Gå til innhold

Malt vs Sviskemos

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 6 mnd trenger litt hjelp til å holde magen i gang. Er det greit å gi en teskje malt om dagen eller er det bedre med sviskemos? Malten er så mye letter enn sviskemosen, men hvis det ikke er bra med malten så bruker vi selvfølgelig svisker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hører de sier at malt skal være bra, men jeg følte aldri at det fungerte. Sviskemos og sviskedrikk var veldig effektivt. Prøv deg fram.

Skrevet

Malten fungerer absolutt veldig bra på treg mage her, bare lurte på om det var en grunn til at de fleste bytter fra malt til sviskemos ved 4 mnd alder??? Vet at de kan få luft i magen av malt, men det er ikke noe problem her ;)

Skrevet

før 4 mnds alder er vel malt eneste alternativ mener jeg. Her har vi hatt oppi litt malt i mme'n han har fått, og etter at han starta med grøt, så gav vi han litt sviskermos helt i starten for å lette overgangen til grøten. Funka veldig bra, og det var veldig lite som skulle til. Nå gir vi sviskermos ved behov bare. Får fremdeles malt i mme'n da i tillegg til ammete.

Skrevet

Vi pleide å gi ca 1 ts malt pr dag forebyggende (han fikk treg mage med det samme om vi prøvde å slutte). Etter 4 mnd ga vi sviskesaft på flaske i tillegg dersom han ble skikkelig treg.

Min erfaring er at det er noen reale doser sviskesaft som må til for at det skal ha særlig effekt. 2x100 ml (100 ml formiddag og 100 ml kveld) pleide å gi gi gode resultater utover kvelden ;-)

Prøv dere frem og bruk det som fungerer best. Ingen av delene er skadelig for ungen på noe vis, så dere bruker det som passer.

Skrevet

Bruk det dere får i barnet, ikke alle liker sviskemos. Hadde forøvrig god effekt av sviskemos da eldste var baby.

Skrevet

Vi gav begge deler (ikke sviskwsaften men sviskemosen) :)

Skrevet

Malt er det jo mye sukker i. Det er det ikke i sviskemos. Ihvertfall ikke den jeg bruker. Ellers må du jo bare prøve deg frem med det gutten liker :)

Skrevet

mini er bare 3 mnd og 1 uke ogvi bruker sviskemos. Men nå får han grøt, har fått i 2 uker.

HS som ba oss begynne med grøt fordi han spiste for mye mme i døgnet i forhold til det som var anbefalt.

Men malt funker bra det også. Men sviskemos er desidert å anbefale, rask virkning:)

Skrevet

Takk for mange svar ;) Han har egentlig klart seg uten noenting nå i 2 mnds tid, men etter vi byttet grøt så trenger han litt hjelp med tilvenninga. Er jo en del mer fullkorn i 6 mnds grøtene. Men da bruker vi malt. Han trenger bare 1 teskje i døgnet, og da er det jo ikke så mye sukker han får i seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...