Gå til innhold

PERMISJON :-)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg termin. Kun 11 uker igjen. Det går fort.... Jeg har bestemt meg for å være hjemme til babyen er ca 1 år. Men har ennå ikke bestemt meg for om jeg (vi....) skal velge 46 uker med 100 % lønn (+ 10 uker permisjon uten lønn) eller 56 uker med 80 % lønn. Når vi fikk vårt første barn for snart 2 år siden valgte vi 100 % lønn slik at min samboer skulle få 100 % lønn den tiden han gikk hjemme. Tror kanskje vi gjør det på samme måte nå også. Men vi diskuterer litt rundt det. Han tjener mer enn meg, og vi taper mye dersom han kun skal få 80 % lønn de 10 ukene han skal være hjemme. Han taper endel uansett dersom ikke arbeisdgiver sponser mellomlegget på Navs maksgrense. Jeg tror kanskje jeg taper ca 4000 iløpet av 1 år dersom jeg velger 80 % lønn i ett år. Iallefall ifølge beregningen til NAV. Noen tanker rundt deres permisjonsordning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

venter nr 3 og skal faktisk ikke ta ut permisjon...kun engangstønd tenkte jeg....

jobber kun to dager i uken om kvelden,og da kan mini enten være med eller hjemme med pappaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må samtidig si at du er veldig heldig som har en samboer som er med på å "spleise" på din lønn de siste 2 månedene. Min samboer mener det er helt feil at han skal "betale" meg for de ti ukene med permisjon uten lønn. Han vurderer å ikke ta de 10 ukene med pappaperm dersom han ikke får 100 % lønn. Synes tankegangen er helt feil, så vi diskuterer litt kan du si..... men må samtidig legge til at han betaler lån på hus, kommunale avgifter, strøm osv. Men så er det også hans hus da.... Jeg betaler kun "mine" regninger+ det meste av klær og utstyr til vårt barn. Jeg får også låne kortet hans til å handle mat. Vi jobber begge 100 % stilling, men han tjener mer enn meg. Jeg har kanskje ikke mye å klage over. Er vel mer en prinsippsak for meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..... Syns i utgangspunktet at det må være opp til deg hvor lenge du ønsker å være hjemme? Og for å være ærlig høres det for meg en tanke egoistisk ut av din samboer....! Det er jo DERES barn! Og for deres barns beste du tar ett valg ang permisjon som passer deg og barnet?

Er det deres første barn? Dette er min nr. 3, så mulig jeg tenker litt annerledes, men for meg er det absolutt viktigst å få vært mest mulig sammen med barna mine, både store og små. Det er en tid vi aldri får tilbake.... Så såfremt man har økonomisk mulighet så syns jeg tid bør prioriteres foran penger.....

Lykke til med diskusjoner med sambo :) Håper dere finner en løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal være hjemme i 46 uker (+pappa 10 uker. han tar nok helt sikkert permisjonen, men mulig han deler den opp), men spørsmålet er om vi skal velge 100 % lønn + 10 uker permisjon uten lønn, eller 80 % lønn. Jeg vil absolutt være hjemme lengst mulig med barnet. Vi har et barn på 1 1/2 år. Valgte da 100 % lønn+ 2 mnd uten lønn. Kan langt fra klage på vår økonomi, så er vel mer en prinsippsak. men det ordner seg nok uansett. Han mener det er feil at han skal betale de få tusener ( snakk om ca 2500 netto iløpet av 2 mnd vil jeg tro) jeg evt taper. Men jeg vet at han eks går med på å betale mer mat for denne perioden, evt andre ting. Blir nok greit. Jeg har forståelse for at han ønsker jeg skal velge 100 % lønn da det er snakk om ganske mange tusen for han, spesielt hvis arb.plassen hans går med på å betale normal mndlønn som er større enn 6 G. Det gjorde de sist. Skulle ønske han hadde vært litt rundere i kantene, men vi blir vel enige med tanke på at han betaler litt mer mat osv. Når jeg leser mitt innlegg ser jeg at jeg snakker litt rundt meg selv. Men kjekt å høre andres syn på saken + hvordan andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...