Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Skal starte med storopprydding her hjemme, få vekk mye av "tullet" vi har, og få system på ting. Har det normalt ryddig/rotete (ikke skittent) på de rommene vi bruker til vanlig, men det er stappe fult på boden, og mye rot på ett soverom vi ikke bruker, og ganske så fult i skuffer og skap av "vetikke"-ting..! Men hvor starte? Noen tips?
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #2 Skrevet 12. juli 2010 Bestem deg for en dag og et tidsrom du skal rydde på, f.eks onsdag klokken 10-12. Finn en søppelsekk og to pappeske. Kast alt du ikke trenger lenger og det du er usikker på legger du i den ene pappesken. Det du er sikker på at du skal ha legger du i den tredje pappesken. Når du er ferdig kjøper du et oppbevaringssystem som du merker med fargekoder, bokstaver eller bilder av innholdet. Du kan evt ta for deg et rom om gangen, eller mindre deler om gangen for at oppgaven skal bli overkommelig. Ha en plan for hvor du skal gjøre av det som kan gis bort og kjør det bort så snart som mulig for at det ikke skal bli lagret et annet sted i huset i mellomtiden. Det blir fort glemt og det er vanskelig å komme igang igjen. Og du fortsetter å ha rotproblemet.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #3 Skrevet 12. juli 2010 Hva mener du med vet-ikke-ting? Det første du bør gjøre er å finne ut hva du vil med disse tingene. Spør deg selv: Trenger jeg denne tingen? For deretter å spør: Har jeg brukt denne tingen det siste året? Om du ikke bruker det så gi bort! Jeg har det veldig ryddig vil jeg påstå. Jeg samler ikke på klær som er gått ut på størrelse, gammel sminke, kremer osv. Jeg har ikke flere duker, håndklær,kluter eller sengetøy jeg ikke bruker. Jeg tenker ikke "ja, men tenk om jeg får besøk og trenger ...bla,bla.." Og jeg resirkulerer ALT papir nesten før det kommer inn i hus. Alt dette (+kindereggleker) er for meg rot. Har med andre ikke et rom til å kaste ting inn på....
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 ta deg en tur på ikea eller europris først, kjøp inn masse bokser til å lagre + sortere tingene i. så starter du i boden. en boks til bilder, en til bruksanvisninger, en til tur osv sorter boden først, da har du et oversiktlig sted å lagre etterhvert som du rydder deg mellom rommene. så starter du på et rom av gangen. ta alt ut av skaper og skuffer. kast det du ikke skal ha og sorter resten i bokser.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #5 Skrevet 12. juli 2010 HI her. Takk for tipsene :-) Med "vet-ikke-ting" mener jeg egentlig ting og tang som jeg ikke vet at er der før jeg åpner skapet/skuffen og ser tingen :-p Hva med klærne til ungene, vil jo ikke kaste alt, har sortert en god del, og levert mange søppelsekker til frelsesarmen. Det som i hovedsak er igjen er bukser, gensere, kjoler og ytterklær. Har også tidligere kastet en del leker, og sortert det som er brukbart, men det er jo også ganske så mye og tar stor plass, hva gjøre med det da? Boden er ganske liten da, men har også ett rom utom boden som kan brukes, men der må det se ryddig ut da, og helst være saker som brukes litt innimellom.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2010 #6 Skrevet 12. juli 2010 Loppemarket, sosialkontoret, asylmottak, krisesenter, barneavdeling på sykehuset, kirken, helsestasjonen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå