Gå til innhold

Rødt rundt flåttbitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fjernet akkurat en flått fra ryggen til sønnen min. Han er rød rundt bittstedet, ca 3-4 mm i omkrets.. Er det normalt at de blir røde rundt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mannen min kom hjem med en flått på seg for ett par dager siden og han var og rød rundt der flåtten satt...var det fortsatt dagen etter og, så litt ut som en kvise som var på vei vekk egentlig. Så lenge det ikke er noe sort igjen der så er det visst greit sa han

Skrevet

Ok. Da tar jeg det med ro, og følger heller med fremover. Takk for svar :)

Skrevet

Du må til lege så snart som mulig for å få antibiotika til han, får man rød ring rundt skal man alltid det, kan være boreliasmitte.

Skrevet

så lenge du fikk fjerna flåtten før 48 timer etter bittet er det nok ingen grunn til bekymring.

De slipper ikke sykdommer/bakterier inn før de er full, og det tar ca 48t

Skrevet

Blir det en rød ring rundt bittstedet kan det være tegn på borreliasmitte, og man bør få antibiotika. Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet legen for å være sikker.

Skrevet

de fleste innsektbitt vil jo gjøre at man blir rød ved bittstedet

Skrevet

Det kan være littegranne rødt og irritert akkurat der flotten har sittet uten at det er snakk om smitte, men er den røde ringen større i morgen ringer du lege med en gang!

Skrevet

Hadde flydd til lege STRAKS!

Man skal ikke ta det med ro når det gjelder rød ring rundt flåttbitt!

Veps, ja. Flått, NEI!

Kjenner 4 mennesker som har fått livet ødelagt av flått/borelia.

Skrevet

Borreliose Stadium 1

To til 30 dager etter å ha blitt bitt med flått (som ikke alltid har blitt oppdaget!) ses et karakteristisk, ringformet, svakt rødt utslett som brer seg utover fra bittstedet. Det er vanlig at utslettet etter hvert får en avblekning i sentrum. De fleste (60-80%) som blir smittet får dette utslettet, men man kan være smittet selv om man ikke har hatt utslett. Samtidig med utslettet får man vanligvis feber, tretthetsfølelse og smerter i hode og rygg. Dette første stadiet varer kortere enn 3-4 uker, og utslettet glir gradvis over av seg selv uten noen form for behandling.

Skrevet

Det blir stort sett alltid et rødt felt der flåtten har sittet, som et myggstikk. Og det kan klø veldig. Det man skal være obs på, er om det er en rød sirkel, med vanlig hudfarge innenfor.

Hilsen sørlending som er oppvokst med flåtten

Skrevet

Ser det er mange meninger her ja... Det er ikke en rød ring, bare en rød flekk.. Jeg ser det an til i morra, og rnger heller fastlegen og spør da tenker jeg :)

Takk for svar!

HI

Skrevet

Anonym 20:37. Ved bittstedet ja. Men nå er det nå slik at ved flåttbitt så er det beskrevet en karaktæristisk rød ring "rundt" bittstedet, ved borreliasmitte.Selvfølgelig kan det være helt uskyldig. Men borrelia er en ganske skummel sykdom som kan ge fryktelige senvirkninger, så er man usikker hadde ihvertfall jeg heller snakket med legen og fått ham til å si at dette ikke var noe å uroe seg over. Det trur jeg er tryggere en å lytte til dibbere som sier det er normalt. Trur jeg hadde følt meg elendig HVIS barnet mitt ble kjempesykt og jeg lot være å få sjekket det ut når tegnene faktisk var der?? Men vi er forskjellig og Hi gjør selvsagt slik hun føler er mest riktig. Men hun ba om råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...