Gå til innhold

Kombinasjonen IVF og starte adopsjonsprosessen. Erfaring?


Blåklokka

Anbefalte innlegg

Vi hadde to mislykkede IVF forsøk for fire år siden. Deretter tok vi Pride, fosterforeldrekurset, for å se om det ga oss mer innsikt i hva vi ønsket. Dette endte med en tung oppoverbakke som varte i tre år.

Nå vet vi at vi ønsker å gjennomføre det siste forsøket på Riksen og KANSKJE et par forsøk på privatklinikk. Troen på at det vil gå bra er ikke så stor, så vi snakker om å starte adopsjonsprosessen snart. Jeg mener å huske at dette ikke lar seg kombinere. Blir man gravid må man jo også avbryte adopsjonsprosessen.

Er det ingen smutthull for å kunne begynne den lange adopsjonsprosessen LITT før man har avsluttet IVF-forsøkene? ;-) He he, jeg bare lurer...

 

Kan jeg samtidig spørre hvike adopsjonsorganisasjoner dere har valgt? Det er tre å velge mellom...?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjorde det "ulovelige" og kjørte parallelle løp med IVF og adopsjon - men det var først da vi var i gang med private forsøk i utlandet og en privat gyn. Ønsket ikke å involvere fastlegen i prøverørsforsøkene da han måtte skrive ut en helseerklæring på både meg og mannen hvor han bl.a. ble bedt om å bekrefte at fertilitetsbehandlingen vår var avlsuttet. Tror ikke det er så lett å få en lege til å juge om noe sånt...

 

Det var litt rart å snakke med BV samtidig som jeg gikk på hormoner for nytt forsøk, men når barneønsket er stort nok klarer man det meste ;-) Vi hadde 2 forsøk før vi ble godkjent av Bufetat, og først da la vi prøverøret på hylla. Jeg begynte t.o.m. på p-piller... Det 3. private forsøket hadde vi i høst, og da ble det full klaff. Plutselig fikk vi 2 barn på 16 mnd! Litt kaos, kan du si, men mest kos :-)

 

Lykke til med valget og veien videre.

 

PS: Vi brukte Adopsjonsforum. Vi fortalte heller ikke dem om at vi kjøte parallelle løp. Vi fortalte det ikke til NOEN, i redsel for å bli nektet adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naaa, så heldige dere har vært! Utrolig gøy- og utfordrende!?

Takk for at du deler deres erfaring.

Kan jeg spørre hvilket land dere valgte og hvor lang tid det tok tilsammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det er både gøy og slitsomt!

 

Vi startet prosessen i Kina, men byttet til Sri Lanka da AF åpnet for nye søkere dit (nå har de stengt for nye søkere igjen).

 

Vi var veldig heldige i forhold til tidsaspektet. Den norske delen av prosessen tok ca. 1 år, og så ventet vi i bare 7 mnd. på tildeling. Alt i alt tok det 21 mnd. å adoptere (startet prosessen i mai 2007), og jeg tror ikke det er mulig å få til en så kort prosess nå. Alle land har dessverre lang ventetid, så derfor er det sikkert fristende å kjøre parallelle løp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...