g09g11&?13 Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Hallo damer! har en stor pjokk på 10 mnd, som er veeeldig interessert i "voksen mat". Når kan han begynne å spise det samme som oss? (uten at vi skal salte mindre, ferdigprodukter er det vanskelig å endre på). feks hermetiske fiskeboller i hvit saus, kjøttkaker i brunsaus, lappskaus, fisk, o.l?
rampete robin Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 De sier jo at man ikke skal gi melk før 1 år. Om dette også gjelder i middagsmat er jeg usikker på... Vi har nå gitt vanlig melk fra 10-11 mnd. Vi har begynt med vanlig mat fra ca 11 mnd. Kjørt det i foodprosessor. Jeg har kokt maten vår uten salt, heller saltet litt etterpå. Sauser har jeg saltet og krydret litt mindre enn vanlig. Ferdigmat har jeg sjelden brukt, men det er mest fordi jeg synes det har vært greit å lage all mat selv når de er små Fiskeboller kjøper jeg og det har de fått tidlig.
soleia Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 Bør nok vere over året før han får middagar der alt er ferdigprodukt, då det ofte er mykje salt i det, men me ga småen fiskebollar frå 10 mnd. Då var sausen og poteter/gulrøtter kokt utan salt, så det vart ikkje så mykje salt i den ferdige middagen. Eg har framleis lite salt i maten etter at han runda året, me kan heller salte ekstra ved bordet. Lagar alltid sausane sjølv, så då går det an å begrense saltmengda. Du kan jo feks kjøpe bruning til brunsausen i staden for heilt ferdig saus, og så kan du ha i buljong og krydder etter at du har teke av til barnet. Eg hadde ofte ei lita gryte med usalta barnemat ved sida av den store.
♡ A & E ♡ Skrevet 13. juli 2010 #4 Skrevet 13. juli 2010 Minste spiste vanlig middag på den tiden, ikke det sterkeste av middager da eller noe med honning eller sånt
Gjest Skrevet 13. juli 2010 #5 Skrevet 13. juli 2010 Da vi hadde fiskeboller på den tida, lagde jeg først den hvite sausen og kokte den litt, før jeg tok ut litt av den i en egen bolle til snuppa, før jeg salta og pepra den til oss. Har fungert veldig ,greit! Gjør det faktisk enda, tenker at hun får nok salt i seg via det andre hun spiser så. Vi har endel toro (supper, lasagne o.l) som hun får så da er det greit å kutte vekk på salt der man kan:) Hun er forresten 17 mnd nå. Og spiser som regel alt vi spiser, utenom taco, selvom hun sikkert hadde likt det og;) Begynte å gi "alt" av vår mat, da hun var rundt 12-14mnd..
Gjest datatyven Skrevet 13. juli 2010 #6 Skrevet 13. juli 2010 Vi gav fast føde fra 6 mnd og har ikke laget egen babymat, når det er sagt så kutta vi ut salt fra matlaging, har ikke salt i maten enda. Jeg salter min mat på min egen tallerk. Vi styrte også unna ferdigprodukter. Når han er 10 mnd kan han også spise selv. Om du lager fiskeboller så gi han poteter, gullerot og fiskeboller, om du bruker hvit saus fra toro i stedet for å lage selv, kan han sikkert få noen dråper. Har du kjøttkaker du lager selv så kan du sikkert bruke litt pose saus, men ville nok ikke ha ferdig saus på ferdige kjøttkaker det kan nok bli litt mye salt. Når det gjelder pasta og pizza etc så kan du bruke tomatpure eller hakka tomater på boks i stedet for ferdige sauser, bruk mye annet krydder enn salt, pepper, oregano, hvitløk og løk. Ferdige lapskauser boks eller frossen er veldig salte, det ville jeg styrt unna, men å koke grønnsaker med bulljong og litt stikt kjøtt er supert. Når de er 10 mnd kan du gi skiver med ost og leerpostei, philadelfia oster, peanøttsmør, altmulig du kan smøre, brunost er også greit. De er store når de er 10 mnd og kan spise det meste, frukt, grønt og kjøtt kan du gi fra mye før det.
Marbella Skrevet 13. juli 2010 #7 Skrevet 13. juli 2010 Lillemor her på 10 mnd har aldri spis annen mat en den vi spiser.....hun spiser ikke ferdig babymat, det har hun aldri likt! Nå har jeg en med cøliaki så jeg lager stort sett all mat fra bunnen av og vet hva som er oppi og tar av mat til henne før jeg salter/kryddrer.
MathildeC Skrevet 13. juli 2010 #8 Skrevet 13. juli 2010 Babyen vår er nettopp blitt 9 mnd og spiser mye av vår mat. Vi bruker så og si aldri toro, men bruker jo ferdiglagede røde pesto sauser, spaghetti sauser o.l. Vi har sjelden fiskeboller så det har hun ikke fått ennå. Men det vi gjør, er at vi steamer alle grønnsakene (det har vi også gjort til oss i alle år, mye enklere enn å koke, anbefales). Ingen salt der. Deler de i biter og hun plukker de og spiser de selv. Hun liker ikke å bli matet med skje. Så tar vi kjøttet, hvis det er noe hun kan ha, f.eks kylling, kjøttboller, og gir litt av det i små biter. Pastaskruer, spagetti i små biter, nudler, ris... alt det plukker hun selv og spiser. Blir et sabla gris, men det plager ikke oss (plaget meg med førstemann, men ikke denne gangen :-) ). Så bare begynn i det små du! Men bruker dere mye toro, så bruk denne anledningen til å vurdere å lage LITT mer fra bunnen av. Ikke alt, men noe. Finnes ikke noe enklere enn å lage grønnsakesuppe, tomatsuppe etc selv. Og jeg er IKKE en racer på kjøkkenet :-)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå