Gå til innhold

Hva gjør du i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna dine har besøk av venner og noe bestemt skal skje som ungene blir bedt om å holde seg unna til den tingen har skjedd. Det er snakk om en samtale med en annen voksen som ikke er forelder til noen av barna. Før denne samtalen kommer igang har ungene blitt lovet vafler etter samtalen er avsluttet.

Det som skjer er at ungene stadig forstyrrer samtalen og ikke hører på når de blir fortalt at de skal holde seg unna. Det er mer enn god nok plass til at de kan holde seg borte, men de trekkes mot samtalen i ren nysgjerrighet.

Hva gjør du? Blir du sint og nekter de vafler fordi de ikke hørte på eller trekker du ikke inn vaflene som middel fordi du ikke har lagt ro rundt samtalen som primisser for vaffelspisingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå satt du meg egentlig fast, men underveis hadde nok jeg sagt at om de ikke kunne høre så får de ikke vafler. For det gjør jeg noen ganger.

Eller så hadde jeg nok sagt at om de ikke lye så måtte besøket gå hjem. For jeg jobber hardt med å få respekt og at de skal lære at å ikke lye får konsekvenser.

Men den var litt vanskelig.

Hva skjedde og hvordan reagerte barna?

Skrevet

Jeg hadde ikke lagt opp til en viktig samtale hvor barna ikke kunne være i nærheten om de hadde føket rundt og til og med hatt venner på besøk, som jo girer opp unger ekstra.

Skrevet

Dette var en samtale som måtte tas i arbeidstiden og dermed var barna hjemme (ferie).

Skrevet

Den ene ungen ble løftet bort fra der vi satt et par ganger og det ble masete stemning. Etter samtalen var avsluttet fikk vi besøk av foreldrene til barna som var på besøk og alle spiste vafler. Mao fikk det ikke konsekvenser. Ingen perfekt situasjon, men typisk slik alle har det i blant. :-(

Skrevet

Hadde underveis minet barna på at om du ikke var rolige og holdt seg unna ble det ikke vafler.

Dette hadde jeg holdt om de gjentatte ganger brøyt avtalene.

Hadde altså IKKE stekt de vaflene, men forklart de andre barnas forelder at det ikke ble vafler og kos på barna fordi dem ikke lyet.

Skrevet

Da hadde jeg lagt opp til at noen skulle passe barna mens dette sto på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...