motorisk så jeg skjønner jo at enkelte tror hun er mye eldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...