Gå til innhold

Giftemål og gjeld..

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann...

Jeg og min samboer har lenge snakket om giftemål,vi har vært forlovet i over 1 år nå..

Ifjord på denne tiden,bestillte vi kirke og vi satt en dato nå i høst..(dette blir det ingenting av nå)

Vi har lenge slitt med økonomien,sambo er selvstendig næringsdrivende og har både AS og privat firma..

Han har store gjelder og har gått i konkurs..Han kan ikke få lån,og vi leiger leilighet...

Men mitt spørsmål er igrunn,at hvis vi gifter oss,vil begges økonomi da bli felles?

Vil jeg bli rammet av hans konkursgjeld?

Han har 2 andre barn,vil jeg måtte betale bidrag for dem?

Sambo skylder først på at vi ikke har råd,så skylder han på at når han går konkurs osv vil alt bli anderledes osv...at alt regnes som en felles innkomst når man er gift...ikke vet jeg,for min del kunne vi like godt ha gifta oss på tinghuset..er ikke opptatt av det store hvite brullup jeg!..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha for gudsskyld ikke fellesøkonomi med den fyren! Ja jeg vet det er din forlovede, men tro meg, dette blir det bare tull og krøll av.

Du kan godt gifte deg med han, men ikke ha felles økonomi med han. Det er ille nok å ha felles økonomi med en gjeldsslave, og det er ille nok å ha felles økonomi når han har stebarn i bagasjen, men begge deler?! Styr klar på økonomien.

Du overtar ikke hans gjeld om dere gifter dere, og du får heller ingen forsørgelsesplikt eller bidragsplikt for hans barn. MEN, det er et stort men her, og det er at i realiteten er han dradd ned på en svært lav livsoppholdssats, så han har ingentig å bidra til fellesskapet. Du kommer til å sitte med alle utgiftene mer eller mindre helt alene. Han er pga gjelda si fattig, og da blir det du som hever han opp til normal standard, hever han og sannsynligvis stebarna.

Om han bruker penger på seg og sine, så må du ta større del av fellesutgiftene, sannsynligvis alt.

Han har vist at han ikke har økonomisk peiling, og da kommer det nok ikke til å endre seg så veldig raskt. Snakker av proffesjonell erfaring her. Har han bidragsgjeld på toppen av annen gjeld?

Ikke eig hus sammen med han, hans kreditorer kan ta beslag i hans del av deres felles bolig. Dette er dømt til å mislykkes! Lei leilighet i noen år til, eller du kan kjøpe om banken godtar hans bidrag som leieinntekt.

Skrevet

Han har bidrags gjeld ja...

Vi leiger leilighet nå ja..og kommer nok til å gjøre det noen år til..Vi har snakket endel om at jeg evnt prøver å kjøper meg noe..men aldri kommet lengre...Har ikke så mye å bidra med selv igrunn...:/

Men vi deler jo på fellesutgifter,som leien,strøm osv..

Skrevet

Jeg ville nok aldri giftet meg med han når ting er så økonomisk komplisert. Ekteskapet er jo trygge rammer og en kjærlighetserklæring. I ditt tilfelle vil jeg si du kun får en kjærlighetserklæring og det kan gjøres uten ekteskapskontrakt. Det vil være lurere for deg å være samboere med adskilt økonomi. Ta gjerne kontakt med en advokat for å skrive samboeravtale som da kan fungere som ekteskapskontrakt. Istedenfor å gifte dere kan dere jo gjøre dette i tillegg til å gi hverrnadre ekteskapsløfte og ha fest som vanlig med ekteskap uten å være gift. Det finnes også mange land der dere kan gifte dere uten at ekteskapet er gyldig osv. Jeg forstår at du vil gifte deg osv, men dette virker rotete og jeg tviler på du har lyst til å få ansvar for hans rot selv om du er glad i han.

Skrevet

HI 19:04

Jeg har svært lite lyst å få ansvar for hans rot ja..;)var derfor jeg spurte!;)

men takk for tipset!

han er så usikker på giftemålet selv...han vet jo at han har store pengeproblemer,så han vil kansje ikke innvolvere meg i..

Skrevet

Det spiller ikke noen rolle om dere er gift eller ikke gift, han hefter for sin gjeld, ikke du! Det som spiller en rolle er hvor mye dere samordner økonomien, eiendeler, inntekter og utgifter.

Skrevet

Å alle elsker sine menn ubetinget her ser jeg... Hva med gode og onde dager? Når det gjelder penger viser folk sitt sanne jeg... ÆSJ!

Skrevet

For noen svar her inne, bare for om mannen din har bæsjet på leggen som det heter, så er han vel ikke nødvendigvis en tulling for det da, elsker dere hverandre så må dere da gifte dere,du vet jo om dette og selv om han har gjort noe dumt før, så har han da mulighet til å nedbetale og prøve få ordnet i økonomi sammen med deg ved hans side om du elsker han, som den over her skrev, hva med i gode og onde dager, folk er så opptatt av penger. Men har man gjort en feil så kan man klare å rette opp i problemene, hvis alle skal slå hånden av en og si at man er idiot og ikke stol på han er det ikke lett å heve seg opp her i verden...

Skrevet

Ja,jeg elsker han for den han er,ikke for pengene og div..

Og som det heter,i gode og onde dager!!:)

skal se at vi snart blir gift!!Gleder meg <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...