Gå til innhold

Tordenvær: plugge ut pc og tv? Eller bare overtro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sant at man skal plugge ut tv og pc samt ikke snakke i telefon når det tordner og lyner som verst? Hørte alltid det da vi var små, men vet ikke om det egt stemmer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer. Du kan få ødelagt PCen hvis det slår ned i huset.

Du bør heller ikke sitte på do pga vann leder strøm....

Skrevet

Det er gjerne der lynet slår ned, så plugg ut du. Med mindre du ønsker skader da... Jeg holder meg langt borte fra mobilen og, for jeg har hørt at de trekker til seg lynet.

Skrevet

Mobil er trygt inne ;-) Det er også bærbare pc som ikke er koblet til strøm.

Skrevet

Ikke sitte på do??? Sitter du nedi skåla?

Skrevet

Når det tordner og lyner slår jeg av tv, data og drar ut modemet!! Dermed mister jeg automatisk også hustlf siden jeg har bredbåndstlf. Kontaktene blir også dratt ut selv om jeg har slått av bryterne.

Vet ikke om det er helt strengt tatt nødvendig, men forrige gang det tordnet som verst her så sto det gnister ut av stikkontaktene her!!!

Bruker heller noe sekunder på å dra ut kontaktene enn å måtte betale i dyre dommer for nytt utstyr!

Skrevet

Tja, hvis du pisser så blir jo strømmen leda fra dassvannet og opp urinstrålen - og bam, midt oppi herligheten din :):) :)

Skrevet

ja, trekk ut. Jeg fikk en gang ødelagt telefonen (fasttelefon) pga tordenvær, var på jobb da, så fikk ikke trekt ut. Dette var før pc var "allemannseie" heldigvis.

Skrevet

Men hvor langt skal strømmen bli leda da? Altså hvor skal lynet slå ned for at det skal bli strøm i dovannet? :)

Skrevet

I følge elektrikermannen min er det veldig lurt å trekke ut stikkontaktene i tordenvær.

Skrevet

Slår lynet ned i ledninger eller rør inn i huset vil det kunne ledes i vannet. Hvis en ledning ligger inntil et vannrør ledes strømmen...

Det er fakta og har skjedd!

Skrevet

Alt som har med elektrisitet å gjøre skal man styre unna når det er lyn-og tordenvær.

Skrevet

Ja, derfor skal mobilene ikke stå på lading. Men å snakke i en frikoblet mobil kan du godt gjøre, de trekker ikke til seg strøm fra det blå.

Skrevet

Jeg trekker ut kontakter og setter meg i bilen;)

Har faktisk opplevd at det har slått ned i bilen jeg satt i to ganger. Første gangen da jeg var liten og jeg trodde vi blei hentet av en UFO, hehe

Skrevet

hehe tror du bør vurdere å drikke mer vann om urinen din leder så mye elektrisitet.... og ferskvann er utrolig dårlig leder. men trekk ut kontakten ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...